Bosch waarschuwt: We moeten prijsverhogingen doorberekenen aan autofabrikanten

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Bosch realiseerde een hogere winst. (Foto: Bosch)

Bosch, onder andere leverancier van onderdelen en componenten aan de autobranche, realiseerde over 2021 een omzet van 78,7 miljard euro (+10%). De winst voor belasting steeg met meer dan 50 procent, naar 3,2 miljard euro. Dat maakt het bedrijf vandaag bekend. De winstmarge kwam uit op 4 procent tegenover 2,8 procent in 2020.

De business unit Mobility Solutions, waar de automotive activiteiten onder vallen, zag de omzet met 7,6 procent toenemen naar 45,3 miljard euro. Het is de grootste divisie van het bedrijf. Het bedrijf geeft geen winstcijfers per divisie, maar meldt wel dat het verlies van 2020 is omgebogen tot een kleine winst en een EBIT-marge van 0,7 procent.

Prijsstijging doorberekenen

Verder meldt het bedrijf dat de oorlog in de Oekraïne zorgt voor onzekerheid, maar desondanks werd over het eerste kwartaal van dit jaar een omzetstijging van 5,2 procent gerealiseerd. “We zijn 2022 goed begonnen en tot nu toe gaan we ervan uit dat we de eerder verwachte omzetstijging van 6 procent zullen overtreffen”, aldus Markus Forschner, directeur en cfo van Robert Bosch.

Volgens de CFO zal het bedrijf zijn EBIT-marge van vorig jaar echter niet kunnen evenaren, door kostenstijgingen in energie, materialen en logistiek. Vooral de bedrijfssector Mobility Solutions heeft op dit moment te kampen met een hoge prijzendruk. “De prijzen voor bepaalde grondstoffen zijn sinds 2020 bijna verdrievoudigd. Niet alleen de autofabrikanten, maar ook de leveranciers kunnen niet anders dan de prijsstijgingen doorrekenen”, aldus Forschner.De prijzen van auto’s zullen in de komende periode stijgen, is de verwachting. Lees hier hoe de branche daarmee om gaat.

De eerdere prognose van het bedrijf betreffende de productie van ongeveer 88 miljoen voertuigen en de verwachte stijging van negen procent ten opzichte van het voorgaande jaar zal ook niet worden gehaald. Volgens Forschner worden de hernieuwde waardeverminderingen veroorzaakt door de coronapandemie in China en de aanhoudende knelpunten in de halfgeleiderindustrie.

Verder meldt het toe te zullen treden tor de markt voor waterstofelektrolyse. Hierin wordt tot 2030 ongeveer 500 miljoen euro gestoken. Volgens de onderdelenleverancier is deze markt voor waterstofcomponenten ongeveer 14 miljard euro groot.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Bosch waarschuwt: We moeten prijsverhogingen doorberekenen aan autofabrikanten | Automotive Online

Bosch waarschuwt: We moeten prijsverhogingen doorberekenen aan autofabrikanten

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Bosch realiseerde een hogere winst. (Foto: Bosch)

Bosch, onder andere leverancier van onderdelen en componenten aan de autobranche, realiseerde over 2021 een omzet van 78,7 miljard euro (+10%). De winst voor belasting steeg met meer dan 50 procent, naar 3,2 miljard euro. Dat maakt het bedrijf vandaag bekend. De winstmarge kwam uit op 4 procent tegenover 2,8 procent in 2020.

De business unit Mobility Solutions, waar de automotive activiteiten onder vallen, zag de omzet met 7,6 procent toenemen naar 45,3 miljard euro. Het is de grootste divisie van het bedrijf. Het bedrijf geeft geen winstcijfers per divisie, maar meldt wel dat het verlies van 2020 is omgebogen tot een kleine winst en een EBIT-marge van 0,7 procent.

Prijsstijging doorberekenen

Verder meldt het bedrijf dat de oorlog in de Oekraïne zorgt voor onzekerheid, maar desondanks werd over het eerste kwartaal van dit jaar een omzetstijging van 5,2 procent gerealiseerd. “We zijn 2022 goed begonnen en tot nu toe gaan we ervan uit dat we de eerder verwachte omzetstijging van 6 procent zullen overtreffen”, aldus Markus Forschner, directeur en cfo van Robert Bosch.

Volgens de CFO zal het bedrijf zijn EBIT-marge van vorig jaar echter niet kunnen evenaren, door kostenstijgingen in energie, materialen en logistiek. Vooral de bedrijfssector Mobility Solutions heeft op dit moment te kampen met een hoge prijzendruk. “De prijzen voor bepaalde grondstoffen zijn sinds 2020 bijna verdrievoudigd. Niet alleen de autofabrikanten, maar ook de leveranciers kunnen niet anders dan de prijsstijgingen doorrekenen”, aldus Forschner.De prijzen van auto’s zullen in de komende periode stijgen, is de verwachting. Lees hier hoe de branche daarmee om gaat.

De eerdere prognose van het bedrijf betreffende de productie van ongeveer 88 miljoen voertuigen en de verwachte stijging van negen procent ten opzichte van het voorgaande jaar zal ook niet worden gehaald. Volgens Forschner worden de hernieuwde waardeverminderingen veroorzaakt door de coronapandemie in China en de aanhoudende knelpunten in de halfgeleiderindustrie.

Verder meldt het toe te zullen treden tor de markt voor waterstofelektrolyse. Hierin wordt tot 2030 ongeveer 500 miljoen euro gestoken. Volgens de onderdelenleverancier is deze markt voor waterstofcomponenten ongeveer 14 miljard euro groot.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.