Auto-industrie roept EU-leiders op om concurrentiepositie te versterken

Euro 7 • Volgens Acea maakt het euro 7 voorstel  beslissingen en investeringen nog ingewikkelder zonder dat het de gewenste milieuvoordelen oplevert.
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
Luca de Meo (Foto: Renault)

In de aanloop naar de Europese Raad van deze week, waar de EU-leiders het concurrentievermogen van de EU zullen bespreken, herhaalt Acea haar oproep om sneller actie te ondernemen om ‘de industriële basis van de EU veilig te stellen’ tijdens de groene overgang.

“Vandaag staan de Europese autofabrikanten voor een zeer asymmetrische uitdaging. We lopen niet langer voorop in de technologische race”, aldus Luca de Meo, voorzitter van de Acea en ceo van de Renault Groep. “Tegelijkertijd zien we, nu de aankoopstimulansen voor emissievrije voertuigen in de EU afnemen, massale staatssteun aan onze concurrenten in China en de VS. Dit alles gebeurt in een context waarin het algemene Europese concurrentievermogen afbrokkelt.”

Euro 7

“Het recente Euro 7-voorstel inzake verontreinigende emissies is een uitstekend voorbeeld van een verordening die de belangrijkste beslissingen en investeringen van Europese autofabrikanten nog ingewikkelder en onzekerder zal maken, zonder de milieuvoordelen op te leveren die zij beweert op te leveren”, aldus Sigrid de Vries, directeur-generaal van Acea.

Volgens Acea kan de huidige Euro 6-norm, samen met het toenemende gebruik van elektrische voertuigen, de NOx-uitstoot tegen 2035 met 80 procent verminderen ten opzichte van 2020, het Euro 7-voorstel zou hooguit 4 extra procentpunt verschoning opleveren. Ook schat de koepelorganisatie dat het Euro 7-voorstel de prijs van een nieuwe auto gemiddeld tweeduizend euro hoger maakt.

“We moeten ook aanvullende mogelijkheden overwegen, de juiste instrumenten gebruiken en optreden waar dat zinvol is”, aldus de Meo.

Auto-industrie roept EU-leiders op om concurrentiepositie te versterken | Automotive Online

Auto-industrie roept EU-leiders op om concurrentiepositie te versterken

Euro 7 • Volgens Acea maakt het euro 7 voorstel  beslissingen en investeringen nog ingewikkelder zonder dat het de gewenste milieuvoordelen oplevert.
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
Luca de Meo (Foto: Renault)

In de aanloop naar de Europese Raad van deze week, waar de EU-leiders het concurrentievermogen van de EU zullen bespreken, herhaalt Acea haar oproep om sneller actie te ondernemen om ‘de industriële basis van de EU veilig te stellen’ tijdens de groene overgang.

“Vandaag staan de Europese autofabrikanten voor een zeer asymmetrische uitdaging. We lopen niet langer voorop in de technologische race”, aldus Luca de Meo, voorzitter van de Acea en ceo van de Renault Groep. “Tegelijkertijd zien we, nu de aankoopstimulansen voor emissievrije voertuigen in de EU afnemen, massale staatssteun aan onze concurrenten in China en de VS. Dit alles gebeurt in een context waarin het algemene Europese concurrentievermogen afbrokkelt.”

Euro 7

“Het recente Euro 7-voorstel inzake verontreinigende emissies is een uitstekend voorbeeld van een verordening die de belangrijkste beslissingen en investeringen van Europese autofabrikanten nog ingewikkelder en onzekerder zal maken, zonder de milieuvoordelen op te leveren die zij beweert op te leveren”, aldus Sigrid de Vries, directeur-generaal van Acea.

Volgens Acea kan de huidige Euro 6-norm, samen met het toenemende gebruik van elektrische voertuigen, de NOx-uitstoot tegen 2035 met 80 procent verminderen ten opzichte van 2020, het Euro 7-voorstel zou hooguit 4 extra procentpunt verschoning opleveren. Ook schat de koepelorganisatie dat het Euro 7-voorstel de prijs van een nieuwe auto gemiddeld tweeduizend euro hoger maakt.

“We moeten ook aanvullende mogelijkheden overwegen, de juiste instrumenten gebruiken en optreden waar dat zinvol is”, aldus de Meo.