‘Bosch maakte deel uit van Duits autokartel’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Dat meldt de Suddeutsche Zeitung op basis van documenten uit het onderzoek.

Bosch zou bij meerdere bijeenkomsten met de vijf fabrikanten aan tafel hebben gezeten en hebben meegedacht over een oplossing om het Adblue-verbruik van de diesels van de merken te beperken. 

In een mailwisseling uit 2008 meldt een Audi-ingenieur aan zijn leidinggevende dat net als zijzelf ook Daimler problemen heeft bij het schoon krijgen van zijn diesels. Hij adviseert dit, met oog op de aanstaande Amerikaanse marktintroductie, stil te houden tegenover de Amerikaanse milieu-autoriteiten EPA en Carb. De ingenieur haalt daarbij als oplossing ‘het Bosch-voorstel’ aan. Deze oplossing zou bestaan uit een andere inspuitcyclus van de vloeistof waardoor er minder van nodig is. Volgens Automotive journalist Wim Oude Weernink kon het kartel jarenlang bestaan dankzij de Duitse overheid. Maar nu voelen de fabrikanten nattigheid.

Twee jaar eerder zouden de vijf fabrikanten in een bijeenkomst met Bosch al hebben laten weten een lager Adblue verbruik te willen, met als argument de wens om een zo klein mogelijke Adblue-tank te kunnen monteren.

Alleen de media

Bosch ontkent in een persbericht zijn betrokkenheid bij het kartel en zegt alle informatie die het heeft over genoemde feiten te hebben vernomen via de media. 

De kartelzaak kwam vorige week aan het rollen toen het tijdschrift Der Spiegel een artikel publiceerde op basis van stukken die Volkswagen vrijwillig overhandigde aan de Duitse kartelautoriteiten. Hierin bekent het Volkswagenconcern dat het zich mogelijk schuldig heeft gemaakt aan kartelvorming. Er loopt al langer een onderzoek naar kartels onder Duitse autofabrikanten naar aanleiding van informatie is gevonden bij invallen voor de sjoemeldieselaffaire. 

VW bekent en ontkent

BMW verklaarde na de publicatie van Der Spiegel als eerste zich niet schuldig te hebben gemaakt aan kartelvorming, Volkswagen meldde aan het einde van de week niets verkeerds te hebben gedaan. 

Verder werd dit weekend duidelijk Volkswagen bij dochterbedrijf Audi vier van de zeven directieleden ontslaat. Het zou gaan om financieel directeur Axel Strotbek, personeelsdirecteur Thomas Sigi, verkoopdirecteur Dietmar Voggenreiter en productiechef Hubert Waltl. Ook de positie van Ceo Rupert Stadler staat onder discussie, meldt persbureau Reuters.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

‘Bosch maakte deel uit van Duits autokartel’ | Automotive Online

‘Bosch maakte deel uit van Duits autokartel’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Dat meldt de Suddeutsche Zeitung op basis van documenten uit het onderzoek.

Bosch zou bij meerdere bijeenkomsten met de vijf fabrikanten aan tafel hebben gezeten en hebben meegedacht over een oplossing om het Adblue-verbruik van de diesels van de merken te beperken. 

In een mailwisseling uit 2008 meldt een Audi-ingenieur aan zijn leidinggevende dat net als zijzelf ook Daimler problemen heeft bij het schoon krijgen van zijn diesels. Hij adviseert dit, met oog op de aanstaande Amerikaanse marktintroductie, stil te houden tegenover de Amerikaanse milieu-autoriteiten EPA en Carb. De ingenieur haalt daarbij als oplossing ‘het Bosch-voorstel’ aan. Deze oplossing zou bestaan uit een andere inspuitcyclus van de vloeistof waardoor er minder van nodig is. Volgens Automotive journalist Wim Oude Weernink kon het kartel jarenlang bestaan dankzij de Duitse overheid. Maar nu voelen de fabrikanten nattigheid.

Twee jaar eerder zouden de vijf fabrikanten in een bijeenkomst met Bosch al hebben laten weten een lager Adblue verbruik te willen, met als argument de wens om een zo klein mogelijke Adblue-tank te kunnen monteren.

Alleen de media

Bosch ontkent in een persbericht zijn betrokkenheid bij het kartel en zegt alle informatie die het heeft over genoemde feiten te hebben vernomen via de media. 

De kartelzaak kwam vorige week aan het rollen toen het tijdschrift Der Spiegel een artikel publiceerde op basis van stukken die Volkswagen vrijwillig overhandigde aan de Duitse kartelautoriteiten. Hierin bekent het Volkswagenconcern dat het zich mogelijk schuldig heeft gemaakt aan kartelvorming. Er loopt al langer een onderzoek naar kartels onder Duitse autofabrikanten naar aanleiding van informatie is gevonden bij invallen voor de sjoemeldieselaffaire. 

VW bekent en ontkent

BMW verklaarde na de publicatie van Der Spiegel als eerste zich niet schuldig te hebben gemaakt aan kartelvorming, Volkswagen meldde aan het einde van de week niets verkeerds te hebben gedaan. 

Verder werd dit weekend duidelijk Volkswagen bij dochterbedrijf Audi vier van de zeven directieleden ontslaat. Het zou gaan om financieel directeur Axel Strotbek, personeelsdirecteur Thomas Sigi, verkoopdirecteur Dietmar Voggenreiter en productiechef Hubert Waltl. Ook de positie van Ceo Rupert Stadler staat onder discussie, meldt persbureau Reuters.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.