Toeleveranciers optimistischer ondanks corona en chiptekort

Coronavirus • Er zijn wel zorgen dat de kerstinkopen opnieuw zorgen voor een vertraagde autoproductie, aldus Clepa.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Het chiptekort blijft als een donkere wolk boven de markt hangen. (Foto: Shutterstock)

De toeleveranciers aan de autobranche zijn optimistischer over het resultaat voor dit jaar dan zes maanden geleden. Destijds was slechts 8 procent positief over de markt in 2021, inmiddels is dat 38 procent. Dat meldt Clepa, de branchevereniging voor toeleveranciers, op basis van een steekproef onder de leden die McKinsey uitvoerde.

Vier op de vijf leveranciers verwachten dat de afzet de komende 12 maanden zal stijgen. “Het sentiment verbetert, ondanks dat er nog altijd ongerustheid is over de impact van Covid op de markt, en de leveringsproblemen met semiconductors”, aldus secretaris-generaal Sigrid de Vries van Clepa. De gebrekkige levering van de chips leidde al bij veel autofabrikanten tot productievertraging.

clpea mckinsey onderzoek 2021

Kerstinkopen

De Vries meldt verder dat de huidige problemen met semiconductors de tekortkomingen laten zien van een just-in-time levering. “De situatie verergerde doordat de vraag naar consumentenelektronica juist wel toenam, terwijl de productiecapaciteit bij de chipfabrikanten verzadigd was. Daarom verwachten we geen herstel voor zeker drie maanden; ook maken we ons zorgen over het vierde kwartaal, vanwege de kerstinkopen. Leveranciers en OEM’s moeten de zichtbaarheid vergroten en het belang van de autobranche laten zien.”

Verder blijkt uit het onderzoek van Clepa en McKinsey dat een grote meerderheid van de leveranciers (96%) verwacht dat de markt sterk verandert en dat deze verandering versnelt door de coronapandemie. Onder andere de verdere consolidatie (door 70% als belangrijkste genoemd) en een verschuiving van componenten naar software (68%).

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Toeleveranciers optimistischer ondanks corona en chiptekort | Automotive Online

Toeleveranciers optimistischer ondanks corona en chiptekort

Coronavirus • Er zijn wel zorgen dat de kerstinkopen opnieuw zorgen voor een vertraagde autoproductie, aldus Clepa.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Het chiptekort blijft als een donkere wolk boven de markt hangen. (Foto: Shutterstock)

De toeleveranciers aan de autobranche zijn optimistischer over het resultaat voor dit jaar dan zes maanden geleden. Destijds was slechts 8 procent positief over de markt in 2021, inmiddels is dat 38 procent. Dat meldt Clepa, de branchevereniging voor toeleveranciers, op basis van een steekproef onder de leden die McKinsey uitvoerde.

Vier op de vijf leveranciers verwachten dat de afzet de komende 12 maanden zal stijgen. “Het sentiment verbetert, ondanks dat er nog altijd ongerustheid is over de impact van Covid op de markt, en de leveringsproblemen met semiconductors”, aldus secretaris-generaal Sigrid de Vries van Clepa. De gebrekkige levering van de chips leidde al bij veel autofabrikanten tot productievertraging.

clpea mckinsey onderzoek 2021

Kerstinkopen

De Vries meldt verder dat de huidige problemen met semiconductors de tekortkomingen laten zien van een just-in-time levering. “De situatie verergerde doordat de vraag naar consumentenelektronica juist wel toenam, terwijl de productiecapaciteit bij de chipfabrikanten verzadigd was. Daarom verwachten we geen herstel voor zeker drie maanden; ook maken we ons zorgen over het vierde kwartaal, vanwege de kerstinkopen. Leveranciers en OEM’s moeten de zichtbaarheid vergroten en het belang van de autobranche laten zien.”

Verder blijkt uit het onderzoek van Clepa en McKinsey dat een grote meerderheid van de leveranciers (96%) verwacht dat de markt sterk verandert en dat deze verandering versnelt door de coronapandemie. Onder andere de verdere consolidatie (door 70% als belangrijkste genoemd) en een verschuiving van componenten naar software (68%).

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.