‘Volkswagen wil met aangepast platform Chinees marktaandeel vergroten’

China • Chinese kopers houden van een ‘meeslepende digitale ervaring’.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Het MEB-platform van Volkswagen (foto: VW)

Om de grip op de Chinese markt te vergroten, gaat Volkswagen het bestaande MEB-platform aanpassen. Dit wordt in het Aziatische land voorzien van een veel groter aandeel Chinese componenten. Ook de time-to-market moet voor nieuwe automodellen worden teruggebracht van 4 naar 2,5 jaar.

Dit schrijft Automobilwoche op basis van uitspraken van Ralf Brandstätter, de Chinese VW-chef. Het bestaande elektrische MEB-platform wordt specifiek gemaakt naar de smaak van de Chinese consument, stelt hij. Dan gaat het volgens Brandstätter om zaken als de batterij, elektrische aandrijving en elektromotor. “Chinese kopers van nieuwe auto’s zijn jonger, technisch onderlegd en houden van een meeslepende digitale ervaring in hun auto’s.”

Door meer Chinese componenten te gebruiken moet het platform goedkoper te produceren zijn. De prijs van dashboard-displays is bijvoorbeeld met 37 procent verlaagd na de overstap naar een Chinese leverancier, schrijft Automobilwoche.

Volkswagen was enige tijd het meest verkochte automerk in China. Die positie werd vooral behaald met de verkoop van benzine-auto’s. Nu China massaal overstapt op EV’s, blijft VW achter. De Chinese concurrentie is op EV-gebied heel sterk en BYD heeft de koppositie in China overgenomen.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Volkswagen wil met aangepast platform Chinees marktaandeel vergroten’ | Automotive Online

‘Volkswagen wil met aangepast platform Chinees marktaandeel vergroten’

China • Chinese kopers houden van een ‘meeslepende digitale ervaring’.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Het MEB-platform van Volkswagen (foto: VW)

Om de grip op de Chinese markt te vergroten, gaat Volkswagen het bestaande MEB-platform aanpassen. Dit wordt in het Aziatische land voorzien van een veel groter aandeel Chinese componenten. Ook de time-to-market moet voor nieuwe automodellen worden teruggebracht van 4 naar 2,5 jaar.

Dit schrijft Automobilwoche op basis van uitspraken van Ralf Brandstätter, de Chinese VW-chef. Het bestaande elektrische MEB-platform wordt specifiek gemaakt naar de smaak van de Chinese consument, stelt hij. Dan gaat het volgens Brandstätter om zaken als de batterij, elektrische aandrijving en elektromotor. “Chinese kopers van nieuwe auto’s zijn jonger, technisch onderlegd en houden van een meeslepende digitale ervaring in hun auto’s.”

Door meer Chinese componenten te gebruiken moet het platform goedkoper te produceren zijn. De prijs van dashboard-displays is bijvoorbeeld met 37 procent verlaagd na de overstap naar een Chinese leverancier, schrijft Automobilwoche.

Volkswagen was enige tijd het meest verkochte automerk in China. Die positie werd vooral behaald met de verkoop van benzine-auto’s. Nu China massaal overstapt op EV’s, blijft VW achter. De Chinese concurrentie is op EV-gebied heel sterk en BYD heeft de koppositie in China overgenomen.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.