Nieuwe bestuursvoorzitter CarGarantie: ‘Een EV-garantie zorgt voor vertrouwen’

Romy Wielinga Romy Wielinga
Bestuursvoorzitter Car Garantie, Marcus Söldner

Met een omzet van momenteel 200 miljoen euro geïnde premies en meer dan 40 constructeurs en 23.000 dealers in portefeuille, groeide de verzekeringsspecialist van Freiburg uit van een nationaal opererend bedrijf tot een van de Europese marktleiders op het vlak van garantieverzekering in de automobielsector. In de komende jaren zet die groei door, verwacht Dr. Marcus Söldner, de nieuwe bestuursvoorzitter van het bedrijf.

De garantiemarkt is constant in beweging. Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen volgens CarGarantie?

Söldner: “Er is nog voldoende marktpotentieel zodat dit bedrijfssegment zal blijven groeien. Met de toenemende professionalisering van de verkoopconcepten van fabrikanten zullen garanties ook in de toekomst een centrale rol blijven spelen. Niet in de laatste plaats omdat de algemene trend naar uitgebreide garanties in de markt terrein wint en de klanten dus hetzelfde verwachten. Juist de vervulling van deze verwachtingen zal bepalend zijn voor de concurrentie om de klanten. Daarnaast blijft de garantie functioneren als loyaliteitsproduct en kunnen de effecten van klantloyaliteit verder worden versterkt door aanvullende diensten.”

Wat moet CarGarantie dus doen om leidend te blijven in het garantiesegment?

Söldner: “In de toekomst zullen we nog meer loyaliteitsproducten zien met aanvullende servicecomponenten, zoals onderhoudscontracten, wiel- en bandenbescherming, of nieuwe producten in verband met leasing en financiering. We werken momenteel aan een digitaliseringsproject en ontwikkelen er ook nieuwe IT-functionaliteiten voor. We zullen ook doorgaan met het automatiseren van tal van processen, zoals productcreatie, claimverwerking en rapportage. We onderzoeken ook andere convenienceproducten en -diensten voor onze partners.”

De elektrificering van het wagenpark neemt toe, wat betekent dit voor CarGarantie? Er valt steeds minder te verzekeren.

Söldner: “Sinds 2015 beschikt CarGarantie op alle locaties in Europa over een standaardprogramma voor elektrische en hybride voertuigen. Als gevolg hiervan heeft het bedrijf al een aantal elektrische voertuigen onder aansprakelijkheid en heeft het bedrijf dus ook schadegegevens beschikbaar. En natuurlijk gaan ook elektrische voertuigen kapot. Want deze voertuigen beschikken ook over comfort-elektronica, airconditioning, enz. En deze componenten verschijnen regelmatig in de voorhoede van onze analyse van defecten. Maar we hebben ook steeds vaker te maken met defecten bij de ‘elektrische aandrijving’.”

“Daarnaast mag u het aspect van klantloyaliteit niet vergeten. Volgens studies zijn de onderhouds- en reparatiekosten voor elektrische voertuigen ongeveer 35 procent lager dan voor een vergelijkbaar voertuig met een verbrandingsmotor. Met name tegen deze achtergrond heeft het een veilig instrument voor klantloyaliteit nodig. Een elektrisch voertuig uitrusten met een garantie is een goede oplossing. Daarnaast zijn veel potentiële kopers nog steeds zeer terughoudend om een elektrische auto te kopen vanwege een gebrek aan ervaring. Een garantie die tegelijkertijd een kwaliteitsverklaring is en bescherming biedt tegen reparatiekosten kan deze drempel zeker verlagen. Het is dus niet alleen een goede maatregel, maar moet ook op de markt worden gebracht om meer kopers van voertuigen aan te trekken.”

Fabrikanten proberen hun grip op klant en auto te verstevigen, onder meer via telematica. Beïnvloedt dat de mogelijkheden en positie van CarGarantie?

Söldner: “Aangenomen mag worden dat de verspreiding van telematica in auto’s zal toenemen – en dit zal zeker ook ten goede komen aan autoschadeherstelbedrijven en de kwaliteit van de dienstverlening. De rol en positie van CarGarantie wordt niet beïnvloed. Wij dragen de kosten voor de klant in geval van een reparatie en zijn partners van de fabrikanten en dealers. CarGarantie is niet alleen specialist op het gebied van garantieverzekeringen, maar heeft met ongeveer 50 jaar ervaring en 2,1 miljoen garantieovereenkomsten in de portefeuille ook een enorme expertise in alle garantieprocessen. Of het nu gaat om juridische zekerheid, marktconforme garantieprijzen of schadeafwikkeling, het opbouwen van dit kennisvoordeel vereist enorme middelen in termen van economie en personeel. Bovendien kan deze expertise alleen over een lange periode worden gegenereerd.” Lees hier meer over de EV-verzekering van CarGarantie. Over een aparte dekking voor batterijpakketten wordt nog nagedacht.

