Doorstart geeft Frank Aarts nieuwe energie

`lekker werken zonder vechten`

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Frank Aarts werd een halve eeuw geleden bijna letterlijk geboren in een Volkswagen. Zijn vader was in 1957 in Veghel gestart als een van de eerste Volkswagen-dealers van Nederland. De jonge Frank volgde in Driebergen de autoschool en startte in 1983 eerst bij een collega en merkgenoot, Van Oers in Wijchen. Met de intentie om ooit het bedrijf van zijn vader over te nemen.

Zo ver is het niet gekomen: in 1989 overleed Aarts sr. plotseling en in 1996 kwam het bedrijf in andere handen. Frank Aarts bleef bij Van Oers in Wijchen, en groeide van junior verkoper door naar commercieel verantwoordelijke. Na het faillissement van Van Oers in 2006 kreeg Aarts de kans om de boedel over te nemen, samen met financiële man Ronald Diehle. Daarbij begingen de twee naar eigen zeggen hun eerste klassieke fout: “We namen ook alle mensen over, 24 in totaal, maar reageerden te langzaam toen de markt verslechterde. Bovendien raakten we in 2010 ons erkend reparateurschap van Volkswagen en Audi kwijt. Dat kostte ons veel omzet, omdat je dan opeens niet meer de garanties mag doen, en ook leasebedrijven verliest. We hebben daar twee jaar over geprocedeerd en uiteindelijk geschikt. Als klein bedrijf tegen zo’n grote importeur, dat win je toch niet.”

Daar kwam nog een ander punt bij: “De huur was veel te hoog, terwijl de verhuurder niets aan het pand deed.” Ook daar rolde een jarenlange procedure uit. Die won Aarts na vier jaar wel, maar de relatie met de verhuurder was verpest. En opnieuw doken de cijfers in het rood. Op 7 maart 2014 viel het doek.

Jahreswagen

Intussen was Aarts al een andere weg ingeslagen. “Via een bevriende collega in Duitsland ben ik gestart met de import van Volkswagen en Audi ‘Jahreswagen’: jonge auto’s van de fabrikant, van twee tot pakweg veertien maanden, die met de kop eraf op de occasionmarkt komen. Daar zijn we in 2009 mee gestart en we hebben er in 2013 een aparte bv voor opgericht. Dit loopt zo goed, dat we deze activiteit nu in een apart pand voeren: bij de buren. Een moderner pand met een lagere huur.’

De twaalf medewerkers hebben één dag per week ingeleverd en konden daardoor allemaal mee. “Op hun vrije dag mogen ze in de werkplaats klussen voor familie.”

Hoofdpijn

Aarts is blij dat het faillissement achter de rug is en de ‘doorstart’ succesvol verloopt. “We hebben er een punt achter gezet en kunnen we met nieuwe energie aan de slag.” Wil Aarts ‘Leusden’ een hak zetten met zijn parallelimport? “Nee hoor, daar is het me niet om te doen. Ik kijk puur naar onze eigen belangen en kansen. Een klant blij maken met een goede gebruikte auto en hem in mijn werkplaats houden, dat is voor mij de lol.”

Frank Aarts Wijchen

Universeel autobedrijf Frank Aarts Wijchen is sinds 8 maart operationeel. Het is een doorstart van Automobielbedrijf Frank Aarts, dat begin maart failliet werd verklaard. Aarts is specialist in Volkswagen, Audi en VW Bedrijfswagens, maar dertig procent van de auto’s op zijn bruggen is inmiddels van andere merken.

`lekker werken zonder vechten` | Automotive Online
Doorstart geeft Frank Aarts nieuwe energie

`lekker werken zonder vechten`

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Frank Aarts werd een halve eeuw geleden bijna letterlijk geboren in een Volkswagen. Zijn vader was in 1957 in Veghel gestart als een van de eerste Volkswagen-dealers van Nederland. De jonge Frank volgde in Driebergen de autoschool en startte in 1983 eerst bij een collega en merkgenoot, Van Oers in Wijchen. Met de intentie om ooit het bedrijf van zijn vader over te nemen.

Zo ver is het niet gekomen: in 1989 overleed Aarts sr. plotseling en in 1996 kwam het bedrijf in andere handen. Frank Aarts bleef bij Van Oers in Wijchen, en groeide van junior verkoper door naar commercieel verantwoordelijke. Na het faillissement van Van Oers in 2006 kreeg Aarts de kans om de boedel over te nemen, samen met financiële man Ronald Diehle. Daarbij begingen de twee naar eigen zeggen hun eerste klassieke fout: “We namen ook alle mensen over, 24 in totaal, maar reageerden te langzaam toen de markt verslechterde. Bovendien raakten we in 2010 ons erkend reparateurschap van Volkswagen en Audi kwijt. Dat kostte ons veel omzet, omdat je dan opeens niet meer de garanties mag doen, en ook leasebedrijven verliest. We hebben daar twee jaar over geprocedeerd en uiteindelijk geschikt. Als klein bedrijf tegen zo’n grote importeur, dat win je toch niet.”

Daar kwam nog een ander punt bij: “De huur was veel te hoog, terwijl de verhuurder niets aan het pand deed.” Ook daar rolde een jarenlange procedure uit. Die won Aarts na vier jaar wel, maar de relatie met de verhuurder was verpest. En opnieuw doken de cijfers in het rood. Op 7 maart 2014 viel het doek.

Jahreswagen

Intussen was Aarts al een andere weg ingeslagen. “Via een bevriende collega in Duitsland ben ik gestart met de import van Volkswagen en Audi ‘Jahreswagen’: jonge auto’s van de fabrikant, van twee tot pakweg veertien maanden, die met de kop eraf op de occasionmarkt komen. Daar zijn we in 2009 mee gestart en we hebben er in 2013 een aparte bv voor opgericht. Dit loopt zo goed, dat we deze activiteit nu in een apart pand voeren: bij de buren. Een moderner pand met een lagere huur.’

De twaalf medewerkers hebben één dag per week ingeleverd en konden daardoor allemaal mee. “Op hun vrije dag mogen ze in de werkplaats klussen voor familie.”

Hoofdpijn

Aarts is blij dat het faillissement achter de rug is en de ‘doorstart’ succesvol verloopt. “We hebben er een punt achter gezet en kunnen we met nieuwe energie aan de slag.” Wil Aarts ‘Leusden’ een hak zetten met zijn parallelimport? “Nee hoor, daar is het me niet om te doen. Ik kijk puur naar onze eigen belangen en kansen. Een klant blij maken met een goede gebruikte auto en hem in mijn werkplaats houden, dat is voor mij de lol.”

Frank Aarts Wijchen

Universeel autobedrijf Frank Aarts Wijchen is sinds 8 maart operationeel. Het is een doorstart van Automobielbedrijf Frank Aarts, dat begin maart failliet werd verklaard. Aarts is specialist in Volkswagen, Audi en VW Bedrijfswagens, maar dertig procent van de auto’s op zijn bruggen is inmiddels van andere merken.