Wereld van de Jong | Tavares’ nieuwe DS

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

De familie Peugeot, de Franse staat en de Chinese Dongfeng Motor Corporation hebben elk een belang van 14 procent in PSA. Het mooie daarvan is dat de Groupe in Franse handen blijft en onvoorwaardelijke steun van de Franse overheid geniet. En dat met directe toegang tot de Chinese markt en een schat aan kennis van elektrische auto’s. Bovendien neemt Tavares dit voorjaar voor niet te veel geld Opel/Vauxhall over van GM.

Het roer is om. Dat bleek al uit de verkoop van het prestigieuze hoofdkantoor aan de Avenue de la Grand-Armée in hartje Parijs. Alleen de winstgevendheid is nog veel te laag. Hoogste tijd om de nieuwe DS (distributiestrategie) uit te rollen. In het nieuwe onderkomen in Rueil-Malmaison zijn ingrijpende maatregelen bekokstoofd om de verkoopkosten van auto’s en onderdelen in Europa drastisch te verlagen. Versterken van de relatie met de berijder en meer grip op distributiemarges staan daarbij voorop. Om te beginnen door verregaande centralisatie van klantencontact, structureel minder contractpartners en vrij baan voor online verkoop van nieuwe auto’s én onderdelen. En een status aparte voor het merk DS om de strijd aan te binden met de Duitse premium brands.

De weerstand van dealers is terecht

Nu is het met onwillige dealers slecht zakendoen. En hun weerstand is terecht, want van desinvesteringskosten voor personeel en panden heeft Tavares nog nooit gehoord. Intussen blijft alle handel lokaal. PSA heeft het logistiek nog niet voor elkaar, waardoor vrije grossiers hand in hand met ­dealers in het gat duiken. Datzelfde PSA eist nu forse investeringen in DS, waarvan elke professional zich afvraagt of het merk ooit premium zal worden. Gezien de torenhoge kosten, het geringe potentieel en de slechte ervaringen met zijn leverancier zou de Citroën-dealer wel gek zijn. Zeker nu het volume van DS over de gehele wereld alweer sterk op zijn retour is. Zo’n nieuwe DS is leuk bedacht, maar zonder in­levingsvermogen in de dealerwereld komt er van succesvolle implementatie geen moer terecht.

Arjen de Jong, voormalig CEO BMW Group nederland, senior advisor boyden global executive search,
Arjenwdejong@gmail.com­

Reacties

  • Meijer

    Helemaal gelijk

Wereld van de Jong | Tavares’ nieuwe DS | Automotive Online

Wereld van de Jong | Tavares’ nieuwe DS

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

De familie Peugeot, de Franse staat en de Chinese Dongfeng Motor Corporation hebben elk een belang van 14 procent in PSA. Het mooie daarvan is dat de Groupe in Franse handen blijft en onvoorwaardelijke steun van de Franse overheid geniet. En dat met directe toegang tot de Chinese markt en een schat aan kennis van elektrische auto’s. Bovendien neemt Tavares dit voorjaar voor niet te veel geld Opel/Vauxhall over van GM.

Het roer is om. Dat bleek al uit de verkoop van het prestigieuze hoofdkantoor aan de Avenue de la Grand-Armée in hartje Parijs. Alleen de winstgevendheid is nog veel te laag. Hoogste tijd om de nieuwe DS (distributiestrategie) uit te rollen. In het nieuwe onderkomen in Rueil-Malmaison zijn ingrijpende maatregelen bekokstoofd om de verkoopkosten van auto’s en onderdelen in Europa drastisch te verlagen. Versterken van de relatie met de berijder en meer grip op distributiemarges staan daarbij voorop. Om te beginnen door verregaande centralisatie van klantencontact, structureel minder contractpartners en vrij baan voor online verkoop van nieuwe auto’s én onderdelen. En een status aparte voor het merk DS om de strijd aan te binden met de Duitse premium brands.

De weerstand van dealers is terecht

Nu is het met onwillige dealers slecht zakendoen. En hun weerstand is terecht, want van desinvesteringskosten voor personeel en panden heeft Tavares nog nooit gehoord. Intussen blijft alle handel lokaal. PSA heeft het logistiek nog niet voor elkaar, waardoor vrije grossiers hand in hand met ­dealers in het gat duiken. Datzelfde PSA eist nu forse investeringen in DS, waarvan elke professional zich afvraagt of het merk ooit premium zal worden. Gezien de torenhoge kosten, het geringe potentieel en de slechte ervaringen met zijn leverancier zou de Citroën-dealer wel gek zijn. Zeker nu het volume van DS over de gehele wereld alweer sterk op zijn retour is. Zo’n nieuwe DS is leuk bedacht, maar zonder in­levingsvermogen in de dealerwereld komt er van succesvolle implementatie geen moer terecht.

Arjen de Jong, voormalig CEO BMW Group nederland, senior advisor boyden global executive search,
Arjenwdejong@gmail.com­

Reacties

  • Meijer

    Helemaal gelijk