Driekwart automotive toeleveranciers verwacht winstgevend 2021

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
In totaal gingen er zo'n honderdduizend banen verloren in de auto-industrie. (Foto: Shutterstock)

Driekwart van de automotive toeleveranciers verwacht volgend jaar zwarte cijfers te schrijven. Dat meldt brancheorganisatie Clepa op basis van onderzoek onder zijn leden. De bedrijven verwachten dat in 2021 de markt hersteld is. Ook profiteren ze van de dit jaar uitgevoerde reorganisaties. Grote toeleveranciers zoals Mahle, Schaeffler en Continental schrapten duizenden banen. In totaal gingen er zo’n honderdduizend banen verloren in de auto-industrie, waarvan de helft bij toeleveranciers.

De helft van de bedrijven denkt wel dat de omzet komend jaar opnieuw zal dalen. Ondanks de crisis geeft zestig procent van de bedrijven aan meer te gaan investeren in groene en digitale mobiliteit.

Clepa herhaalt opnieuw zijn boodschap aan de EU en het Verenigd Koninkrijk dat er een ordelijke Brexit georganiseerd moet worden. Ook moet Europa gezamenlijk optrekken tegen China. “De automotive industrie is van levensbelang voor Europa. De EU moet alles doen wat binnen zijn mogelijkheden valt om de industrie te helpen”, schrijft Clepa.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Driekwart automotive toeleveranciers verwacht winstgevend 2021 | Automotive Online

Driekwart automotive toeleveranciers verwacht winstgevend 2021

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
In totaal gingen er zo'n honderdduizend banen verloren in de auto-industrie. (Foto: Shutterstock)

Driekwart van de automotive toeleveranciers verwacht volgend jaar zwarte cijfers te schrijven. Dat meldt brancheorganisatie Clepa op basis van onderzoek onder zijn leden. De bedrijven verwachten dat in 2021 de markt hersteld is. Ook profiteren ze van de dit jaar uitgevoerde reorganisaties. Grote toeleveranciers zoals Mahle, Schaeffler en Continental schrapten duizenden banen. In totaal gingen er zo’n honderdduizend banen verloren in de auto-industrie, waarvan de helft bij toeleveranciers.

De helft van de bedrijven denkt wel dat de omzet komend jaar opnieuw zal dalen. Ondanks de crisis geeft zestig procent van de bedrijven aan meer te gaan investeren in groene en digitale mobiliteit.

Clepa herhaalt opnieuw zijn boodschap aan de EU en het Verenigd Koninkrijk dat er een ordelijke Brexit georganiseerd moet worden. Ook moet Europa gezamenlijk optrekken tegen China. “De automotive industrie is van levensbelang voor Europa. De EU moet alles doen wat binnen zijn mogelijkheden valt om de industrie te helpen”, schrijft Clepa.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.