Valeo werkt samen met Chinees bedrijf Didi aan autonome robotaxi

Autonoom rijden • In 2025 zou de productie in China moeten starten.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Didi

De Franse onderdelenfabrikant Valeo gaat samenwerken met het Chinese bedrijf Didi, een specialist op het gebied van autonoom rijdende voertuigen. Dit melden zowel Valeo als Didi.

Samen willen de bedrijven gaan werken aan de techniek van level 4 autonoom rijdende robotaxi’s. Bij autonoom rijden op level 4 is geen bestuurder meer nodig. Een belangrijk doel van de samenwerking is het ontwikkelen van een ‘Automated Safety Pilot’. Dat is een systeem dat de robotaxi kan overnemen en besturen wanneer het hoofdnavigatiesysteem plotseling uitvalt.

Valeo is gespecialiseerd in het ontwikkelen van Lidar-lasertechnologie ten behoeve van zelfsturende auto’s.

Didi versnelt met de samenwerking de inspanningen om robotaxis te ontwikkelen en op de markt te brengen. In april kondigde het bedrijf aan dat het in 2025 de eerste in massa geproduceerde robotaxi op de markt wil brengen. Die wordt dan gemaakt door GAC, Guangzhou Automobile Group. Dat is de vijfde autofabriek van China, met in 2021 een jaarproductie van 2,1 miljoen auto’s.

Veel andere bedrijven werken aan autonome robotaxi’s, onder meer Uber en Lyft.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Valeo werkt samen met Chinees bedrijf Didi aan autonome robotaxi | Automotive Online

Valeo werkt samen met Chinees bedrijf Didi aan autonome robotaxi

Autonoom rijden • In 2025 zou de productie in China moeten starten.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Didi

De Franse onderdelenfabrikant Valeo gaat samenwerken met het Chinese bedrijf Didi, een specialist op het gebied van autonoom rijdende voertuigen. Dit melden zowel Valeo als Didi.

Samen willen de bedrijven gaan werken aan de techniek van level 4 autonoom rijdende robotaxi’s. Bij autonoom rijden op level 4 is geen bestuurder meer nodig. Een belangrijk doel van de samenwerking is het ontwikkelen van een ‘Automated Safety Pilot’. Dat is een systeem dat de robotaxi kan overnemen en besturen wanneer het hoofdnavigatiesysteem plotseling uitvalt.

Valeo is gespecialiseerd in het ontwikkelen van Lidar-lasertechnologie ten behoeve van zelfsturende auto’s.

Didi versnelt met de samenwerking de inspanningen om robotaxis te ontwikkelen en op de markt te brengen. In april kondigde het bedrijf aan dat het in 2025 de eerste in massa geproduceerde robotaxi op de markt wil brengen. Die wordt dan gemaakt door GAC, Guangzhou Automobile Group. Dat is de vijfde autofabriek van China, met in 2021 een jaarproductie van 2,1 miljoen auto’s.

Veel andere bedrijven werken aan autonome robotaxi’s, onder meer Uber en Lyft.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.