5 vragen aan Benoit Rivallant, president Apollo Tyres Europe

Rivallant (Apollo Tyres): ‘Vredestein is onze groeibriljant’

5 vragen aan • Na een ingrijpende reorganisatie van zijn bandenfabriek in Enschede richt bandenfabrikant Apollo Tyres zich met zelfvertrouwen op de toekomst. Automotive stelde tijdens een persreis 5 vragen aan president Benoit Rivallant van Apollo Tyres Europe, die in Hongarije de strategie voor de komende jaren ontvouwde.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Benoit Rivallant, president Apollo Tyres Europe. (Foto: Apollo Tyres)

Bandenfabrikant Apollo Tyres Europe zag zijn bedrijfsresultaat over het gebroken boekjaar 2020 (april-maart) met 39 procent stijgen naar 62 miljoen euro. Mede door een investering van 69 miljoen euro in de specialisatie van de Vredestein-fabriek in Enschede, kwam het netto resultaat (na bijzondere baten/lasten en belasting) uit op een verlies van 52 miljoen euro. Hoewel de cijfers over het gebroken boekjaar 2021 nog gepresenteerd moeten worden kijkt topman Benoit Rivallant van Apollo Tyres Europe al vooruit naar 2026.

Welke doelen willen jullie bereiken in 2026?

“Ons doel is om mondiaal tot de top tien bandenfabrikanten te behoren. Onze wereldwijde omzet bedraagt dan 5 miljard dollar. Om dat te bereiken willen we de komende vijf jaar groeien in groeimarkt Noord-Amerika, waar wij werken aan onze naamsbekendheid, en onze bestaande markten consolideren. Wij dekken de Europese markt nu met 10 nationale salesorganisaties en hebben naast onze fabrieken in Enschede, Hongarije en India ook R&D centers in Enschede en India.”

Kan Vredestein verder groeien in Nederland?

“Met de verkoop van Vredestein-banden zitten we in Nederland aan de top van de markt. We hebben een marktaandeel van 20 tot 25 procent. Daarentegen hebben wij in Frankrijk en Italië slechts 1 procent marktaandeel. De uitdaging is nu om ook in die markten onze positie te vergroten.”

Hoe gaan jullie dat doen?

“Dat doen we door onze marketinginspanningen te verhogen waarin onze merken Vredestein en Apollo het speerpunt vormen. Vredestein is hierin onze groeibriljant waarmee we, dankzij de verschillende maten, het grootste bereik hebben. Apollo blijft ons budgetmerk waarmee we ons voornamelijk op b2b richten. We merken dat de goede resultaten die wij behalen in bandentesten een effect hebben op onze verkopen. Maar met het vergroten van ons marktaandeel op de grote Europese markten meten we pas echt of we met onze inspanningen het gewenste resultaat behalen.”

Wat heeft de reorganisatie en specialisatieslag opgeleverd?

“Mensen ontslaan was moeilijk maar noodzakelijk. Door een verandering in ons productieproces en het vergroten van onze efficiency denken wij nu toekomstbestendig te zijn. De fabriek in Enschede kan nu, naast landbouwbanden, korte series banden voor personenwagens in een nichesegment maken die rendabel zijn. Diezelfde banden kunnen niet in Hongarije gemaakt worden omdat we daar grotere series personenwagenbanden produceren.”

Welke positie heeft Enschede binnen het bedrijf?

“De kennis die er in Nederland is, is technologisch hoogwaardig. Enschede staat aan de top. De kennis die wij opdoen in het Nederlandse R&D centre wordt weer ingezet in Hongarije. Daardoor zijn beide fabrieken complementair aan elkaar.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Rivallant (Apollo Tyres): ‘Vredestein is onze groeibriljant’ | Automotive Online
5 vragen aan Benoit Rivallant, president Apollo Tyres Europe

Rivallant (Apollo Tyres): ‘Vredestein is onze groeibriljant’

5 vragen aan • Na een ingrijpende reorganisatie van zijn bandenfabriek in Enschede richt bandenfabrikant Apollo Tyres zich met zelfvertrouwen op de toekomst. Automotive stelde tijdens een persreis 5 vragen aan president Benoit Rivallant van Apollo Tyres Europe, die in Hongarije de strategie voor de komende jaren ontvouwde.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Benoit Rivallant, president Apollo Tyres Europe. (Foto: Apollo Tyres)

Bandenfabrikant Apollo Tyres Europe zag zijn bedrijfsresultaat over het gebroken boekjaar 2020 (april-maart) met 39 procent stijgen naar 62 miljoen euro. Mede door een investering van 69 miljoen euro in de specialisatie van de Vredestein-fabriek in Enschede, kwam het netto resultaat (na bijzondere baten/lasten en belasting) uit op een verlies van 52 miljoen euro. Hoewel de cijfers over het gebroken boekjaar 2021 nog gepresenteerd moeten worden kijkt topman Benoit Rivallant van Apollo Tyres Europe al vooruit naar 2026.

Welke doelen willen jullie bereiken in 2026?

“Ons doel is om mondiaal tot de top tien bandenfabrikanten te behoren. Onze wereldwijde omzet bedraagt dan 5 miljard dollar. Om dat te bereiken willen we de komende vijf jaar groeien in groeimarkt Noord-Amerika, waar wij werken aan onze naamsbekendheid, en onze bestaande markten consolideren. Wij dekken de Europese markt nu met 10 nationale salesorganisaties en hebben naast onze fabrieken in Enschede, Hongarije en India ook R&D centers in Enschede en India.”

Kan Vredestein verder groeien in Nederland?

“Met de verkoop van Vredestein-banden zitten we in Nederland aan de top van de markt. We hebben een marktaandeel van 20 tot 25 procent. Daarentegen hebben wij in Frankrijk en Italië slechts 1 procent marktaandeel. De uitdaging is nu om ook in die markten onze positie te vergroten.”

Hoe gaan jullie dat doen?

“Dat doen we door onze marketinginspanningen te verhogen waarin onze merken Vredestein en Apollo het speerpunt vormen. Vredestein is hierin onze groeibriljant waarmee we, dankzij de verschillende maten, het grootste bereik hebben. Apollo blijft ons budgetmerk waarmee we ons voornamelijk op b2b richten. We merken dat de goede resultaten die wij behalen in bandentesten een effect hebben op onze verkopen. Maar met het vergroten van ons marktaandeel op de grote Europese markten meten we pas echt of we met onze inspanningen het gewenste resultaat behalen.”

Wat heeft de reorganisatie en specialisatieslag opgeleverd?

“Mensen ontslaan was moeilijk maar noodzakelijk. Door een verandering in ons productieproces en het vergroten van onze efficiency denken wij nu toekomstbestendig te zijn. De fabriek in Enschede kan nu, naast landbouwbanden, korte series banden voor personenwagens in een nichesegment maken die rendabel zijn. Diezelfde banden kunnen niet in Hongarije gemaakt worden omdat we daar grotere series personenwagenbanden produceren.”

Welke positie heeft Enschede binnen het bedrijf?

“De kennis die er in Nederland is, is technologisch hoogwaardig. Enschede staat aan de top. De kennis die wij opdoen in het Nederlandse R&D centre wordt weer ingezet in Hongarije. Daardoor zijn beide fabrieken complementair aan elkaar.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.