Volkswagen-topman: ‘Importheffingen op Chinese auto’s werken alleen op korte termijn’

China • Arno Antlitz vreest dat China met vergeldingsmaatregelen komt, als de EU hogere importtarieven gaat rekenen.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Arno Antlitz, cfo Volkswagen Group (links) naast Oliver Blume, ceo. (Foto: Volkswagen).

Volkswagen verwacht dat een hogere importheffing van de Europese Unie voor in China geproduceerde elektrische auto’s slechts tijdelijk kan helpen. Volgens financieel topman Arno Antlitz van het autoconcern is het juist noodzakelijk dat de kosten van Europese fabrikanten omlaaggaan. Alleen zo kunnen bedrijven concurreren met Chinese concurrenten. Dat meldt Antlitz na een interview met Reuters.

“We moeten de komende twee tot drie jaar gebruiken om nog concurrerender te worden aan de kostenkant. