RAI Vereniging slaat ‘laadpaalalarm’

Laadinfra • Voorzitter Frits van Bruggen vraagt ook meer aandacht voor waterstof.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
(Foto: RAI Vereniging)

Algemeen voorzitter van de RAI Vereniging Frits van Bruggen wil dat er fors geïnvesteerd gaat worden in laadpalen. Dat zal hij later vandaag vertellen tijdens de jaarlijkse nieuwjaarsbijeenkomst, zo maakt de belangenvereniging bekend.

Met het zelfbenoemde laadpaalalarm herhaalt RAI Vereniging zorgen die ACEA ook al uitte. Zo beklaagde de Europese belangenvereniging voor de auto-industrie zich al meermaals over de gebrekkige Europese ambities op het gebied van laadinfra.

Zo zal Van Bruggen in zijn speech iets zeggen over de laadinfrastructuur: “Terwijl het kabinet op dit punt steeds meer ambities heeft en versnelt, geeft het ook toe dat ons energienetwerk hiervoor niet klaar is. Sterker nog, er zijn grote uitdagingen, zoals netschaarste en netcongestie. Sluit daarom niet broodnodige andere duurzame technologieën uit, zoals waterstof. En start nog vandaag met het verzwaren en slimmer inrichten van ons energienetwerk.”

Van Bruggen trad eind vorig jaar aan, waarbij hij in een interview tegen AM zei dat de focus op leden zijn eerste prioriteit is. Daarin benadrukte hij tevens dat de branche een leidende rol moet nemen. Zo zei hij: “Wie in Nederland vindt niet dat lucht schoon moet zijn? Maar daarmee is het nog niet geregeld. Leiderschap vanuit de sector is daarin heel erg belangrijk.”

In zijn ‘laadpaalalarm’ merkt Van Bruggen op dat politiek en industrie steeds meer uit de pas lopen, ondanks het ‘Actieplan Netcongestie’ van minister Jetten. “We ondersteunen de drie pijlers uit zijn plan: sneller bouwen, sterker sturen en het vergroten van de flexibele capaciteit. Maar maken ons ernstig zorgen over de uitvoering en snelheid hiervan. In ditzelfde actieplan wordt namelijk al geschetst dat de komende jaren er ernstige netschaarste is.”

RAI Vereniging slaat niet alleen alarm, maar legt ook een duidelijke agenda neer met oplossingen die bijdragen aan het zoveel mogelijk voorkomen van netcongestie. Ten eerste is het volgens de belangenvereniging zaak dat de overheid meer duurzame technologieën toestaat. Bij wetgeving om de klimaatdoelstellingen te bereiken, ligt nu de focus enkel op batterijen, terwijl waterstof, hernieuwbare brandstoffen maar ook de inmiddels sterk ontwikkelde plug-in hybride volgens de RAI Vereniging beschikbaar is. Ten tweede is het volgens de vereniging zaak om nu fors geld beschikbaar te stellen voor de verzwaring van het netwerk. Ten derde wil de vereniging blijven inzetten op slimme manieren om energie samen slimmer te delen.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

RAI Vereniging slaat ‘laadpaalalarm’ | Automotive Online

RAI Vereniging slaat ‘laadpaalalarm’

Laadinfra • Voorzitter Frits van Bruggen vraagt ook meer aandacht voor waterstof.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
(Foto: RAI Vereniging)

Algemeen voorzitter van de RAI Vereniging Frits van Bruggen wil dat er fors geïnvesteerd gaat worden in laadpalen. Dat zal hij later vandaag vertellen tijdens de jaarlijkse nieuwjaarsbijeenkomst, zo maakt de belangenvereniging bekend.

Met het zelfbenoemde laadpaalalarm herhaalt RAI Vereniging zorgen die ACEA ook al uitte. Zo beklaagde de Europese belangenvereniging voor de auto-industrie zich al meermaals over de gebrekkige Europese ambities op het gebied van laadinfra.

Zo zal Van Bruggen in zijn speech iets zeggen over de laadinfrastructuur: “Terwijl het kabinet op dit punt steeds meer ambities heeft en versnelt, geeft het ook toe dat ons energienetwerk hiervoor niet klaar is. Sterker nog, er zijn grote uitdagingen, zoals netschaarste en netcongestie. Sluit daarom niet broodnodige andere duurzame technologieën uit, zoals waterstof. En start nog vandaag met het verzwaren en slimmer inrichten van ons energienetwerk.”

Van Bruggen trad eind vorig jaar aan, waarbij hij in een interview tegen AM zei dat de focus op leden zijn eerste prioriteit is. Daarin benadrukte hij tevens dat de branche een leidende rol moet nemen. Zo zei hij: “Wie in Nederland vindt niet dat lucht schoon moet zijn? Maar daarmee is het nog niet geregeld. Leiderschap vanuit de sector is daarin heel erg belangrijk.”

In zijn ‘laadpaalalarm’ merkt Van Bruggen op dat politiek en industrie steeds meer uit de pas lopen, ondanks het ‘Actieplan Netcongestie’ van minister Jetten. “We ondersteunen de drie pijlers uit zijn plan: sneller bouwen, sterker sturen en het vergroten van de flexibele capaciteit. Maar maken ons ernstig zorgen over de uitvoering en snelheid hiervan. In ditzelfde actieplan wordt namelijk al geschetst dat de komende jaren er ernstige netschaarste is.”

RAI Vereniging slaat niet alleen alarm, maar legt ook een duidelijke agenda neer met oplossingen die bijdragen aan het zoveel mogelijk voorkomen van netcongestie. Ten eerste is het volgens de belangenvereniging zaak dat de overheid meer duurzame technologieën toestaat. Bij wetgeving om de klimaatdoelstellingen te bereiken, ligt nu de focus enkel op batterijen, terwijl waterstof, hernieuwbare brandstoffen maar ook de inmiddels sterk ontwikkelde plug-in hybride volgens de RAI Vereniging beschikbaar is. Ten tweede is het volgens de vereniging zaak om nu fors geld beschikbaar te stellen voor de verzwaring van het netwerk. Ten derde wil de vereniging blijven inzetten op slimme manieren om energie samen slimmer te delen.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.