Lynk werkt samen met onder andere Alibaba, Microsoft en Ericsson

‘Lynk & Co noodzakelijke toevoeging voor Geely’

Wim Oude Weernink Wim Oude Weernink
Alain Visser

Begin 2010 nam de Chinese zakenman Li Shufu Volvo over van Ford. Daarmee gaf hij de Zweden, die tijdens de tien Ford-jaren qua verkoopaantallen nauwelijks van hun plaats kwamen, een nieuwe impuls. Bovendien zag deze eigenaar van het merk Geely kansen om in samenwerking met het Zweedse premium-merk een derde merk in de markt te zetten. Want Li Shufu acht een gezamenlijke jaarverkoop van tegen de twee miljoen eenheden noodzakelijk om ontwikkelingskosten te kunnen spreiden. Volgens die gedachte ontstond vier jaar geleden het derde – vorige week gepresenteerde – merk Lynk, gepositioneerd tussen Volvo en het Chinese zustermerk Geely. Met de ambitie daarmee jaarlijks 500 duizend eenheden toe te voegen aan de (bijna) 700 duizend Volvo’s en 800 duizend Geely’s.

Volvo als basis

Li Shufu’s Chinese medestander An Chonghui creëerde een task force in Zweden met de naam CEVT (Chinese European Vehicle Technology), bemand met de beste Volvo technici en designers. Ze kregen alle vrijheid zolang ze maar gebruik maakten van Volvo-componenten, inclusief het CMA (Compact Modular Architecture) platform. Geely’s design directeur Peter Horbury (voorheen Volvo) leidde het team dat het nieuwe merk vorm moest geven. Het resulteerde in een alles omvattende operatie: ontwikkeling, productie en verkoop van een hele reeks modellen. 

Ook is er standaard een app om de auto zonder fysieke sleutel aan anderen aan te bieden.

Model 01 moest een suv worden maar wel een met een eigen gezicht. Getuige het strakke en ingetogen silhouet is dat goed gelukt, zonder enige gelijkenis met Volvo’s. “De hoog geplaatste LED dag-rijlichten vooraan, een brede horizontale grille, de aluminiumkleurige sierlijst boven langs de zijruiten en de kenmerkende C-stijl geven de Lynk zijn identiteit,” aldus designchef Horbury. Maar er volgen meer modellen, zoals een grotere D-segment suv maar ook een compacte sedan of hatchback voor het compacte B-segment. Het hele gamma omvat bovendien drie- of viercilinder benzinemotoren (In China produceert Geely die op basis van een Volvo-licentie), gecombineerd met hybride- en/of stekkerhybride techniek, en zelfs ook compleet elektrische aandrijving.

Microsoft en Alibaba

De toevoeging ‘& Co’ bij de merknaam (en de inhoudelijke realisatie daarvan) is het werk van de Belg Alain Visser, in het verleden directeur van Ford Nederland en later GM Nederland. Uiteindelijk kwam hij bij Volvo terecht van waaruit hij een jaar geleden werd doorgeschoven naar Lynk. Visser mistte nog de toegevoegde waarde van het nieuwe merk. Daarvoor bedacht Visser een oplossing. Dat komt erop neer dat Lynk in de markt wordt gezet als een automerk met standaard alle hedendaagse en toekomstige connectiviteit en mobiliteitsfuncties. Tijdens zijn presentatie zei Visser daarover het volgende. “Wij vereenvoudigen het bezit van de auto in het hele traject van aankoop, eigendom, gebruik, onderhoud en zelfs dienstverlening. Dat pakket hebben daarom onder de noemer ‘& Co’ in onze merknaam vervat.”

Lynk & Co gaat verkocht worden via internet en eigen showrooms en aflevercentra, met productcommunicatie via sociale media. “Dat beperkt de distributiekosten enorm”, stelt Visser. Vooral de term connectiviteit krijgt bij het merk een nieuwe dimensie, in een open gebruikersplatform waarin Microsoft, Alibaba, Ericsson en Mirror Link een rol spelen. Daartoe heeft de auto een groot tablet met aanraakscherm midden op het dashboard. Ook is er standaard een app om de auto zonder fysieke sleutel aan anderen aan te bieden. Internet en smartphone maken uiteraard deel uit van het connectiviteit concept. Lynk & Co mag volgens Visser niet gezien worden als budgetmerk.

Eind volgend jaar starten in China productie en verkoop van het type 01, voorzien van een 1.5 liter driecilinder benzinemotor en hybride-aandrijving. Export naar Europa en de Verenigde Staten is gepland voor 2018.

De eerste indruk van de Lynk & Co is overtuigend positief. Het gaat er alleen wel om hoe snel de modellen worden uitgerold. Want niet alleen Tesla kent al een vergelijkbaar verdienmodel, iedere fabrikant werkt aan connectiviteit, direct sales en mobiliteitsdiensten als toegevoegde merkwaarden.

Geplaatst in rubriek:
Wim Oude Weernink
Wim Oude Weernink

Wim Oude Weernink is als freelance journalist verbonden aan Automotive en geldt als een van de nestors van de Nederlandse autojournalistiek. Voor Automotive analyseert hij de ontwikkelingen in de internationale autobranche.

