Clepa: onvoldoende laadinfra ondermijnt groene transitie

Toeleveranciers • Liefst 98 procent van de toeleveranciers vreest dat hun investeringen in klimaatneutrale technologie teniet gedaan worden.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Promedia)

Toeleveranciers in de auto-industrie ontwikkelen op grote schaal nieuwe producten en diensten om de transitie naar elektrisch rijden mogelijk te maken. Naar aanleiding van een enquête onder de leden waarschuwt belangenvereniging Clepa echter dat publieke investeringen op het gebied van infrastructuur achterblijven. Deze zijn nodig om de branche winstgevend te houden, zo schrijft de belangenvereniging.

Volgens Clepa vreest 98 procent van alle toeleveranciers dat hun investeringen in klimaatneutrale technologie teniet worden gedaan door het gebrek aan laadinfrastructuur. Dit blijkt uit de 13e editie van van Clepa’s tweejaarlijkse Pulse Check-enquête onder haar leden, uitgevoerd door McKinsey.

Volgens McKinsey zijn er in 2030 voor een snelle adoptie van elektrische auto’s in Europa minstens 3,4 miljoen laadpunten en waterstoftanklocaties nodig. Op basis van die doelstellingen zou de bouw van laadpunten vier keer sneller moeten gaan.

Positiever

Uit de enquête blijkt verder dat meer toeleveranciers positiever zijn over de toekomst. In september 2022, toen de sector werd getroffen door hoge energie- en grondstofprijzen, was 70 procent negatief gestemd over de toekomst. In februari van dit jaar is dat percentage gedaald naar 35 procent van de ondervraagde leveranciers.

Wel blijven de winsten onder druk staan, blijkt uit de enquête, ondanks het feit dat 64 procent van de ondervraagden verwacht dit jaar meer winst te maken. Vooral hogere kosten en het aanhoudende chiptekort zorgen voor lagere marges. 67 procent geeft aan dat de marges al onder de 5 procent liggen. Een kwart van de toeleveranciers zou zelfs al verlies maken.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Clepa: onvoldoende laadinfra ondermijnt groene transitie | Automotive Online

Clepa: onvoldoende laadinfra ondermijnt groene transitie

Toeleveranciers • Liefst 98 procent van de toeleveranciers vreest dat hun investeringen in klimaatneutrale technologie teniet gedaan worden.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Promedia)

Toeleveranciers in de auto-industrie ontwikkelen op grote schaal nieuwe producten en diensten om de transitie naar elektrisch rijden mogelijk te maken. Naar aanleiding van een enquête onder de leden waarschuwt belangenvereniging Clepa echter dat publieke investeringen op het gebied van infrastructuur achterblijven. Deze zijn nodig om de branche winstgevend te houden, zo schrijft de belangenvereniging.

Volgens Clepa vreest 98 procent van alle toeleveranciers dat hun investeringen in klimaatneutrale technologie teniet worden gedaan door het gebrek aan laadinfrastructuur. Dit blijkt uit de 13e editie van van Clepa’s tweejaarlijkse Pulse Check-enquête onder haar leden, uitgevoerd door McKinsey.

Volgens McKinsey zijn er in 2030 voor een snelle adoptie van elektrische auto’s in Europa minstens 3,4 miljoen laadpunten en waterstoftanklocaties nodig. Op basis van die doelstellingen zou de bouw van laadpunten vier keer sneller moeten gaan.

Positiever

Uit de enquête blijkt verder dat meer toeleveranciers positiever zijn over de toekomst. In september 2022, toen de sector werd getroffen door hoge energie- en grondstofprijzen, was 70 procent negatief gestemd over de toekomst. In februari van dit jaar is dat percentage gedaald naar 35 procent van de ondervraagde leveranciers.

Wel blijven de winsten onder druk staan, blijkt uit de enquête, ondanks het feit dat 64 procent van de ondervraagden verwacht dit jaar meer winst te maken. Vooral hogere kosten en het aanhoudende chiptekort zorgen voor lagere marges. 67 procent geeft aan dat de marges al onder de 5 procent liggen. Een kwart van de toeleveranciers zou zelfs al verlies maken.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.