Renault, Nissan en Mitsubishi: Wij blijven samenwerken
De leiders van de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi traden gisteren in het Japanse Yokohama eensgezind naar buiten. De boodschap: we blijven samenwerken en gaan de taken verdelen. Dit meldt Renault.
Renault legt focus op Europa
Er zijn verschillende onderdelen waarop de partners de taken gaan verdelen. Zoals geografisch. Nissan wordt het leidende merk voor de Chinese markt, Renault blijft het belangrijkste merk voor Europa en Mitsubishi legt de focus op Zuidoost-Azië.
Waar het gaat om nieuwe technologie, zal telkens één bedrijf de ontwikkeling leiden voor elke belangrijke technologie. Renault neemt het voortouw bij de ontwikkeling van lichte bedrijfswagens. Daarnaast komen er afspraken over het uitwisselen van EU-emissierechten, een strategie die de bedrijven veel geld kan schelen. Eind dit jaar kan de EU de eerste boetes uitdelen voor overtreding van CO2-emissies. FCA beperkt het verlies door emissierechten van Tesla te kopen.
Los van de geografische verdeling – die in de praktijk al bestaat – zijn er nog geen details naar buiten gebracht. In de loop van mei gaan de individuele bedrijven details van het plan naar buiten brengen, vertelde Renault-voorzitter Jean-Dominique Senard tijdens de persconferentie.
Alliantie onder druk
De alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi staat onder druk sinds de arrestatie van frontman Carlos Ghosn, eind 2018. Af en toe steken verhalen de kop op dat met name Nissan meer afstand zou willen nemen van Renault. Deze persconferentie door de Alliance Operating Board zou volgens Autmotive News Europe het vertrouwen in de eenheid moeten herstellen. De board bestaat uit vier leden: naast Renault-voorzitter Senard zijn dat Clotilde Delbos (interim-ceo Renault), Makoto Uchida (ceo Nissan) en Osamu Masuko (voorzitter Mitsubishi).