JUBILERENDE BEDRIJFSAUTO-INRICHTER PETER ARTS (49) OVER GROEI EN VERANDERING

Eigen Zaak: jubilerend Instra top 5 bedrijfsauto-inrichter

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Peter Arts groeide op de boerderij van zijn ouders op, maar wist al snel dat hij die niet zou overnemen. “Ik was liever bezig met techniek”, zegt de rustige Noord-Brabander. Hij volgde de LTS en werkte achtereenvolgens bij bedrijven in inpakmachines en voerinstallaties. Zo kwam hij op het spoor van bedrijfsauto-inrichting. Peter was destijds single en woonde thuis. “Dus de drempel was niet hoog om de gok te wagen.” Een half jaar lang deed hij markt- en concurrentieonderzoek. Toen waagde hij de sprong. Vanuit zijn netwerk kwamen de eerste klussen binnen. “De eerste vier jaar werkte ik vanuit huis, daarna ging ik naar de plek waar we nu nog altijd zitten. Sindsdien zijn we gestaag gegroeid, met af en toe een wat rustiger periode. En maar één keer rode cijfers.”

Klanten heeft Instra inmiddels uit heel Nederland. “Van zzp’ers en installatiebedrijven tot grote nutsbedrijven en bijvoorbeeld glasvezelbedrijven, die in het voertuig lasverbindingen moeten kunnen maken.” Gevraagd naar de meest bijzondere projecten in de afgelopen jaren noewmt hij een promotie-touringbus compleet met keuken, een mobiele hoefsmederij met gasoven, en een recente serie voertuigen voor een energiebedrijf, vol met hightech en stroomvoorziening. “Verschillende concurrenten waren daar flink van onder de indruk. Dat maakt je dan toch even extra trots.”

Sneller leveren

Het werk wordt wel steeds zakelijker, merkt Arts. “Klanten willen hun auto’s steeds sneller geleverd krijgen. Elke dag levertijd is er één te veel. Daardoor blijven we systemen steeds efficiënter ontwerpen, projecten efficiënter plannen en uitvoeren. Zodat je soepel mee kunt met de wensen van de klant.” Andere belangrijke trends ziet Arts in de materialen en de techniek. “De markt vraagt steeds meer om inbouw die eruitziet als af-fabriek. In dezelfde kleuren en materialen. Daardoor werken we nu meer met kunststoffen en aluminium recycleproducten zoals die in de auto-industrie worden toegepast. En het koppelen van hulpsystemen zoals stroomvoorziening en standverwarmingen is steeds meer een kwestie van ‘software verbinden’.” Ook op logistiek gebied ziet Arts veranderingen: “Ik denk dat wij over een tijdje nieuwe auto’s na ombouw niet meer terug hoeven te sturen via de dealers bij wie ze zijn besteld, maar direct aan de eindgebruiker kunnen afleveren. Als het snel moet, zou dat een logische volgende stap zijn.”

Instra BV

Bedrijfsauto- en werkplaatsinrichter Instra BV uit Zeeland (NB) is een van de vijf grootste ombouwers van Nederland. Het levert bedrijfsauto-inrichting voor voornamelijk installatiebedrijven, nutsbedrijven, mechanisatiebedrijven en uitvaartzorg. Met 21 medewerkers verdeeld over zes sales- en kantoorfuncties en vijftien monteurs leverde het in 2015 circa 650 omgebouwde voertuigen af. In 2017 verwacht Arts verdere groei. Daarom werft hij extra monteurs. “Ik denk dat we er straks zeker nog vier, vijf man bij kunnen gebruiken.” Dat getuigt van ambitie, maar Arts stelt zichzelf geen harde groeitargets. “Ik wil best groeien, maar kwaliteit en service mogen er niet onder lijden.”

Zaterdag 12 november houdt het bedrijf Open Dag.

