Automotive toeleveranciers luiden noodklok over grenscontroles en -sluitingen

Coronavirus • Branchevereniging Clepa vindt dat de Europese overheden hun belofte dat de grenzen open blijven, gestand moeten doen.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Foto: Shutterstock

Clepa, de branchevereniging voor Europese automotive toeleveranciers, waarschuwt Duitsland, Oostenrijk en Tsjechië dat een verscherpte grenscontrole of -sluiting ernstige verstorende gevolgen heeft voor onder andere de productie van auto’s. Dat meldt de branchevereniging in een statement.

Vertraging

“We zijn bezorgd om de recente aankondigingen over grenssluitingen en verscherpte controles”, zegt Clepa’s secretaris-generaal Sigrid de Vries. “Deze maatregelen zorgen voor een kritische vertraging in de aanlevering van goederen binnen Europa. Het vrije verkeer van mensen en goederen binnen de EU is een belangrijke verworvenheid die we moeten beschermen. Anders komen productie en banen in gevaar. De Europese overheden moeten hun belofte dat de grenzen open blijven, gestand doen.”

Diverse landen overwegen de grenzen te sluiten om verdere verspreiding van het coronavirus af te remmen. Clepa denkt dat met een goed testbeleid het goederenvervoer door moet kunnen blijven gaan.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Automotive toeleveranciers luiden noodklok over grenscontroles en -sluitingen | Automotive Online

Automotive toeleveranciers luiden noodklok over grenscontroles en -sluitingen

Coronavirus • Branchevereniging Clepa vindt dat de Europese overheden hun belofte dat de grenzen open blijven, gestand moeten doen.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Foto: Shutterstock

Clepa, de branchevereniging voor Europese automotive toeleveranciers, waarschuwt Duitsland, Oostenrijk en Tsjechië dat een verscherpte grenscontrole of -sluiting ernstige verstorende gevolgen heeft voor onder andere de productie van auto’s. Dat meldt de branchevereniging in een statement.

Vertraging

“We zijn bezorgd om de recente aankondigingen over grenssluitingen en verscherpte controles”, zegt Clepa’s secretaris-generaal Sigrid de Vries. “Deze maatregelen zorgen voor een kritische vertraging in de aanlevering van goederen binnen Europa. Het vrije verkeer van mensen en goederen binnen de EU is een belangrijke verworvenheid die we moeten beschermen. Anders komen productie en banen in gevaar. De Europese overheden moeten hun belofte dat de grenzen open blijven, gestand doen.”

Diverse landen overwegen de grenzen te sluiten om verdere verspreiding van het coronavirus af te remmen. Clepa denkt dat met een goed testbeleid het goederenvervoer door moet kunnen blijven gaan.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.