“CarGarantie treedt zelfs op als Third Party Administrator voor fabrikanten die de garantie zelf verzekeren – quasi als processor voor alle garantieprocessen. De door sommige autoverzekeraars aangeboden telematicatarieven – de zogenaamde pay-as-you-drive- of pay-how-you-drive-tarieven – waarbij het premiebedrag gebaseerd is op een analyse van de persoonlijke rijstijl, hebben momenteel geen zin voor de garantie, omdat tariefkenmerken die losstaan van het rijgedrag, zoals de leeftijd van het voertuig, een nog grotere rol spelen in de garantie. Onze berekeningen zijn gebaseerd op concrete evaluaties van ons wagenpark en worden voor elk merk, voertuigtype en service individueel uitgevoerd. Dit is over het algemeen een goede basis om op een eerlijke en stabiele manier premies aan te bieden.”

Wat zijn de concrete ambities voor Nederland? Hoeveel groei valt er hier nog te realiseren?

Söldner: “In Nederland breiden we onze samenwerking voortdurend uit en noteren we stijgende cijfers. Ons doel is om nog meer grote groepen autodealers als partner te winnen. Zelfs een kleine markt is een zeer belangrijke strategische markt voor CarGarantie. De internationale oriëntatie van CarGarantie is hier doorslaggevend. Een van onze sterke punten is de ontwikkeling van internationale concepten die zijn afgestemd op de specifieke behoeften van de betreffende lokale markten. Nederland speelt daarom voor ons een doorslaggevende en belangrijke rol. In lijn met deze beoordeling zullen wij ons blijven concentreren op het verder optimaliseren van onze producten en diensten voor Nederland.”

Nieuwe bestuursvoorzitter CarGarantie: ‘Een EV-garantie zorgt voor vertrouwen’ | Automotive Online

Nieuwe bestuursvoorzitter CarGarantie: ‘Een EV-garantie zorgt voor vertrouwen’

Romy Wielinga Romy Wielinga
Bestuursvoorzitter Car Garantie, Marcus Söldner

Met een omzet van momenteel 200 miljoen euro geïnde premies en meer dan 40 constructeurs en 23.000 dealers in portefeuille, groeide de verzekeringsspecialist van Freiburg uit van een nationaal opererend bedrijf tot een van de Europese marktleiders op het vlak van garantieverzekering in de automobielsector. In de komende jaren zet die groei door, verwacht Dr. Marcus Söldner, de nieuwe bestuursvoorzitter van het bedrijf.

De garantiemarkt is constant in beweging. Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen volgens CarGarantie?

Söldner: “Er is nog voldoende marktpotentieel zodat dit bedrijfssegment zal blijven groeien. Met de toenemende professionalisering van de verkoopconcepten van fabrikanten zullen garanties ook in de toekomst een centrale rol blijven spelen. Niet in de laatste plaats omdat de algemene trend naar uitgebreide garanties in de markt terrein wint en de klanten dus hetzelfde verwachten. Juist de vervulling van deze verwachtingen zal bepalend zijn voor de concurrentie om de klanten. Daarnaast blijft de garantie functioneren als loyaliteitsproduct en kunnen de effecten van klantloyaliteit verder worden versterkt door aanvullende diensten.”

Wat moet CarGarantie dus doen om leidend te blijven in het garantiesegment?

Söldner: “In de toekomst zullen we nog meer loyaliteitsproducten zien met aanvullende servicecomponenten, zoals onderhoudscontracten, wiel- en bandenbescherming, of nieuwe producten in verband met leasing en financiering. We werken momenteel aan een digitaliseringsproject en ontwikkelen er ook nieuwe IT-functionaliteiten voor. We zullen ook doorgaan met het automatiseren van tal van processen, zoals productcreatie, claimverwerking en rapportage. We onderzoeken ook andere convenienceproducten en -diensten voor onze partners.”

De elektrificering van het wagenpark neemt toe, wat betekent dit voor CarGarantie? Er valt steeds minder te verzekeren.

