Faurecia en Microsoft gaan samen cockpit ontwikkelen

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Faurecia ontwikkelt stoelen en cockpits. (Foto: Faurecia)

De Franse toeleverancier Faurecia gaat een samenwerking aan met softwarebedrijf Microsoft voor de ontwikkeling van netwerkdiensten in auto’s. Dat meldt Faurecia vandaag. Het gaat onder andere om digitale services in de cockpit, die werken op het Microsoft Connected Vehicle-platform. Voor cloudtoepassingen wordt gewerkt met Azure.

De bedrijven zeggen gezamenlijk de cockpit van de toekomst te willen ontwikkelen, waarbij de auto in verbinding staat met huis, kantoor en telefoon. “Consumenten verwachten een digitale continuïteit tussen huis, kantoor en auto”, aldus ceo Patrick Koller van Faurecia. “In samenwerking met Microsoft kunnen we aan deze behoefte voldoen.”

De nieuwe cockpit moet tijdens de eerstvolgende CES worden getoond, die van 7-10 januari 2020 in Las Vegas plaatsvindt.

Faurecia maakte vanmorgen ook zijn halfjaarcijfers bekend. Het bedrijf noteerde een omzet van 8,9 miljard euro: 0,2 procent lager dan in het eerste halfjaar van 2018. De operating income kwam uit op 645 miljoen euro, een daling van 0,4 procent. Faurecia wijt dit vooral aan de tegenvallende Chinese automarkt.

Faurecia is onder andere leverancier van interieurdelen zoals stoelen. Autofabrikant PSA is met een belang van 46,3 procent de grootste aandeelhouder. Het bedrijf werkt op het gebied van autonome auto-technologie samen met ZF.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Faurecia en Microsoft gaan samen cockpit ontwikkelen | Automotive Online

Faurecia en Microsoft gaan samen cockpit ontwikkelen

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Faurecia ontwikkelt stoelen en cockpits. (Foto: Faurecia)

De Franse toeleverancier Faurecia gaat een samenwerking aan met softwarebedrijf Microsoft voor de ontwikkeling van netwerkdiensten in auto’s. Dat meldt Faurecia vandaag. Het gaat onder andere om digitale services in de cockpit, die werken op het Microsoft Connected Vehicle-platform. Voor cloudtoepassingen wordt gewerkt met Azure.

De bedrijven zeggen gezamenlijk de cockpit van de toekomst te willen ontwikkelen, waarbij de auto in verbinding staat met huis, kantoor en telefoon. “Consumenten verwachten een digitale continuïteit tussen huis, kantoor en auto”, aldus ceo Patrick Koller van Faurecia. “In samenwerking met Microsoft kunnen we aan deze behoefte voldoen.”

De nieuwe cockpit moet tijdens de eerstvolgende CES worden getoond, die van 7-10 januari 2020 in Las Vegas plaatsvindt.

Faurecia maakte vanmorgen ook zijn halfjaarcijfers bekend. Het bedrijf noteerde een omzet van 8,9 miljard euro: 0,2 procent lager dan in het eerste halfjaar van 2018. De operating income kwam uit op 645 miljoen euro, een daling van 0,4 procent. Faurecia wijt dit vooral aan de tegenvallende Chinese automarkt.

Faurecia is onder andere leverancier van interieurdelen zoals stoelen. Autofabrikant PSA is met een belang van 46,3 procent de grootste aandeelhouder. Het bedrijf werkt op het gebied van autonome auto-technologie samen met ZF.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.