Volvo introduceert connected waarschuwingssysteem in alle Europese modellen

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Het systeem waarschuwt bij mogelijk gevaar. (Foto: Volvo)

Autofabrikant gaat zijn veiligheidssystemen Hazard Light Alert en Slippery Road Alert, die al sinds 2016 aanwezig zijn op de Scandinavische markt voor de Volvo 90-serie, in heel Europa activeren. Dat maakt de fabrikant vandaag bekend. Deze systemen waarschuwen bestuurders voor slipgevaar en andere risico’s op de weg.

De systemen zijn vanaf modeljaar 2020 onderdeel van de standaarduitrusting van elke nieuwe Volvo. “Door real-time verkeersinformatie te delen, kunnen ongelukken worden voorkomen”, aldus Malin Ekholm, directeur van het Volvo Cars Safety Centre. Veel mobiele navigatiesystemen hebben al soortgelijke functies. Volvo heeft zich ten doel gesteld om het aantal dodelijke ongevallen waarbij een Volvo betrokken is tot 0 te reduceren en volgens het bedrijf dragen deze connected veiligheidssystemen bij aan deze ambitie. “Door bestuurders tijdig te attenderen op gevaar kunnen ze daarop anticiperen en verbetert het rijgedrag. Hoe meer voertuigen er zijn die veiligheidsdata real time met elkaar delen, hoe veiliger onze wegen worden”, aldus Ekholm.

Verplicht 

Zodra bij een Volvo met deze systemen de alarmlichten inschakelen, stuurt Hazard Light Alert een signaal naar alle nabije Volvo-modellen die met de cloud-dienst zijn verbonden. De bestuurders krijgen zo tijdig een waarschuwing. Slippery Road Alert gebruikt data van rij-assistentiesystemen om slipgevaar te signaleren. Als er sprake is van een glad weggedeelte wordt achteropkomend verkeer tijdig gewaarschuwd.

In maart 2019 kondigde Volvo al aan dat de aandacht de komende tijd in belangrijke mate gericht zal zijn op het verbeteren van het rijgedrag en veiliger rijden. Vanaf modeljaar 2021 (productiestart tweede kwartaal 2020) – wordt de topsnelheid van alle modellen beperkt tot 180 km/u. Vanaf 2022 zijn diverse rijveiligheidssystemen in Europa verplicht.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Volvo introduceert connected waarschuwingssysteem in alle Europese modellen | Automotive Online

Volvo introduceert connected waarschuwingssysteem in alle Europese modellen

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Het systeem waarschuwt bij mogelijk gevaar. (Foto: Volvo)

Autofabrikant gaat zijn veiligheidssystemen Hazard Light Alert en Slippery Road Alert, die al sinds 2016 aanwezig zijn op de Scandinavische markt voor de Volvo 90-serie, in heel Europa activeren. Dat maakt de fabrikant vandaag bekend. Deze systemen waarschuwen bestuurders voor slipgevaar en andere risico’s op de weg.

De systemen zijn vanaf modeljaar 2020 onderdeel van de standaarduitrusting van elke nieuwe Volvo. “Door real-time verkeersinformatie te delen, kunnen ongelukken worden voorkomen”, aldus Malin Ekholm, directeur van het Volvo Cars Safety Centre. Veel mobiele navigatiesystemen hebben al soortgelijke functies. Volvo heeft zich ten doel gesteld om het aantal dodelijke ongevallen waarbij een Volvo betrokken is tot 0 te reduceren en volgens het bedrijf dragen deze connected veiligheidssystemen bij aan deze ambitie. “Door bestuurders tijdig te attenderen op gevaar kunnen ze daarop anticiperen en verbetert het rijgedrag. Hoe meer voertuigen er zijn die veiligheidsdata real time met elkaar delen, hoe veiliger onze wegen worden”, aldus Ekholm.

Verplicht 

Zodra bij een Volvo met deze systemen de alarmlichten inschakelen, stuurt Hazard Light Alert een signaal naar alle nabije Volvo-modellen die met de cloud-dienst zijn verbonden. De bestuurders krijgen zo tijdig een waarschuwing. Slippery Road Alert gebruikt data van rij-assistentiesystemen om slipgevaar te signaleren. Als er sprake is van een glad weggedeelte wordt achteropkomend verkeer tijdig gewaarschuwd.

In maart 2019 kondigde Volvo al aan dat de aandacht de komende tijd in belangrijke mate gericht zal zijn op het verbeteren van het rijgedrag en veiliger rijden. Vanaf modeljaar 2021 (productiestart tweede kwartaal 2020) – wordt de topsnelheid van alle modellen beperkt tot 180 km/u. Vanaf 2022 zijn diverse rijveiligheidssystemen in Europa verplicht.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.