Fabrikanten: Harde Brexit kost autobranche 110 miljard euro

Jeroen Vos Jeroen Vos
De Europese auto-industrie waarschuwt voor de gevolgen van een harde Brexit. (Foto: Shutterstock)

Een harde Brexit zonder handelsakkoord met de Europese Unie kost de autobranche 110 miljard euro. Dat stelt koepelorganisatie Acea in een verklaring, die onderschreven wordt door 21 Europese brancheverenigingen, waaronder de RAI Vereniging.

Acea, de Europese branchevereniging van autofabrikanten, wordt in zijn pleidooi gesteund door Clepa, de branchevereniging van automotive toeleveranciers. Naast een verlies aan handel, komt ook de productie van circa 3 miljoen personenauto’s en bestelwagens in gevaar. Dit komt bovenop het door het coronavirus veroorzaakte productieverlies van 100 miljard euro, aldus Acea. De koepelorganisatie verwacht dat de Europese nieuwverkoop dit jaar daalt van 13 miljoen tot onder de 10 miljoen auto’s.

Invoertarieven

De Europese auto-industrie hamert al jaren op het belang van het bereiken van een vrijhandelsovereenkomst tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU. Wat de autobranche betreft moet dit akkoord voorzien zijn van nultarieven- en quota, passende regelgeving voor verbrandingsmotoren en alternatieve brandstoffen gekoppeld aan onderdelen en aandrijflijnen. Zonder een handelsovereenkomst op 31 december gaan de invoertarieven met 10 procent omhoog voor personenauto’s en tot 22 procent voor bestelwagens, stelt Acea. 

Volgens Eric-Mark Huitema, directeur-generaal Acea, staat er veel op het spel voor de auto-industrie in de EU. “We moeten in januari een handelsovereenkomst hebben. Anders wordt onze sector hard getroffen.”

Sigrid de Vries, secretaris-generaal van Clepa, stelt dat een harde Brexit de geïntegreerde toeleveringsketen voor de automobielindustrie verstoort en de industrie op een kritiek moment treft. “De impact zal veel verder gaan dan alleen de handelsstromen. Een harde Brexit vertaalt zich in een verlies van banen en investeringscapaciteit.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Fabrikanten: Harde Brexit kost autobranche 110 miljard euro | Automotive Online

Fabrikanten: Harde Brexit kost autobranche 110 miljard euro

Jeroen Vos Jeroen Vos
De Europese auto-industrie waarschuwt voor de gevolgen van een harde Brexit. (Foto: Shutterstock)

Een harde Brexit zonder handelsakkoord met de Europese Unie kost de autobranche 110 miljard euro. Dat stelt koepelorganisatie Acea in een verklaring, die onderschreven wordt door 21 Europese brancheverenigingen, waaronder de RAI Vereniging.

Acea, de Europese branchevereniging van autofabrikanten, wordt in zijn pleidooi gesteund door Clepa, de branchevereniging van automotive toeleveranciers. Naast een verlies aan handel, komt ook de productie van circa 3 miljoen personenauto’s en bestelwagens in gevaar. Dit komt bovenop het door het coronavirus veroorzaakte productieverlies van 100 miljard euro, aldus Acea. De koepelorganisatie verwacht dat de Europese nieuwverkoop dit jaar daalt van 13 miljoen tot onder de 10 miljoen auto’s.

Invoertarieven

De Europese auto-industrie hamert al jaren op het belang van het bereiken van een vrijhandelsovereenkomst tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU. Wat de autobranche betreft moet dit akkoord voorzien zijn van nultarieven- en quota, passende regelgeving voor verbrandingsmotoren en alternatieve brandstoffen gekoppeld aan onderdelen en aandrijflijnen. Zonder een handelsovereenkomst op 31 december gaan de invoertarieven met 10 procent omhoog voor personenauto’s en tot 22 procent voor bestelwagens, stelt Acea. 

Volgens Eric-Mark Huitema, directeur-generaal Acea, staat er veel op het spel voor de auto-industrie in de EU. “We moeten in januari een handelsovereenkomst hebben. Anders wordt onze sector hard getroffen.”

Sigrid de Vries, secretaris-generaal van Clepa, stelt dat een harde Brexit de geïntegreerde toeleveringsketen voor de automobielindustrie verstoort en de industrie op een kritiek moment treft. “De impact zal veel verder gaan dan alleen de handelsstromen. Een harde Brexit vertaalt zich in een verlies van banen en investeringscapaciteit.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.