Europees marktaandeel elektrische auto groeit dankzij stimuleringsmaatregelen
Het marktaandeel van nieuwe (plug-in) elektrische auto’s is in 2020 gestegen naar 10,5 procent. Vorig jaar lag het aandeel nog op 3 procent, meldt Acea, de branchevereniging van Europese autofabrikanten. De groei is volgens de koepelorganisatie het gevolg van stimuleringsmaatregelen van nationale overheden. Eerder lieten de elektrische auto’s al een flinke groei zien in marktaandeel.
De terugval in autoverkoop is vooral duidelijk bij diesels en benzineauto’s, hoewel die gezamenlijk nog altijd goed zijn voor 75,5 procent van de totale verkoop van nieuwe personenauto’s in de Europese Unie.
Terugval
Het afgelopen jaar viel de verkoop van diesels met 32,3 procent terug naar 2,8 miljoen auto’s, terwijl dit in 2019 nog op 4,1 miljoen auto’s lag. Het marktaandeel van diesels daalde tot 28 procent. Benzineauto’s noteerden een daling van 37,3 procent naar 4,7 miljoen voertuigen in het afgelopen jaar. In 2019 werden er nog 7,5 miljoen benzineauto’s verkocht.Download het volledige overzicht in de Automotive Kennisbank.
Daar tegenover staat een stijging van 169,7 procent voor oplaadbare auto’s (in totaal 1.045.831 stuks), goed voor een marktaandeel van 10,5 procent in 2020. Van deze groep scoorde de plug-in (phev) het beste, met een stijging van 262 procent naar 507 duizend nieuwe auto’s. De batterij-elektrische auto’s (bev’s) zagen een groei van 117 procent, naar 538.772 auto’s. De verkoop van Hybride elektrische voertuigen (HEV) steeg met 59,4 procent, naar 1,2 miljoen auto’s.
Alternatieve brandstoffen als LPG, E85 en CNG lieten een daling zien van 18,1 procent in 2020.