Interview met Benoit Rivallant, president van Apollo Tyres Europe

Topman Apollo Vredestein: ‘Na moeilijke reorganisatie blik weer op toekomst’

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Benoit Rivallant, president Apollo Tyres Europa, ziet een belangrijke rol voor Vredestein in de toekomstvisie van Apollo. (Foto: Apollo Tyres)

De reorganisatie van bandenfabrikant Apollo Vredestein zorgde afgelopen jaar voor een roerige periode in Enschede. De bandenfabrikant maakte bekend dat er fors gesneden ging worden in het personeelsbestand en daarnaast werd er een specialisatieslag doorgevoerd. De toekomst van de Nederlandse fabriek ligt in de productie van landbouwbanden en personenwagenbanden in nichesegmenten. Terugkijkend stelt Benoit Rivallant, president van Apollo Tyres Europa, dat de veranderingen geland zijn bij de medewerkers  in Twente. “We hebben goed uit kunnen leggen waarom de reorganisatie nodig was. Het is jammer dat wij werknemers moesten ontslaan, maar de fabriek blijft belangrijk in de toekomstvisie van de Apollo Groep.” De reorganisatie zette de band tussen Apollo en Enschede zwaar onder druk.

De verhuizing van de bandenproductie van Enschede naar Hongarije leidde ook in Den Haag tot ophef, waarbij Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt premier Rutte vroeg om een maximale inspanning te leveren voor baanbehoud in Enschede, mede vanwege een financiële injectie van de Hongaarse regering bij de bouw van de fabriek. Zo werd de bouw van de fabriek mogelijk na een subsidie van zes miljoen euro. Of de zaken anders uitgepakt hadden als de Nederlandse regering een soortgelijk gebaar had gemaakt, wil Rivallant niet zeggen. “De Hongaarse regering biedt ondersteuning ter bevordering van de nationale economie. Dat is hun goed recht”, stelt de topman. De productie van personenwagenbanden in Enschede bedroeg drie jaar geleden nog zes miljoen stuks. Wat voor de Nederlandse fabriek overblijft is daar een fractie van: 500 duizend personenwagenbanden in de komende 5 jaar. Het leeuwendeel van de personenwagenbanden wordt voortaan in Hongarije gefabriceerd.

Apollo Groep

De Apollo Groep heeft in totaal 11 productielocaties, waarvan 3 productielocaties het merk Vredestein maken: Enschede, Hongarije en India. Van de totale productie van de Apollo Groep bedraagt 38,9 procent personenwagenbanden, is 43 procent truck-busbanden en 2,4 procent is overig waaronder landbouwbanden valt. Het klantenbestand bestaat voor 80,9 procent uit de vervangingsmarkt en 19,1 procent OEM’s.

Inmiddels is een deel van de 528 werknemers ontslagen, waarbij Rivallant opmerkt dat een dergelijke beslissing per definitie moeilijk is. “Een deel van de collega’s die ontslagen zijn, hebben wij kunnen begeleiden naar een andere baan buiten het bedrijf”, zegt de topman. Eerder werd bekend dat een deel van de werknemers met vroegtijdig pensioen zou gaan, dit zou gaan om 120 tot 150 werknemers. Het aantal gedwongen ontslagen zou tussen de 350 en 400 medewerkers bedragen.

Significant

De reorganisatie van de Nederlandse fabriek past binnen de herstructurering van moederbedrijf Apollo, legt de Fransman uit. “In Enschede hebben we een specialisatieslag doorgevoerd voor de productie van personenwagenbanden in nichesegmenten en landbouwbanden.”

En de blik moet nu weer gericht zijn op de toekomst, stelt de topman. “Recent hebben we daarom een bandenpersmachine geïnstalleerd, waardoor het mogelijk is om een grotere maat landbouwbanden te produceren. Dan heb je het over een bedrag van enkele miljoenen euro’s, maar daardoor kunnen we onze capaciteit ook uitbreiden. Ook hebben we miljoenen euro’s geïnvesteerd in ons Europese R&D center dat eveneens gevestigd is in Enschede.”

We moeten ons aanpassen aan de huidige situatie en dat doen we dan ook

Deze technische kennis op het gebied van de productie van landbouwbanden en nichesegmenten gekoppeld aan de hoge productiekosten van personenwagenbanden in Enschede, maakt dat Apollo deze productie verplaatst heeft naar Hongarije. Dankzij de specialisatie blijft de Nederlandse fabriek een belangrijke productielocatie. Rivallant wil niet specifiek ingaan op de investeringen, maar geeft aan dat ze significant zijn. De fabriek in Hongarije, waar een deel van de productie van de personenwagenbanden naar toe is gegaan, produceert de longrunners van de groep terwijl de goedkopere banden worden geproduceerd in India. 

