Europese markt voor autoglas vertoont flinke barsten

Steven Don Steven Don

"Mensen rijden iets minder door de economische situatie maar ook snelheidsbeperkingen en een betere conditie van de wegen spelen mee," denkt CEO Axel Miller van het Belgische autobedrijf d’Ieteren dat eigenaar is van Carglass’ moederbedrijf Belron.  

Die problemen werden voor d’Ieteren echter ruimschoots gecompenseerd door de andere activiteiten. Belron zelf zag de wereldwijde omzet toenemen met bijna 12 procent, waarvan het overgrote deel wel te danken was aan de sterke dollar ten opzichte van de euro. De groep won echter ook marktaandeel in de Verenigde Staten en profiteerde daar tevens van de strenge winter. Aan de andere kant trekt Belron zich volledig terug uit China. Eerder al werd de groothandel in glas gestopt maar nu gaan ook de laatste autoglas-servicepunten in enkele grote steden dicht. Volgens Miller is de grootte van China een onoverkomelijk probleem; er zouden enorme investeringen nodig zijn om voldoende schaal te kunnen bereiken.

D’Ieteren Auto profiteerde in België vooral van de vraag naar grotere en beter uitgeruste wagens waardoor de prijs/mix hoger uitkomt. Met behoud van marktaandeel kon de groep de omzet in het moederland daardoor met ruim vijf procent opvoeren. Dat alles leverde de groep een omzet op van 3,23 miljard euro, bijna negen procent meer dan een jaar eerder, terwijl de courante winst zelfs met 61,5 procent omhoog ging naar 140 miljoen. Op grond van die goede resultaten heeft de directie de verwachtingen voor de winst over heel 2015 ook opgetrokken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

 
 
Europese markt voor autoglas vertoont flinke barsten | Automotive Online

Europese markt voor autoglas vertoont flinke barsten

Martijn Roede Martijn Roede

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.