Söldner: “Sinds 2015 beschikt CarGarantie op alle locaties in Europa over een standaardprogramma voor elektrische en hybride voertuigen. Als gevolg hiervan heeft het bedrijf al een aantal elektrische voertuigen onder aansprakelijkheid en heeft het bedrijf dus ook schadegegevens beschikbaar. En natuurlijk gaan ook elektrische voertuigen kapot. Want deze voertuigen beschikken ook over comfort-elektronica, airconditioning, enz. En deze componenten verschijnen regelmatig in de voorhoede van onze analyse van defecten. Maar we hebben ook steeds vaker te maken met defecten bij de ‘elektrische aandrijving’.”

“Daarnaast mag u het aspect van klantloyaliteit niet vergeten. Volgens studies zijn de onderhouds- en reparatiekosten voor elektrische voertuigen ongeveer 35 procent lager dan voor een vergelijkbaar voertuig met een verbrandingsmotor. Met name tegen deze achtergrond heeft het een veilig instrument voor klantloyaliteit nodig. Een elektrisch voertuig uitrusten met een garantie is een goede oplossing. Daarnaast zijn veel potentiële kopers nog steeds zeer terughoudend om een elektrische auto te kopen vanwege een gebrek aan ervaring. Een garantie die tegelijkertijd een kwaliteitsverklaring is en bescherming biedt tegen reparatiekosten kan deze drempel zeker verlagen. Het is dus niet alleen een goede maatregel, maar moet ook op de markt worden gebracht om meer kopers van voertuigen aan te trekken.”

Fabrikanten proberen hun grip op klant en auto te verstevigen, onder meer via telematica. Beïnvloedt dat de mogelijkheden en positie van CarGarantie?

Söldner: “Aangenomen mag worden dat de verspreiding van telematica in auto’s zal toenemen – en dit zal zeker ook ten goede komen aan autoschadeherstelbedrijven en de kwaliteit van de dienstverlening. De rol en positie van CarGarantie wordt niet beïnvloed. Wij dragen de kosten voor de klant in geval van een reparatie en zijn partners van de fabrikanten en dealers. CarGarantie is niet alleen specialist op het gebied van garantieverzekeringen, maar heeft met ongeveer 50 jaar ervaring en 2,1 miljoen garantieovereenkomsten in de portefeuille ook een enorme expertise in alle garantieprocessen. Of het nu gaat om juridische zekerheid, marktconforme garantieprijzen of schadeafwikkeling, het opbouwen van dit kennisvoordeel vereist enorme middelen in termen van economie en personeel. Bovendien kan deze expertise alleen over een lange periode worden gegenereerd.” Lees hier meer over de EV-verzekering van CarGarantie. Over een aparte dekking voor batterijpakketten wordt nog nagedacht.

“CarGarantie treedt zelfs op als Third Party Administrator voor fabrikanten die de garantie zelf verzekeren – quasi als processor voor alle garantieprocessen. De door sommige autoverzekeraars aangeboden telematicatarieven – de zogenaamde pay-as-you-drive- of pay-how-you-drive-tarieven – waarbij het premiebedrag gebaseerd is op een analyse van de persoonlijke rijstijl, hebben momenteel geen zin voor de garantie, omdat tariefkenmerken die losstaan van het rijgedrag, zoals de leeftijd van het voertuig, een nog grotere rol spelen in de garantie. Onze berekeningen zijn gebaseerd op concrete evaluaties van ons wagenpark en worden voor elk merk, voertuigtype en service individueel uitgevoerd. Dit is over het algemeen een goede basis om op een eerlijke en stabiele manier premies aan te bieden.”

Wat zijn de concrete ambities voor Nederland? Hoeveel groei valt er hier nog te realiseren?

Söldner: “In Nederland breiden we onze samenwerking voortdurend uit en noteren we stijgende cijfers. Ons doel is om nog meer grote groepen autodealers als partner te winnen. Zelfs een kleine markt is een zeer belangrijke strategische markt voor CarGarantie. De internationale oriëntatie van CarGarantie is hier doorslaggevend. Een van onze sterke punten is de ontwikkeling van internationale concepten die zijn afgestemd op de specifieke behoeften van de betreffende lokale markten. Nederland speelt daarom voor ons een doorslaggevende en belangrijke rol. In lijn met deze beoordeling zullen wij ons blijven concentreren op het verder optimaliseren van onze producten en diensten voor Nederland.”