‘Leveringen Volvo EX30 vertraagd door softwareproblemen, Nederland niet getroffen’
Softwareproblemen veroorzaken leveringsproblemen bij de nieuwe Volvo EX30, zo meldt Automotive News Europe. In een reactie op dat nieuws meldt Volvo NL dat er ‘momenteel geen vertragingen in Nederland’ zijn.
Het Europese nieuwsplatform verwijst naar een email tussen de Zweedse automaker en zijn dealers. “We bevestigen dat Volvo onvermoeibaar werkt om het probleem op te lossen”, zegt Volvo in de correspondentie met zijn dealers. “Er is belangrijke vooruitgang geboekt, maar de softwareversie 1.2 voldoet nog niet aan alle eisen die nodig zijn om vrijgegeven te worden.”
In een reactie op ANE zegt een woordvoerder van Volvo: “Een beperkt aantal klanten heeft een paar extra dagen moeten wachten op de levering van hun auto terwijl we enkele kleine details afhandelen. Nu deze zijn opgelost, kijken we ernaar uit om de EX30-leveringen snel op te schalen.”
Volgens ANE’s bron bij Volvo zijn de nieuwe EX30’s geregistreerd en kan de softwareupdate vanaf dinsdag bij dealers uitgevoerd worden. Die bron voegt eraan toe dat het probleem invloed heeft op alle leveringen van de kleine elektrische EV op verschillende markten.
Nederland
Roger van Polanen Petel, communicatie manager bij Volvo, benadrukt dat de “leveringen in Nederland momenteel geen vertragingen oplopen”. Hij bevestigt dat de software van de EX30 is vervangen. “In softwareversie 1.2 is een reeks aan verbeteringen doorgevoerd, we willen uiteraard de beste gebruikservaring voor onze klanten.”
De productie van de grotere broer van de EX30, de Volvo EX90, werd eerder uitgesteld met enkele maanden. Dat kwam doordat Volvo er zeker van wilde zijn dat de nieuwe lidar-technologie ‘werkt zoals het hoort’.