Uitdaging

Of de herstructurering van de bandenfabrikant daadwerkelijk groei oplevert moet de toekomst uitwijzen. Rivallant is positief gestemd, waarbij hij aangeeft dat de uitdaging altijd hetzelfde blijft. “We moeten beter presteren dan onze concurrenten. Ondanks de coronapandemie hebben we in het afgelopen gebroken boekjaar een stabiele omzet gedraaid als het gaat om landbouwbanden en truckbanden. Het volume van de personenwagenbanden kromp in het huidige fiscale jaar weliswaar, maar dit is in lijn met de markt die met bijna 15 procent daalde.”

Derde in wegdekaandeel Nederland

Vredestein is in Nederland nog steeds een sterk merk, zo blijkt uit de Kwik-Fit-bandenmonitor dat een overzicht geeft van het wegdekaandeel. Hierin neemt Vredestein een derde plaats in achter Continental en Michelin.

top 3 wegdekaandeel bandenmerken 4 mobility media 2021 bron kwikfit bewerking automotive 003

Bron: Bandenmonitor Kwikfit, bewerking: Automotive

De bandenfabrikant ervaart sinds een paar jaar een stevige concurrentie vanuit Azië, waarbij met name Chinese bandenproducenten de markt betraden met goedkopere banden. Die aanvoer leidde mede tot het verdampen van de bedrijfswinst van het bedrijf, waarbij het over het gebroken boekjaar maart 2019- maart 2020 een verlies leed van 22,6 miljoen euro. In 2017 lag de winst nog op 40 miljoen euro. Lees in dit artikel meer over het miljoenenverlies van Apollo Vredestein.

 omzet winstvoorbelasting apollovredestein mobility media 2021 bron jaarverslag apollo vredestein bewerking automotive 002

Bron: Jaarverslag Apollo Vredestein, bewerking: Automotive

In het afgelopen jaar daalde de markt voor personenwagenbanden, maar bleef de verkoop van landbouwbanden stabiel. De productiekosten zijn echter gestegen. Zo stijgen sinds een flink aantal maanden de grondstofprijzen, waardoor de inkoopkosten van grondstoffen met 7,4 procent in het afgelopen boekjaar stegen naar 288 miljoen euro. Dat noopt het bedrijf tot het verhogen van zijn prijzen, stelt Rivallant. “De inkoopprijzen van onze grondstoffen stijgen dit jaar verder, waardoor wij onze bandenprijzen wel moeten verhogen. Dat hebben we natuurlijk gecommuniceerd naar onze klanten.” Met welk percentage de prijzen verhoogd zijn, wil hij niet prijsgeven. Tot dusver ondervindt de fabrikant nog geen problemen bij de toelevering van zijn grondstoffen.

Nieuwe mogelijkheden

omzet apollo per segment

De lockdown en andere beperkingen hebben echter ook geleid tot nieuwe mogelijkheden, zegt Rivallant. “De coronapandemie heeft er voor gezorgd dat we onze producten niet meer fysiek kunnen lanceren. Dan doen we nu digitaal via ons portaal, wat kostenefficiënt is en op die manier bereiken we ook meer klanten. Op een beurs ben je een van de velen, terwijl een online presentatie klanten trekt die geïnteresseerd zijn en de volledige aandacht hebben.”

Voor dit jaar verwacht de topman dat de markt voor personenwagenbanden een uitdaging vormt. “Het is een lastige markt, maar het verhogen van onze winstgevendheid biedt mogelijkheden. Eind januari presenteren wij een nieuwe zomerband waar we veel van verwachten. Door behendig in te spelen op de wensen van onze klanten denken wij beter te kunnen presteren dan onze concurrenten. We moeten ons aanpassen aan de huidige situatie en dat doen we dan ook.”

Franse topman

Benoit Rivallant is afkomstig uit Frankrijk en vader van twee kinderen. Rivallant werkte tot 2014 voor bandenproducent Michelin waar hij opklom tot de functie van vice-president Azië. Zijn carrière bij Apollo Tyres begon 7 jaar geleden als group head global product management, waarna hij in oktober 2018 promoveerde tot president van Apollo Tyres Europa.

