Wereld van De Jong | Premium winst voor Tesla

Column • Geheel tegen de verwachting van Automotive-columnist Arjen de Jong in noteerde Tesla vorig jaar recordcijfers. Er gaat van alles mis bij het concern, maar op een aantal belangrijke punten troeft het de concurrentie behoorlijk af, ziet De Jong.
Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:
Arjen de Jong

Tesla? Dat zou het nooit gaan redden, daar was de bestaande auto-industrie (inclusief ondergetekende) jarenlang van overtuigd. En geef ze eens ongelijk, gezien de jarenlange zwaar negatieve financiële resultaten, het eigenzinnige en onnavolgbare optreden van de ceo, de matige productkwaliteit en de waardeloze aftersalesservice.

De uitlevering van duizenden Tesla’s Model 3 op een winderig en nat haventerrein in Amsterdam december 2019 was het ultieme bewijs dat het met Tesla nooit goed kon aflopen. Die klanten? Koopjesjagers, die alleen op de 4 procent bijtelling en andere subsidieregelingen doken.

Wederom een terechte stelling, want het beste verkoopjaar voor Tesla was 2019, op het hoogtepunt van de EV-subsidieregelingen: er werden 30.868 auto’s verkocht. Daarna kelderden de aantallen naar 4.000 stuks in 2021. De Model X en S zijn dood en toe aan een facelift. Het beeld is overal in Europa hetzelfde: Tesla scoort uitsluitend goed in markten waar de overheid zero emissie mobiliteit subsidieert.

Andere kant

Het verhaal heeft ook een andere kant. Tesla boekte over 2021 een recordwinst van 4,9 miljard euro en verkocht 936 duizend eenheden (een plus van 87% t.o.v. 2020) tegen een gemiddelde prijs van 42.800 euro. Dat is een marge van meer dan 14 procent. Een marge die menig Europese premiummerk jaloers maakt.

Omdat het bedrijf alles in eigen beheer houdt worden de marges alleen maar groter

Nu de uitlevering van Model Y op stoom komt, verwachten analisten dit jaar een volume van 1,4 miljoen eenheden en een resultaat van 8 miljard euro. Tesla heeft intussen al voldoende geld in kas om de nieuwe Model S en X te financieren, de productiecapaciteit te vergroten en de Model 2 productierijp te maken. Alle technische en economische analisten zijn het collectief eens dat de investeringen van Tesla in productontwikkeling, processen en de distributie vruchten beginnen af te werpen. Door de samenstelling van de carrosserie zijn er minder handen in de fabriek nodig en omdat het bedrijf alles in eigen beheer houdt, waaronder ook de productie en ontwikkeling van accu’s, zullen de marges alleen maar groter worden.

Onderschat

En die voorsprong neemt verder toe als gevolg van besluiteloosheid en het gekibbel met dealers, vakbonden en aandeelhouders bij de traditionele fabrikanten. De vraag is niet meer of alle overnames, integraties, allianties en franchiseconstructies voldoende efficiency hebben opgeleverd, maar wie van deze partijen uiteindelijk definitief afhaakt. De automobielindustrie heeft Tesla schromelijk onderschat en is te laat om nog adequaat te reageren.

Wereld van De Jong | Premium winst voor Tesla | Automotive Online

Wereld van De Jong | Premium winst voor Tesla

Column • Geheel tegen de verwachting van Automotive-columnist Arjen de Jong in noteerde Tesla vorig jaar recordcijfers. Er gaat van alles mis bij het concern, maar op een aantal belangrijke punten troeft het de concurrentie behoorlijk af, ziet De Jong.
Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:
Arjen de Jong

Tesla? Dat zou het nooit gaan redden, daar was de bestaande auto-industrie (inclusief ondergetekende) jarenlang van overtuigd. En geef ze eens ongelijk, gezien de jarenlange zwaar negatieve financiële resultaten, het eigenzinnige en onnavolgbare optreden van de ceo, de matige productkwaliteit en de waardeloze aftersalesservice.

De uitlevering van duizenden Tesla’s Model 3 op een winderig en nat haventerrein in Amsterdam december 2019 was het ultieme bewijs dat het met Tesla nooit goed kon aflopen. Die klanten? Koopjesjagers, die alleen op de 4 procent bijtelling en andere subsidieregelingen doken.

Wederom een terechte stelling, want het beste verkoopjaar voor Tesla was 2019, op het hoogtepunt van de EV-subsidieregelingen: er werden 30.868 auto’s verkocht. Daarna kelderden de aantallen naar 4.000 stuks in 2021. De Model X en S zijn dood en toe aan een facelift. Het beeld is overal in Europa hetzelfde: Tesla scoort uitsluitend goed in markten waar de overheid zero emissie mobiliteit subsidieert.

Andere kant

Het verhaal heeft ook een andere kant. Tesla boekte over 2021 een recordwinst van 4,9 miljard euro en verkocht 936 duizend eenheden (een plus van 87% t.o.v. 2020) tegen een gemiddelde prijs van 42.800 euro. Dat is een marge van meer dan 14 procent. Een marge die menig Europese premiummerk jaloers maakt.

Omdat het bedrijf alles in eigen beheer houdt worden de marges alleen maar groter

Nu de uitlevering van Model Y op stoom komt, verwachten analisten dit jaar een volume van 1,4 miljoen eenheden en een resultaat van 8 miljard euro. Tesla heeft intussen al voldoende geld in kas om de nieuwe Model S en X te financieren, de productiecapaciteit te vergroten en de Model 2 productierijp te maken. Alle technische en economische analisten zijn het collectief eens dat de investeringen van Tesla in productontwikkeling, processen en de distributie vruchten beginnen af te werpen. Door de samenstelling van de carrosserie zijn er minder handen in de fabriek nodig en omdat het bedrijf alles in eigen beheer houdt, waaronder ook de productie en ontwikkeling van accu’s, zullen de marges alleen maar groter worden.

Onderschat

En die voorsprong neemt verder toe als gevolg van besluiteloosheid en het gekibbel met dealers, vakbonden en aandeelhouders bij de traditionele fabrikanten. De vraag is niet meer of alle overnames, integraties, allianties en franchiseconstructies voldoende efficiency hebben opgeleverd, maar wie van deze partijen uiteindelijk definitief afhaakt. De automobielindustrie heeft Tesla schromelijk onderschat en is te laat om nog adequaat te reageren.