‘Lynk & Co noodzakelijke toevoeging voor Geely’ | Automotive Online
Lynk werkt samen met onder andere Alibaba, Microsoft en Ericsson

‘Lynk & Co noodzakelijke toevoeging voor Geely’

Wim Oude Weernink Wim Oude Weernink
Alain Visser

Begin 2010 nam de Chinese zakenman Li Shufu Volvo over van Ford. Daarmee gaf hij de Zweden, die tijdens de tien Ford-jaren qua verkoopaantallen nauwelijks van hun plaats kwamen, een nieuwe impuls. Bovendien zag deze eigenaar van het merk Geely kansen om in samenwerking met het Zweedse premium-merk een derde merk in de markt te zetten. Want Li Shufu acht een gezamenlijke jaarverkoop van tegen de twee miljoen eenheden noodzakelijk om ontwikkelingskosten te kunnen spreiden. Volgens die gedachte ontstond vier jaar geleden het derde – vorige week gepresenteerde – merk Lynk, gepositioneerd tussen Volvo en het Chinese zustermerk Geely. Met de ambitie daarmee jaarlijks 500 duizend eenheden toe te voegen aan de (bijna) 700 duizend Volvo’s en 800 duizend Geely’s.

Volvo als basis

Li Shufu’s Chinese medestander An Chonghui creëerde een task force in Zweden met de naam CEVT (Chinese European Vehicle Technology), bemand met de beste Volvo technici en designers. Ze kregen alle vrijheid zolang ze maar gebruik maakten van Volvo-componenten, inclusief het CMA (Compact Modular Architecture) platform. Geely’s design directeur Peter Horbury (voorheen Volvo) leidde het team dat het nieuwe merk vorm moest geven. Het resulteerde in een alles omvattende operatie: ontwikkeling, productie en verkoop van een hele reeks modellen. 

Ook is er standaard een app om de auto zonder fysieke sleutel aan anderen aan te bieden.

Model 01 moest een suv worden maar wel een met een eigen gezicht. Getuige het strakke en ingetogen silhouet is dat goed gelukt, zonder enige gelijkenis met Volvo’s. “De hoog geplaatste LED dag-rijlichten vooraan, een brede horizontale grille, de aluminiumkleurige sierlijst boven langs de zijruiten en de kenmerkende C-stijl geven de Lynk zijn identiteit,” aldus designchef Horbury. Maar er volgen meer modellen, zoals een grotere D-segment suv maar ook een compacte sedan of hatchback voor het compacte B-segment. Het hele gamma omvat bovendien drie- of viercilinder benzinemotoren (In China produceert Geely die op basis van een Volvo-licentie), gecombineerd met hybride- en/of stekkerhybride techniek, en zelfs ook compleet elektrische aandrijving.

Microsoft en Alibaba

De toevoeging ‘& Co’ bij de merknaam (en de inhoudelijke realisatie daarvan) is het werk van de Belg Alain Visser, in het verleden directeur van Ford Nederland en later GM Nederland. Uiteindelijk kwam hij bij Volvo terecht van waaruit hij een jaar geleden werd doorgeschoven naar Lynk. Visser mistte nog de toegevoegde waarde van het nieuwe merk. Daarvoor bedacht Visser een oplossing. Dat komt erop neer dat Lynk in de markt wordt gezet als een automerk met standaard alle hedendaagse en toekomstige connectiviteit en mobiliteitsfuncties. Tijdens zijn presentatie zei Visser daarover het volgende. “Wij vereenvoudigen het bezit van de auto in het hele traject van aankoop, eigendom, gebruik, onderhoud en zelfs dienstverlening. Dat pakket hebben daarom onder de noemer ‘& Co’ in onze merknaam vervat.”

Lynk & Co gaat verkocht worden via internet en eigen showrooms en aflevercentra, met productcommunicatie via sociale media. “Dat beperkt de distributiekosten enorm”, stelt Visser. Vooral de term connectiviteit krijgt bij het merk een nieuwe dimensie, in een open gebruikersplatform waarin Microsoft, Alibaba, Ericsson en Mirror Link een rol spelen. Daartoe heeft de auto een groot tablet met aanraakscherm midden op het dashboard. Ook is er standaard een app om de auto zonder fysieke sleutel aan anderen aan te bieden. Internet en smartphone maken uiteraard deel uit van het connectiviteit concept. Lynk & Co mag volgens Visser niet gezien worden als budgetmerk.

Eind volgend jaar starten in China productie en verkoop van het type 01, voorzien van een 1.5 liter driecilinder benzinemotor en hybride-aandrijving. Export naar Europa en de Verenigde Staten is gepland voor 2018.

De eerste indruk van de Lynk & Co is overtuigend positief. Het gaat er alleen wel om hoe snel de modellen worden uitgerold. Want niet alleen Tesla kent al een vergelijkbaar verdienmodel, iedere fabrikant werkt aan connectiviteit, direct sales en mobiliteitsdiensten als toegevoegde merkwaarden.

Geplaatst in rubriek:
Wim Oude Weernink
Wim Oude Weernink

Wim Oude Weernink is als freelance journalist verbonden aan Automotive en geldt als een van de nestors van de Nederlandse autojournalistiek. Voor Automotive analyseert hij de ontwikkelingen in de internationale autobranche.