‘BMW ontwikkelt solid state-accu’s’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
De elektrische i3. (foto: BMW)

Dit meldt persbureau Reuters.

Het gaat om solid state-accu’s, die meer energie kunnen opslaan dan de nu gebruikte lithium ion-accu’s. BMW gaat met Solid Power samenwerken om de accu’s te optimaliseren voor gebruik in elektrische auto’s. Solid state-accu’s hebben als kenmerk dat ze geen elektroliet hebben in vloeibare of gelvorm, maar massief zijn. Per gewicht kunnen ze twee tot drie keer meer energie vasthouden dan de nu gebruikte natte accu’s. Dat maakt ze zeer geschikt voor de toepassing in EV’s.

Consumenten willen graag dat de actieradius van elektrische voertuigen groter wordt, bij een gelijkblijvend gewicht. Daarnaast spelen ook de kosten een rol. Volgens Solid Power zijn de droge accu’s goedkoper. Bij de productie van lithium ion-accu’s zijn volgens het bedrijf veel extra veiligheidsmaatregelen nodig. Bijkomend voordeel is dat solid state-accu’s de mogelijkheid bieden om minder lithium te gebruiken, dat volgens diverse bronnen gaandeweg steeds schaarser – en dus duurder – wordt.

Ook Toyota werkt volgens Automotive News Europe aan de ontwikkeling van solid state-accu’s en hoopt deze vanaf 2020 in EV’s toe te passen.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘BMW ontwikkelt solid state-accu’s’ | Automotive Online

‘BMW ontwikkelt solid state-accu’s’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
De elektrische i3. (foto: BMW)

Dit meldt persbureau Reuters.

Het gaat om solid state-accu’s, die meer energie kunnen opslaan dan de nu gebruikte lithium ion-accu’s. BMW gaat met Solid Power samenwerken om de accu’s te optimaliseren voor gebruik in elektrische auto’s. Solid state-accu’s hebben als kenmerk dat ze geen elektroliet hebben in vloeibare of gelvorm, maar massief zijn. Per gewicht kunnen ze twee tot drie keer meer energie vasthouden dan de nu gebruikte natte accu’s. Dat maakt ze zeer geschikt voor de toepassing in EV’s.

Consumenten willen graag dat de actieradius van elektrische voertuigen groter wordt, bij een gelijkblijvend gewicht. Daarnaast spelen ook de kosten een rol. Volgens Solid Power zijn de droge accu’s goedkoper. Bij de productie van lithium ion-accu’s zijn volgens het bedrijf veel extra veiligheidsmaatregelen nodig. Bijkomend voordeel is dat solid state-accu’s de mogelijkheid bieden om minder lithium te gebruiken, dat volgens diverse bronnen gaandeweg steeds schaarser – en dus duurder – wordt.

Ook Toyota werkt volgens Automotive News Europe aan de ontwikkeling van solid state-accu’s en hoopt deze vanaf 2020 in EV’s toe te passen.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.