Clepa: Gevolgen microchiptekort voelbaar tot ver in 2022

Chiptekort • De EU moet ingrijpen om het concurrentievermogen van de Europese auto-industrie te versterken, meent de koepelorganisatie.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De gevolgen van het microhiptekort zijn volgens koepelorganisatie Clepa voelbaar tot ver in 2022. (Foto: Shutterstock)

Clepa, de Europese koepelorganisatie van toeleveranciers voor de auto-industrie, verwacht dat de gevolgen van het huidige microchiptekort tot ver in 2022 voelbaar zullen zijn. Tot nog toe hebben de verstoringen in de toeleveringsketen de wereldwijde autoproductie van auto’s met 500 duizend vertraagd, stelt de koepelorganisatie. Hiervan komen 100 duizend auto’s voor rekening van Volkswagen. Om het tij te keren heeft Clepa een rapport samengesteld met aanbevelingen voor de Europese Unie.

Concurrentie

De koepelorganisatie vindt dat de EU moet ingrijpen om het concurrentievermogen van de Europese auto-industrie te versterken. De auto-industrie in Europa is goed voor 37 procent van de totale vraag naar microchips in dit werelddeel. Van de geleverde microchips is 60 tot 70 procent afkomstig van chipfabrikanten uit Taiwan en China. De productie van microchips in de EU zou verandering kunnen brengen in de afhankelijkheid van chipfabrikanten uit het verre oosten. Eerder werd bekend dat de Europese Commissie een Europees samenwerkingsverband heeft opgezet om dit mogelijk te maken. Volgens de koepelorganisatie kan een Europese strategie voor de ontwikkeling van micro-elektronica alleen bereikt worden door de centrale rol van toeleveranciers aan de auto-industrie verder uit te bouwen.Download het rapport in de Automotive Kennisbank.

Toenemen

Tegelijkertijd groeien met de ontwikkeling van rijhulpsystemen ook de productiekosten voor auto’s, stelt Clepa. Zo bedraagt het aandeel van elektronische en halfgeleidersystemen inmiddels 35 procent van de totale autokosten, waarbij de koepelorganisatie verwacht dat dit gaat stijgen tot 50 procent. Een moderne auto kan zo’n 100 elektronische regeleenheden bevatten. En tussen de 20 en 40 microcontrollers die verantwoordelijk zijn voor functies als de motor en de stuurbekrachtiging, de deurvergrendeling of de sleutelloze toegang. Daarnaast stelt Clepa dat het belang van halfgeleider door de elektrificatie van de aandrijflijn en de ontwikkeling van connected cars en autonome auto’s alleen maar verder doen toenemen.

Verstoringen

Volgens Thorsten Muschal, voorzitter van Clepa, vormt het tweede kwartaal van 2021 een uitdaging voor de auto-industrie. “We zien nog steeds verstoringen in de productie, met productievertragingen en af en toe stop-and-go-situaties. Toch denken we dat we het ergste hebben gezien en dat de situatie waarschijnlijk niet verder zal verslechteren. Hierbij sluit ik niet uit dat de gevolgen tot ver in 2022 voelbaar zullen zijn. Deze omstandigheden hebben ook een indirect effect op toeleveranciers die geen halfgeleiders gebruiken voor hun eigen product portfolio, dus de hele toeleveringsketen in de auto-industrie heeft er mee te maken.”

Eerder was secretaris secretaris-generaal Sigrid de Vries van Clepa nog positief gestemd over de afzetverwachtingen van toeleveranciers voor dit jaar, ondanks corona en het tekort aan semiconductors. De gebrekkige levering van de chips leidde al bij veel autofabrikanten tot productievertraging.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.