 

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Topman Apollo Vredestein: ‘Na moeilijke reorganisatie blik weer op toekomst’ | Automotive Online
Interview met Benoit Rivallant, president van Apollo Tyres Europe

Topman Apollo Vredestein: ‘Na moeilijke reorganisatie blik weer op toekomst’

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Benoit Rivallant, president Apollo Tyres Europa, ziet een belangrijke rol voor Vredestein in de toekomstvisie van Apollo. (Foto: Apollo Tyres)

De reorganisatie van bandenfabrikant Apollo Vredestein zorgde afgelopen jaar voor een roerige periode in Enschede. De bandenfabrikant maakte bekend dat er fors gesneden ging worden in het personeelsbestand en daarnaast werd er een specialisatieslag doorgevoerd. De toekomst van de Nederlandse fabriek ligt in de productie van landbouwbanden en personenwagenbanden in nichesegmenten. Terugkijkend stelt Benoit Rivallant, president van Apollo Tyres Europa, dat de veranderingen geland zijn bij de medewerkers  in Twente. “We hebben goed uit kunnen leggen waarom de reorganisatie nodig was. Het is jammer dat wij werknemers moesten ontslaan, maar de fabriek blijft belangrijk in de toekomstvisie van de Apollo Groep.” De reorganisatie zette de band tussen Apollo en Enschede zwaar onder druk.

De verhuizing van de bandenproductie van Enschede naar Hongarije leidde ook in Den Haag tot ophef, waarbij Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt premier Rutte vroeg om een maximale inspanning te leveren voor baanbehoud in Enschede, mede vanwege een financiële injectie van de Hongaarse regering bij de bouw van de fabriek. Zo werd de bouw van de fabriek mogelijk na een subsidie van zes miljoen euro. Of de zaken anders uitgepakt hadden als de Nederlandse regering een soortgelijk gebaar had gemaakt, wil Rivallant niet zeggen. “De Hongaarse regering biedt ondersteuning ter bevordering van de nationale economie. Dat is hun goed recht”, stelt de topman. De productie van personenwagenbanden in Enschede bedroeg drie jaar geleden nog zes miljoen stuks. Wat voor de Nederlandse fabriek overblijft is daar een fractie van: 500 duizend personenwagenbanden in de komende 5 jaar. Het leeuwendeel van de personenwagenbanden wordt voortaan in Hongarije gefabriceerd.

Apollo Groep

De Apollo Groep heeft in totaal 11 productielocaties, waarvan 3 productielocaties het merk Vredestein maken: Enschede, Hongarije en India. Van de totale productie van de Apollo Groep bedraagt 38,9 procent personenwagenbanden, is 43 procent truck-busbanden en 2,4 procent is overig waaronder landbouwbanden valt. Het klantenbestand bestaat voor 80,9 procent uit de vervangingsmarkt en 19,1 procent OEM’s.

Inmiddels is een deel van de 528 werknemers ontslagen, waarbij Rivallant opmerkt dat een dergelijke beslissing per definitie moeilijk is. “Een deel van de collega’s die ontslagen zijn, hebben wij kunnen begeleiden naar een andere baan buiten het bedrijf”, zegt de topman. Eerder werd bekend dat een deel van de werknemers met vroegtijdig pensioen zou gaan, dit zou gaan om 120 tot 150 werknemers. Het aantal gedwongen ontslagen zou tussen de 350 en 400 medewerkers bedragen.

Significant

De reorganisatie van de Nederlandse fabriek past binnen de herstructurering van moederbedrijf Apollo, legt de Fransman uit. “In Enschede hebben we een specialisatieslag doorgevoerd voor de productie van personenwagenbanden in nichesegmenten en landbouwbanden.”

En de blik moet nu weer gericht zijn op de toekomst, stelt de topman. “Recent hebben we daarom een bandenpersmachine geïnstalleerd, waardoor het mogelijk is om een grotere maat landbouwbanden te produceren. Dan heb je het over een bedrag van enkele miljoenen euro’s, maar daardoor kunnen we onze capaciteit ook uitbreiden. Ook hebben we miljoenen euro’s geïnvesteerd in ons Europese R&D center dat eveneens gevestigd is in Enschede.”

We moeten ons aanpassen aan de huidige situatie en dat doen we dan ook

Deze technische kennis op het gebied van de productie van landbouwbanden en nichesegmenten gekoppeld aan de hoge productiekosten van personenwagenbanden in Enschede, maakt dat Apollo deze productie verplaatst heeft naar Hongarije. Dankzij de specialisatie blijft de Nederlandse fabriek een belangrijke productielocatie. Rivallant wil niet specifiek ingaan op de investeringen, maar geeft aan dat ze significant zijn. De fabriek in Hongarije, waar een deel van de productie van de personenwagenbanden naar toe is gegaan, produceert de longrunners van de groep terwijl de goedkopere banden worden geproduceerd in India. 

