In VS omstreden Care by Volvo-concept volgende maand naar Nederland

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
De Volvo XC40. (Foto: Shutterstock)

Volvo introduceert volgende maand in Nederland het concept Care By Volvo. In dit concept, dat volgens Volvo verder gaat dan private lease, krijgen consumenten tegen een vast maandbedrag de beschikking over een auto – inclusief ROB – die ze ook kunnen delen middels een digitale sleutel. Ook is het mogelijk om de auto tijdelijk in te ruilen voor een andere. Roger van Polanen Petel, woordvoerder van Volvo, bevestigt desgevraagd aan Automotive dat het concept volgende maand zijn Nederlandse introductie beleeft, maar kan nog geen aanvullende informatie geven.

Het concept werd in 2017 uitgerold in Zweden, Groot-Brittannië, Duitsland, Spanje, Italië, Noorwegen, Polen en Noord-Amerika. In de Verenigde Staten is het concept ook uitgerold en daar is het nu onderwerp van een onderzoek van het Department of Motor Vehicles (DMV) wegens een mogelijke schendingen van de franchisewetgeving door Volvo. Het onderzoek is gestart op verzoek van de California New Car Dealers Association (CNCDA), een belangengroep van circa 1.200 dealers. Volgens de CNCDA schendt Volvo de wet doordat dealers mogelijk buitenspel worden gezet door een rechtstreekse klantbenadering. Daarnaast zouden de dealers en de DMV niet tijdig en juist zijn inlicht over het concept, zou de importeur bepaalde dealers voortrekken als leverancier, en zouden de prijspakketten niet transparant zijn.

Allebei wijzer

Van Polanen Petel zegt niet te kunnen reageren op het geschil in Californië tussen fabrikant en dealers. Het concept ziet er in Europa inhoudelijk wel anders uit dan in de Verenigde Staten. Theo Mulder, eigenaar van de Amsterdamse Volvo-dealer Bangarage, verwacht in Nederland echter geen Californische taferelen. “Wij gaan hier dan denk ik toch iets anders met elkaar om. We zijn in gesprek met Volvo, we begrijpen dat dit iets is waar de huidige markt om vraagt. Dus moeten we bekijken hoe we er allebei wijzer van worden, en dat gebeurt ook. De auto’s worden zoals het er nu uitziet door de dealers geleverd tegen een fee. Ik vraag me wel af hoe we de auto’s gaan vermarkten die weer terugkomen uit die korte leaseperiodes. Maar eventuele foutjes in het proces strijken we gaandeweg wel glad.”Theo Mulder gaf onlangs in Automotive een blik op de toekomst. Lees zijn visie hier.

Franchisewet

Interessant is dat er op dit moment in Nederland ook wordt gesproken over een nieuwe franchisewet. De wet ligt momenteel ter beoordeling bij de Raad van State. Bovag is een van de initiatiefnemers van de wet, die voor meer balans tussen dealer en fabrikant moet zorgen. Tom Huyskens, woordvoerder van Bovag, neemt dan ook met interesse kennis van het geschil tussen de dealers en importeur in Californië. Volgens Huyskens leggen importeurs steeds meer eisen en richtlijnen op aan dealers, en is de franchisewet nodig om daar een vuist tegen te maken. “Ondernemers hebben onvoldoende invloed op de contracten met hun eigen klanten. Anderzijds worden de bonussen en beoordelingen van de autobedrijven juist voor een groot deel bepaald door het klantcontact. Dat is tegenstrijdig. Dit is ook een telkens terugkerend punt in ons onderzoek naar de relatie tussen importeurs en dealers (RODI, red): onze leden voelen zich bekneld door de contracten in plaats van dat ze er door worden gesteund.” Volvo scoort in dit onderzoek met een 7,5 boven het gemiddelde (6,6).

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

In VS omstreden Care by Volvo-concept volgende maand naar Nederland | Automotive Online

In VS omstreden Care by Volvo-concept volgende maand naar Nederland

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
De Volvo XC40. (Foto: Shutterstock)

Volvo introduceert volgende maand in Nederland het concept Care By Volvo. In dit concept, dat volgens Volvo verder gaat dan private lease, krijgen consumenten tegen een vast maandbedrag de beschikking over een auto – inclusief ROB – die ze ook kunnen delen middels een digitale sleutel. Ook is het mogelijk om de auto tijdelijk in te ruilen voor een andere. Roger van Polanen Petel, woordvoerder van Volvo, bevestigt desgevraagd aan Automotive dat het concept volgende maand zijn Nederlandse introductie beleeft, maar kan nog geen aanvullende informatie geven.

Het concept werd in 2017 uitgerold in Zweden, Groot-Brittannië, Duitsland, Spanje, Italië, Noorwegen, Polen en Noord-Amerika. In de Verenigde Staten is het concept ook uitgerold en daar is het nu onderwerp van een onderzoek van het Department of Motor Vehicles (DMV) wegens een mogelijke schendingen van de franchisewetgeving door Volvo. Het onderzoek is gestart op verzoek van de California New Car Dealers Association (CNCDA), een belangengroep van circa 1.200 dealers. Volgens de CNCDA schendt Volvo de wet doordat dealers mogelijk buitenspel worden gezet door een rechtstreekse klantbenadering. Daarnaast zouden de dealers en de DMV niet tijdig en juist zijn inlicht over het concept, zou de importeur bepaalde dealers voortrekken als leverancier, en zouden de prijspakketten niet transparant zijn.

Allebei wijzer

Van Polanen Petel zegt niet te kunnen reageren op het geschil in Californië tussen fabrikant en dealers. Het concept ziet er in Europa inhoudelijk wel anders uit dan in de Verenigde Staten. Theo Mulder, eigenaar van de Amsterdamse Volvo-dealer Bangarage, verwacht in Nederland echter geen Californische taferelen. “Wij gaan hier dan denk ik toch iets anders met elkaar om. We zijn in gesprek met Volvo, we begrijpen dat dit iets is waar de huidige markt om vraagt. Dus moeten we bekijken hoe we er allebei wijzer van worden, en dat gebeurt ook. De auto’s worden zoals het er nu uitziet door de dealers geleverd tegen een fee. Ik vraag me wel af hoe we de auto’s gaan vermarkten die weer terugkomen uit die korte leaseperiodes. Maar eventuele foutjes in het proces strijken we gaandeweg wel glad.”Theo Mulder gaf onlangs in Automotive een blik op de toekomst. Lees zijn visie hier.

Franchisewet

Interessant is dat er op dit moment in Nederland ook wordt gesproken over een nieuwe franchisewet. De wet ligt momenteel ter beoordeling bij de Raad van State. Bovag is een van de initiatiefnemers van de wet, die voor meer balans tussen dealer en fabrikant moet zorgen. Tom Huyskens, woordvoerder van Bovag, neemt dan ook met interesse kennis van het geschil tussen de dealers en importeur in Californië. Volgens Huyskens leggen importeurs steeds meer eisen en richtlijnen op aan dealers, en is de franchisewet nodig om daar een vuist tegen te maken. “Ondernemers hebben onvoldoende invloed op de contracten met hun eigen klanten. Anderzijds worden de bonussen en beoordelingen van de autobedrijven juist voor een groot deel bepaald door het klantcontact. Dat is tegenstrijdig. Dit is ook een telkens terugkerend punt in ons onderzoek naar de relatie tussen importeurs en dealers (RODI, red): onze leden voelen zich bekneld door de contracten in plaats van dat ze er door worden gesteund.” Volvo scoort in dit onderzoek met een 7,5 boven het gemiddelde (6,6).

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.