Nico Bruggink (54) uit Borculo: tussen psycholoog en zakenman

Eigen Zaak: Mazda-dealer Bruggink maakt klanten blij

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Dat hij autodealer zou worden, lag voor de ingetogen Achterhoeker al op jonge leeftijd vast. De jonge Nico groeide bijna letterlijk op in de Simca-werkplaats van zijn ouders. Zijn carrièrepad volgde een strakke rechte lijn: na de middelbare school koos hij voor een IVA-opleiding en kwam in de zaak terecht. Uit liefde voor auto’s, design en vooral: mensen.

Mazda Bruggink

Mazda-dealer Bruggink aan de Spoorstraat in Borculo bestaat sinds 1958. Het bedrijf werd opgericht door vader Gerard en moeder Dinie. Sinds 1987 is Nico directeur-eigenaar. Hij runt het bedrijf samen met zijn vrouw Petra, drie monteurs, een magazijnmedewerkster, een chef werkplaats, een ­administratief medewerkster en diverse parttimers, 18 mensen in totaal.
De werkplaats is de kurk waarop het bedrijf financieel drijft. Daarnaast ­verkoopt Nico Bruggink op jaarbasis zo’n 240 nieuwe en gebruikte auto’s.

Voor het blok

Zelfs nu, 26 jaar nadat hij de zaak van zijn ouders overnam, verveelt Bruggink zich geen moment. “De autosector is prachtig, en ik leer nog elke dag. De lat ligt hoog: er zijn veel innovaties en zelfs als gewone dealer zit je heel dicht bij het internationale topniveau, met korte lijnen naar de fabrikant én naar de klant. Prachtig vind ik dat.” Als Bruggink vertelt over klanten blij maken, en over diepzinnige gesprekken die hij regelmatig met ze heeft, klinkt hij niet als een zakenman. “Als je de vijftig passeert en de tussenbalans opmaakt, ontdek je dat geld maar heel relatief is. Het hoort er wel bij, maar het gáát er niet om. Goed werk leveren en de klant blij maken, da’s veel belangrijker.” Toen Mazda Nederland twee jaar geleden nieuwe showroomrichtlijnen aankondigde, zette dat hem wel voor het blok: meedoen of afhaken? Het zou een ingrijpende verbouwing betekenen met bijbehorende investering. Zoals veel dingen was ook dit voor de geboren Borculoër iets om stevig over na te denken. “Gelukkig gaven ze me genoeg tijd. Toen hadden we het vertrouwen om het toch te doen.”

Eigenzinnig en authentiek

Bruggink pakte het grondig aan: de showroom werd weer in oorspronkelijke staat gebracht in de grote hal met gebogen houten dak: de plafonds gingen eruit, de lichtstraat, dakbogen en klassieke glaspuien werden in oude glorie hersteld en er verrees een klantenontvangstruimte met de sfeer van een stoere woonkeuken. Een langdurige en kostbare operatie. Bruggink: “Een half jaar lang hebben we vanuit Portacabins gewerkt. Maar het resultaat is ernaar: het pand heeft een uniek karakter. Het past bij ons, bij de Achterhoek en bij Mazda: eigenzinnig en authentiek. Ook Mazda laat zijn koers niet bepalen door een ander. Wars van trends met minimotortjes. Ze gaan hun eigen weg – met succes.”

Achterhoekse bruiloft

De opening begin oktober bijna 1.900 bezoekers. De showroom werd een bloemenzee. “Het was echt ongelofelijk – het leek wel een Achterhoekse bruiloft. We waren er beduusd van.” 

Reacties

  • H.Ph. Aarsman

    Prachtig verhaal dat de lading volledig dekt. Erg goed te lezen dat het ook na vele jaren nog crescendo gaat.
    Heel veel succes Nico!

