Acea ontevreden over EU-beperking staalimport

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Het huidige staaltekort leidt tot recordprijzen op de markt (foto: Shutterstock)

De European Automobile Manufacturers’ Association (Acea) is zeer teleurgesteld over het voorstel van de Europese Commissie om de beperking van de staalimport in de EU te verlengen. Deze beperkingen werden in 2018 ingevoerd als reactie op de invoerheffingen die toenmalig president Trump invoerde. In de praktijk kwam de Europese heffing uit op een invoerheffing van 25 procent.

Het voorstel van de EC is om deze tarieven per 1 juli met drie jaar te verlengen. Dat gaat voorbij aan de belangen van de automobielsector, stelt Acea. De autofabrikanten kampen met acute staaltekorten. Volgens de fabrikantenkoepel hebben deze tekorten geleid tot een vertraging van de productie en een constant crisisbeheer om volledige stilstand van de lopende band te voorkomen.

Autofabrikanten betrekken bijna al hun staal (meer dan 90%) uit de EU. De prijzen zijn sinds 2018 fors gestegen. “In een markt waar EU-staalproducenten prijzen dicteren en recordwinsten rapporteren, is het idee dat binnenlands staal ernstige schade dreigt te lijden door invoer nauwelijks geloofwaardig”, aldus Eric-Mark Huitema, directeur-generaal van Acea. “We hebben import nodig om hiaten in de toeleveringsketen op te vullen. Als dit voorstel in zijn huidige vorm door de lidstaten wordt goedgekeurd, blijft de marktsituatie kritiek voor autofabrikanten.”

De EC is bang dat de Europese markt na het afbouwen van de heffingen zal worden overspoeld door goedkoop staal uit China, melden diverse media, zoals Trouw

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Acea ontevreden over EU-beperking staalimport | Automotive Online

Acea ontevreden over EU-beperking staalimport

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Het huidige staaltekort leidt tot recordprijzen op de markt (foto: Shutterstock)

De European Automobile Manufacturers’ Association (Acea) is zeer teleurgesteld over het voorstel van de Europese Commissie om de beperking van de staalimport in de EU te verlengen. Deze beperkingen werden in 2018 ingevoerd als reactie op de invoerheffingen die toenmalig president Trump invoerde. In de praktijk kwam de Europese heffing uit op een invoerheffing van 25 procent.

Het voorstel van de EC is om deze tarieven per 1 juli met drie jaar te verlengen. Dat gaat voorbij aan de belangen van de automobielsector, stelt Acea. De autofabrikanten kampen met acute staaltekorten. Volgens de fabrikantenkoepel hebben deze tekorten geleid tot een vertraging van de productie en een constant crisisbeheer om volledige stilstand van de lopende band te voorkomen.

Autofabrikanten betrekken bijna al hun staal (meer dan 90%) uit de EU. De prijzen zijn sinds 2018 fors gestegen. “In een markt waar EU-staalproducenten prijzen dicteren en recordwinsten rapporteren, is het idee dat binnenlands staal ernstige schade dreigt te lijden door invoer nauwelijks geloofwaardig”, aldus Eric-Mark Huitema, directeur-generaal van Acea. “We hebben import nodig om hiaten in de toeleveringsketen op te vullen. Als dit voorstel in zijn huidige vorm door de lidstaten wordt goedgekeurd, blijft de marktsituatie kritiek voor autofabrikanten.”

De EC is bang dat de Europese markt na het afbouwen van de heffingen zal worden overspoeld door goedkoop staal uit China, melden diverse media, zoals Trouw

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.