‘Winsten toeleveranciers auto-industrie onder druk door stijgende kosten’

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
Foto: Shutterstock

Bijna een kwart (23%) van de toeleveranciers in de auto-industrie verwacht dit jaar verlies te maken. De verwachtingen voor volgend jaar zijn nog somberder. In 2023 denkt 27 procent van deze bedrijven in de rode cijfers terecht te komen. Dit blijkt uit een jaarlijkse enquête van brancheorganisatie Clepa onder haar leden.

Ook de verdere toekomst zien de meeste leveranciers met zorgen tegemoet. 70 procent is hierover negatief gestemd, een aanzienlijke toename tegenover de 18 procent die in 2018 somber was over de toekomst. Het Europese verbond van toeleveranciers vreest bovendien voor de elektrificatie van het Europese wagenpark.

Energiekosten en onderdelentekorten

Met name de hogere energiekosten en onderdelentekorten (96%) worden als belangrijkste oorzaken genoemd voor de negatieve stemming. 85 procent van de toeleveranciers heeft last van de hoge kosten voor grondstoffen. 65 procent geeft aan dat het tekort aan halfgeleiders een significante invloed heeft op de winstmarges. 

Clepa pleit voor een eerlijkere verdeling van de lasten. 80 procent van haar leden krijgt geen of beperkte steun van autofabrikanten voor de hogere energiekosten, vervoerskosten of verstoringen in de toeleveringsketen. 42 procent ontvangt geen tegemoetkoming voor de gestegen kosten voor grondstoffen. 

Failliet

Enkele kleinere toeleveranciers gaan volgens de Clepa wellicht failliet of zoeken hun heil in andere bedrijfstakken, een ontwikkeling die de hele keten kan beïnvloeden. “Als we kijken naar het hele automotive ecosysteem in de afgelopen vier jaar dan rapporteren alleen de leveranciers lagere winstmarges. OEM’s, retail en aftermarket zijn tussen 2017 en 2022 veel winstgevender geworden,” laat de Clepa in een verklaring weten.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Was jarenlang werkzaam als freelancer voor Automobiel Management en kwam in 2019 in dienst bij ProMedia als vaste redacteur. Sinds 2022 schrijft hij onder meer voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Bijt zich nu vast in de dossiers aftermarket en bedrijfsauto's.