Toyota haalt miljoenen hybrides terug

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Naast de Prius, moet ook de Auris terug. (Foto: Toyota)

Toyota haalt wereldwijd 2,43 miljoen benzine/elektrische hybrides terug vanwege een storing die kan leiding tot het wegvallen van de aandrijving, dat bevestigt Toyota aan Automotive.

Bij de recall zijn de modellen Prius, Prius+ en Auris betrokken. Het gaat om de auto’s die tussen oktober 2008 en november 2014 van de band kwamen. In Europa moeten er 290 duizend Toyota’s terug naar de dealer voor een software-update. In thuisland Japan (1,25 miljoen exemplaren) en in Noord-Amerika (830 duizend auto’s) moeten de meeste auto’s terug.

In Nederland zijn er 39.349 auto’s betrokken bij de recall, laat Toyota-importeur Louwman desgevraagd weten aan Automotive.  Er rijden in Nederland in totaal ruim 92 duizend exemplaren rond van de genoemde modellen, maar niet alle bouwjaren zijn bij de recall betrokken en bij de Auris gaat het alleen om hybride-uitvoeringen van bepaalde bouwjaren. 

Om welke auto’s gaat het dan wel?

Toyota Prius, productie van oktober 2008 tot februari 2014, in totaal 18.872 exemplaren.
Toyota Prius+, productie van oktober 2011 tot november 2014, In totaal 6.255 exemplaren.
Toyota Auris Hybrid, productie mei 2010 tot mei 2014, in totaal 14.222 exemplaren.

Noodloop

“Betrokken voertuigen hebben software om het hybride systeem te managen. Deze software is ontworpen om bij eventuele interne defecten in een ‘noodloop’ terecht te komen. In deze modus heeft de auto beperkt vermogen”, legt Guido Roozekrans, woordvoerder bij de Nederlandse importeur uit. “Het kan in zeer zeldzame gevallen voorkomen dat het hybride systeem, indien deze in bovengenoemde situatie komt, niet in de ‘Noodloop’ komt en zichzelf uitschakelt. Dit kan resulteren in een verdere reductie van vermogen.”
In dat geval valt de auto stil, omdat de stroomtoevoer wordt afgesloten. Volgens de fabrikant zijn er in ieder geval in Japan geen ongevallen bekend die werden veroorzaakt door de storing. 

Het is de tweede keer in korte tijd dat de Prius terug moet voor het herstellen van een productiefout. Begin september moesten er circa een miljoen Toyota’s terug vanwege brandgevaar

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Toyota haalt miljoenen hybrides terug | Automotive Online

Toyota haalt miljoenen hybrides terug

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Naast de Prius, moet ook de Auris terug. (Foto: Toyota)

Toyota haalt wereldwijd 2,43 miljoen benzine/elektrische hybrides terug vanwege een storing die kan leiding tot het wegvallen van de aandrijving, dat bevestigt Toyota aan Automotive.

Bij de recall zijn de modellen Prius, Prius+ en Auris betrokken. Het gaat om de auto’s die tussen oktober 2008 en november 2014 van de band kwamen. In Europa moeten er 290 duizend Toyota’s terug naar de dealer voor een software-update. In thuisland Japan (1,25 miljoen exemplaren) en in Noord-Amerika (830 duizend auto’s) moeten de meeste auto’s terug.

In Nederland zijn er 39.349 auto’s betrokken bij de recall, laat Toyota-importeur Louwman desgevraagd weten aan Automotive.  Er rijden in Nederland in totaal ruim 92 duizend exemplaren rond van de genoemde modellen, maar niet alle bouwjaren zijn bij de recall betrokken en bij de Auris gaat het alleen om hybride-uitvoeringen van bepaalde bouwjaren. 

Om welke auto’s gaat het dan wel?

Toyota Prius, productie van oktober 2008 tot februari 2014, in totaal 18.872 exemplaren.
Toyota Prius+, productie van oktober 2011 tot november 2014, In totaal 6.255 exemplaren.
Toyota Auris Hybrid, productie mei 2010 tot mei 2014, in totaal 14.222 exemplaren.

Noodloop

“Betrokken voertuigen hebben software om het hybride systeem te managen. Deze software is ontworpen om bij eventuele interne defecten in een ‘noodloop’ terecht te komen. In deze modus heeft de auto beperkt vermogen”, legt Guido Roozekrans, woordvoerder bij de Nederlandse importeur uit. “Het kan in zeer zeldzame gevallen voorkomen dat het hybride systeem, indien deze in bovengenoemde situatie komt, niet in de ‘Noodloop’ komt en zichzelf uitschakelt. Dit kan resulteren in een verdere reductie van vermogen.”
In dat geval valt de auto stil, omdat de stroomtoevoer wordt afgesloten. Volgens de fabrikant zijn er in ieder geval in Japan geen ongevallen bekend die werden veroorzaakt door de storing. 

Het is de tweede keer in korte tijd dat de Prius terug moet voor het herstellen van een productiefout. Begin september moesten er circa een miljoen Toyota’s terug vanwege brandgevaar

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.