Uitdaging

Of de herstructurering van de bandenfabrikant daadwerkelijk groei oplevert moet de toekomst uitwijzen. Rivallant is positief gestemd, waarbij hij aangeeft dat de uitdaging altijd hetzelfde blijft. “We moeten beter presteren dan onze concurrenten. Ondanks de coronapandemie hebben we in het afgelopen gebroken boekjaar een stabiele omzet gedraaid als het gaat om landbouwbanden en truckbanden. Het volume van de personenwagenbanden kromp in het huidige fiscale jaar weliswaar, maar dit is in lijn met de markt die met bijna 15 procent daalde.”

Derde in wegdekaandeel Nederland

Vredestein is in Nederland nog steeds een sterk merk, zo blijkt uit de Kwik-Fit-bandenmonitor dat een overzicht geeft van het wegdekaandeel. Hierin neemt Vredestein een derde plaats in achter Continental en Michelin.

top 3 wegdekaandeel bandenmerken 4 mobility media 2021 bron kwikfit bewerking automotive 003

Bron: Bandenmonitor Kwikfit, bewerking: Automotive

De bandenfabrikant ervaart sinds een paar jaar een stevige concurrentie vanuit Azië, waarbij met name Chinese bandenproducenten de markt betraden met goedkopere banden. Die aanvoer leidde mede tot het verdampen van de bedrijfswinst van het bedrijf, waarbij het over het gebroken boekjaar maart 2019- maart 2020 een verlies leed van 22,6 miljoen euro. In 2017 lag de winst nog op 40 miljoen euro. Lees in dit artikel meer over het miljoenenverlies van Apollo Vredestein.

 omzet winstvoorbelasting apollovredestein mobility media 2021 bron jaarverslag apollo vredestein bewerking automotive 002

Bron: Jaarverslag Apollo Vredestein, bewerking: Automotive

In het afgelopen jaar daalde de markt voor personenwagenbanden, maar bleef de verkoop van landbouwbanden stabiel. De productiekosten zijn echter gestegen. Zo stijgen sinds een flink aantal maanden de grondstofprijzen, waardoor de inkoopkosten van grondstoffen met 7,4 procent in het afgelopen boekjaar stegen naar 288 miljoen euro. Dat noopt het bedrijf tot het verhogen van zijn prijzen, stelt Rivallant. “De inkoopprijzen van onze grondstoffen stijgen dit jaar verder, waardoor wij onze bandenprijzen wel moeten verhogen. Dat hebben we natuurlijk gecommuniceerd naar onze klanten.” Met welk percentage de prijzen verhoogd zijn, wil hij niet prijsgeven. Tot dusver ondervindt de fabrikant nog geen problemen bij de toelevering van zijn grondstoffen.

Nieuwe mogelijkheden

omzet apollo per segment

De lockdown en andere beperkingen hebben echter ook geleid tot nieuwe mogelijkheden, zegt Rivallant. “De coronapandemie heeft er voor gezorgd dat we onze producten niet meer fysiek kunnen lanceren. Dan doen we nu digitaal via ons portaal, wat kostenefficiënt is en op die manier bereiken we ook meer klanten. Op een beurs ben je een van de velen, terwijl een online presentatie klanten trekt die geïnteresseerd zijn en de volledige aandacht hebben.”

Voor dit jaar verwacht de topman dat de markt voor personenwagenbanden een uitdaging vormt. “Het is een lastige markt, maar het verhogen van onze winstgevendheid biedt mogelijkheden. Eind januari presenteren wij een nieuwe zomerband waar we veel van verwachten. Door behendig in te spelen op de wensen van onze klanten denken wij beter te kunnen presteren dan onze concurrenten. We moeten ons aanpassen aan de huidige situatie en dat doen we dan ook.”

Franse topman

Benoit Rivallant is afkomstig uit Frankrijk en vader van twee kinderen. Rivallant werkte tot 2014 voor bandenproducent Michelin waar hij opklom tot de functie van vice-president Azië. Zijn carrière bij Apollo Tyres begon 7 jaar geleden als group head global product management, waarna hij in oktober 2018 promoveerde tot president van Apollo Tyres Europa.

 

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.