Europese Commisie steunt waarschuwingssysteem tegen gevaarlijke rijomstandigheden

Jeroen Vos Jeroen Vos
De Europese Commissie geeft volgens Acea zijn goedkeuring aan het uitwisselen van verkeersdata ten behoeve van de rijveiligheid. (Foto: Shutterstock)

Het initiatief ‘Data for Road Safety’ wordt ondersteund door de Europese Commissie, waardoor een Europees waarschuwingssysteem voor automobilisten dichterbij komt. Aan de hand van een zogenaamd Safety Related Traffic Information-systeem (SRTI) waarschuwt de auto voor gevaren op of langs de weg. Dat maakt Acea, branchevereniging van autofabrikanten, vandaag bekend.

Om het veiligheidssysteem te kunnen uitvoeren, hebben meerdere partijen een overeenkomst voor de duur van 5 jaar getekend, waaronder autofabrikanten, leveranciers van auto’s, EU-lidstaten en leveranciers van locatie-technologieën. Hierdoor wordt het mogelijk om veiligheidsgegevens uit te wisselen. De Europese Unie heeft vanaf 2022 het gebruik van 30 veiligheidssystemen verplicht gesteld voor nieuwe auto’s

Momenteel zijn veel auto’s uitgerust met technische snufjes die gevaarlijke wegomstandigheden detecteren en bestuurders waarschuwen, bijvoorbeeld bij gladde wegen. De ondertekenaars van de overeenkomst vinden dat alle Europese bestuurders toegang moeten hebben tot deze veiligheidsinformatie. Lees meer over de strijd om voertuigdata in dit artikel.

Gegevens

Joost Vantomme, smart mobility director van Acea, noemt het waarschuwingssysteem en de beschikbare data essentieel voor veilige rijomstandigheden. “De autofabrikanten die aan het project deelnemen, zijn bereid om dagelijks gegevens te delen en zullen zich blijvend inspannen voor het SRTI-systeem.”

Het initiatief wordt ondersteund door het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en autofabrikanten BMW, Daimler, Ford en Volvo.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Europese Commisie steunt waarschuwingssysteem tegen gevaarlijke rijomstandigheden | Automotive Online

Europese Commisie steunt waarschuwingssysteem tegen gevaarlijke rijomstandigheden

Jeroen Vos Jeroen Vos
De Europese Commissie geeft volgens Acea zijn goedkeuring aan het uitwisselen van verkeersdata ten behoeve van de rijveiligheid. (Foto: Shutterstock)

Het initiatief ‘Data for Road Safety’ wordt ondersteund door de Europese Commissie, waardoor een Europees waarschuwingssysteem voor automobilisten dichterbij komt. Aan de hand van een zogenaamd Safety Related Traffic Information-systeem (SRTI) waarschuwt de auto voor gevaren op of langs de weg. Dat maakt Acea, branchevereniging van autofabrikanten, vandaag bekend.

Om het veiligheidssysteem te kunnen uitvoeren, hebben meerdere partijen een overeenkomst voor de duur van 5 jaar getekend, waaronder autofabrikanten, leveranciers van auto’s, EU-lidstaten en leveranciers van locatie-technologieën. Hierdoor wordt het mogelijk om veiligheidsgegevens uit te wisselen. De Europese Unie heeft vanaf 2022 het gebruik van 30 veiligheidssystemen verplicht gesteld voor nieuwe auto’s

Momenteel zijn veel auto’s uitgerust met technische snufjes die gevaarlijke wegomstandigheden detecteren en bestuurders waarschuwen, bijvoorbeeld bij gladde wegen. De ondertekenaars van de overeenkomst vinden dat alle Europese bestuurders toegang moeten hebben tot deze veiligheidsinformatie. Lees meer over de strijd om voertuigdata in dit artikel.

Gegevens

Joost Vantomme, smart mobility director van Acea, noemt het waarschuwingssysteem en de beschikbare data essentieel voor veilige rijomstandigheden. “De autofabrikanten die aan het project deelnemen, zijn bereid om dagelijks gegevens te delen en zullen zich blijvend inspannen voor het SRTI-systeem.”

Het initiatief wordt ondersteund door het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en autofabrikanten BMW, Daimler, Ford en Volvo.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.