Eigen Zaak: jubilerend Instra top 5 bedrijfsauto-inrichter | Automotive Online
JUBILERENDE BEDRIJFSAUTO-INRICHTER PETER ARTS (49) OVER GROEI EN VERANDERING

Eigen Zaak: jubilerend Instra top 5 bedrijfsauto-inrichter

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Peter Arts groeide op de boerderij van zijn ouders op, maar wist al snel dat hij die niet zou overnemen. “Ik was liever bezig met techniek”, zegt de rustige Noord-Brabander. Hij volgde de LTS en werkte achtereenvolgens bij bedrijven in inpakmachines en voerinstallaties. Zo kwam hij op het spoor van bedrijfsauto-inrichting. Peter was destijds single en woonde thuis. “Dus de drempel was niet hoog om de gok te wagen.” Een half jaar lang deed hij markt- en concurrentieonderzoek. Toen waagde hij de sprong. Vanuit zijn netwerk kwamen de eerste klussen binnen. “De eerste vier jaar werkte ik vanuit huis, daarna ging ik naar de plek waar we nu nog altijd zitten. Sindsdien zijn we gestaag gegroeid, met af en toe een wat rustiger periode. En maar één keer rode cijfers.”

Klanten heeft Instra inmiddels uit heel Nederland. “Van zzp’ers en installatiebedrijven tot grote nutsbedrijven en bijvoorbeeld glasvezelbedrijven, die in het voertuig lasverbindingen moeten kunnen maken.” Gevraagd naar de meest bijzondere projecten in de afgelopen jaren noewmt hij een promotie-touringbus compleet met keuken, een mobiele hoefsmederij met gasoven, en een recente serie voertuigen voor een energiebedrijf, vol met hightech en stroomvoorziening. “Verschillende concurrenten waren daar flink van onder de indruk. Dat maakt je dan toch even extra trots.”

Sneller leveren

Het werk wordt wel steeds zakelijker, merkt Arts. “Klanten willen hun auto’s steeds sneller geleverd krijgen. Elke dag levertijd is er één te veel. Daardoor blijven we systemen steeds efficiënter ontwerpen, projecten efficiënter plannen en uitvoeren. Zodat je soepel mee kunt met de wensen van de klant.” Andere belangrijke trends ziet Arts in de materialen en de techniek. “De markt vraagt steeds meer om inbouw die eruitziet als af-fabriek. In dezelfde kleuren en materialen. Daardoor werken we nu meer met kunststoffen en aluminium recycleproducten zoals die in de auto-industrie worden toegepast. En het koppelen van hulpsystemen zoals stroomvoorziening en standverwarmingen is steeds meer een kwestie van ‘software verbinden’.” Ook op logistiek gebied ziet Arts veranderingen: “Ik denk dat wij over een tijdje nieuwe auto’s na ombouw niet meer terug hoeven te sturen via de dealers bij wie ze zijn besteld, maar direct aan de eindgebruiker kunnen afleveren. Als het snel moet, zou dat een logische volgende stap zijn.”

Instra BV

Bedrijfsauto- en werkplaatsinrichter Instra BV uit Zeeland (NB) is een van de vijf grootste ombouwers van Nederland. Het levert bedrijfsauto-inrichting voor voornamelijk installatiebedrijven, nutsbedrijven, mechanisatiebedrijven en uitvaartzorg. Met 21 medewerkers verdeeld over zes sales- en kantoorfuncties en vijftien monteurs leverde het in 2015 circa 650 omgebouwde voertuigen af. In 2017 verwacht Arts verdere groei. Daarom werft hij extra monteurs. “Ik denk dat we er straks zeker nog vier, vijf man bij kunnen gebruiken.” Dat getuigt van ambitie, maar Arts stelt zichzelf geen harde groeitargets. “Ik wil best groeien, maar kwaliteit en service mogen er niet onder lijden.”

Zaterdag 12 november houdt het bedrijf Open Dag.