  • R.J. van Lochem

    Beste Petra en Nico,
    Goed te lezen dat het in het achterhoekse crescendo gaat! Jullie verhaal geeft maar weer aan dat er nog plek is binnen debranche voor een echt familiebedrijf.
    Hartelijke groet van Reint Jan en Stephanie van Lochem

Eigen Zaak: Mazda-dealer Bruggink maakt klanten blij | Automotive Online
Nico Bruggink (54) uit Borculo: tussen psycholoog en zakenman

Eigen Zaak: Mazda-dealer Bruggink maakt klanten blij

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Dat hij autodealer zou worden, lag voor de ingetogen Achterhoeker al op jonge leeftijd vast. De jonge Nico groeide bijna letterlijk op in de Simca-werkplaats van zijn ouders. Zijn carrièrepad volgde een strakke rechte lijn: na de middelbare school koos hij voor een IVA-opleiding en kwam in de zaak terecht. Uit liefde voor auto’s, design en vooral: mensen.

Mazda Bruggink

Mazda-dealer Bruggink aan de Spoorstraat in Borculo bestaat sinds 1958. Het bedrijf werd opgericht door vader Gerard en moeder Dinie. Sinds 1987 is Nico directeur-eigenaar. Hij runt het bedrijf samen met zijn vrouw Petra, drie monteurs, een magazijnmedewerkster, een chef werkplaats, een ­administratief medewerkster en diverse parttimers, 18 mensen in totaal.
De werkplaats is de kurk waarop het bedrijf financieel drijft. Daarnaast ­verkoopt Nico Bruggink op jaarbasis zo’n 240 nieuwe en gebruikte auto’s.

Voor het blok

Zelfs nu, 26 jaar nadat hij de zaak van zijn ouders overnam, verveelt Bruggink zich geen moment. “De autosector is prachtig, en ik leer nog elke dag. De lat ligt hoog: er zijn veel innovaties en zelfs als gewone dealer zit je heel dicht bij het internationale topniveau, met korte lijnen naar de fabrikant én naar de klant. Prachtig vind ik dat.” Als Bruggink vertelt over klanten blij maken, en over diepzinnige gesprekken die hij regelmatig met ze heeft, klinkt hij niet als een zakenman. “Als je de vijftig passeert en de tussenbalans opmaakt, ontdek je dat geld maar heel relatief is. Het hoort er wel bij, maar het gáát er niet om. Goed werk leveren en de klant blij maken, da’s veel belangrijker.” Toen Mazda Nederland twee jaar geleden nieuwe showroomrichtlijnen aankondigde, zette dat hem wel voor het blok: meedoen of afhaken? Het zou een ingrijpende verbouwing betekenen met bijbehorende investering. Zoals veel dingen was ook dit voor de geboren Borculoër iets om stevig over na te denken. “Gelukkig gaven ze me genoeg tijd. Toen hadden we het vertrouwen om het toch te doen.”

Eigenzinnig en authentiek

Bruggink pakte het grondig aan: de showroom werd weer in oorspronkelijke staat gebracht in de grote hal met gebogen houten dak: de plafonds gingen eruit, de lichtstraat, dakbogen en klassieke glaspuien werden in oude glorie hersteld en er verrees een klantenontvangstruimte met de sfeer van een stoere woonkeuken. Een langdurige en kostbare operatie. Bruggink: “Een half jaar lang hebben we vanuit Portacabins gewerkt. Maar het resultaat is ernaar: het pand heeft een uniek karakter. Het past bij ons, bij de Achterhoek en bij Mazda: eigenzinnig en authentiek. Ook Mazda laat zijn koers niet bepalen door een ander. Wars van trends met minimotortjes. Ze gaan hun eigen weg – met succes.”

Achterhoekse bruiloft

De opening begin oktober bijna 1.900 bezoekers. De showroom werd een bloemenzee. “Het was echt ongelofelijk – het leek wel een Achterhoekse bruiloft. We waren er beduusd van.” 

Reacties

  • H.Ph. Aarsman

    Prachtig verhaal dat de lading volledig dekt. Erg goed te lezen dat het ook na vele jaren nog crescendo gaat.
    Heel veel succes Nico!

  • R.J. van Lochem

    Beste Petra en Nico,
    Goed te lezen dat het in het achterhoekse crescendo gaat! Jullie verhaal geeft maar weer aan dat er nog plek is binnen debranche voor een echt familiebedrijf.
    Hartelijke groet van Reint Jan en Stephanie van Lochem