Wereld van De Jong | Overproductie

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

Al jaren worstelt de EU met een aantal interne perikelen als gevolg van historisch foute beslissingen, zoals de te brede invoering van de euro en de vroegtijdige toelating van een groot aantal economisch zwakke landen. Dit vergroot de irritatie en ondermijnt de eenheid. In plaats van de financieel sterke unie die het juist in deze tijd had moeten zijn, is de EU eerder een zwakke schakel geworden in de handelsstrijd met onder andere China en de VS.
En met de veel te strenge klimaateisen die de EU stelt aan onder andere de auto-industrie, verzwakt het de onderhandelingspositie van zijn leden alleen maar verder.

In Duitsland, waar 1,8 miljoen mensen (in)direct werkzaam zijn in de auto-industrie, is de economische groei in het tweede kwartaal van dit jaar zelfs gekrompen. Europese OEM’s als BMW, Mercedes Benz, Ford Europa, Volvo, Renault en PSA hebben hun winstprognoses voor 2019 fors bijgesteld en massaontslagen aangekondigd. Hetzelfde geldt voor toeleveranciers als Continental, Thyssenkrupp, Bosch, Hella en Schaeffler. De volumeprognose voor de wereldautomarkt in 2019 is met ruim 10 miljoen auto’s verlaagd.

Bereid je voor en beperk de voorraad

En Nederland? Onze economie bloeit, terwijl de Duitse krimpt, zo was in de media te lezen. Maar intussen zetten de in ons land gevestigde producenten en leveranciers als DAF, VDL, Brabant Alucast, Nedschroef, Vredestein en Inalfa het mes in hun personeelsbestand. Als het in Duitsland regent, krijgen wij een stevige bui. Oók de retail, want de forse overproductie die ontstaat, krijgt de dealer op de stoep. Die de auto’s moet dumpen, met alle consequenties van dien voor restwaarde, rendement en kapitaalbeslag.

De Nederlandse retail moet nu in beweging komen: beperk de voorraad gebruikt, optimaliseer de omzetsnelheid en laat de winkel niet vol rijden door je leverancier. Denk aan de belangrijkste les van de crisis van 2009: Cash is king. Het wordt een stormachtig najaar.

Wereld van De Jong | Overproductie | Automotive Online

Wereld van De Jong | Overproductie

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

Al jaren worstelt de EU met een aantal interne perikelen als gevolg van historisch foute beslissingen, zoals de te brede invoering van de euro en de vroegtijdige toelating van een groot aantal economisch zwakke landen. Dit vergroot de irritatie en ondermijnt de eenheid. In plaats van de financieel sterke unie die het juist in deze tijd had moeten zijn, is de EU eerder een zwakke schakel geworden in de handelsstrijd met onder andere China en de VS.
En met de veel te strenge klimaateisen die de EU stelt aan onder andere de auto-industrie, verzwakt het de onderhandelingspositie van zijn leden alleen maar verder.

In Duitsland, waar 1,8 miljoen mensen (in)direct werkzaam zijn in de auto-industrie, is de economische groei in het tweede kwartaal van dit jaar zelfs gekrompen. Europese OEM’s als BMW, Mercedes Benz, Ford Europa, Volvo, Renault en PSA hebben hun winstprognoses voor 2019 fors bijgesteld en massaontslagen aangekondigd. Hetzelfde geldt voor toeleveranciers als Continental, Thyssenkrupp, Bosch, Hella en Schaeffler. De volumeprognose voor de wereldautomarkt in 2019 is met ruim 10 miljoen auto’s verlaagd.

Bereid je voor en beperk de voorraad

En Nederland? Onze economie bloeit, terwijl de Duitse krimpt, zo was in de media te lezen. Maar intussen zetten de in ons land gevestigde producenten en leveranciers als DAF, VDL, Brabant Alucast, Nedschroef, Vredestein en Inalfa het mes in hun personeelsbestand. Als het in Duitsland regent, krijgen wij een stevige bui. Oók de retail, want de forse overproductie die ontstaat, krijgt de dealer op de stoep. Die de auto’s moet dumpen, met alle consequenties van dien voor restwaarde, rendement en kapitaalbeslag.

De Nederlandse retail moet nu in beweging komen: beperk de voorraad gebruikt, optimaliseer de omzetsnelheid en laat de winkel niet vol rijden door je leverancier. Denk aan de belangrijkste les van de crisis van 2009: Cash is king. Het wordt een stormachtig najaar.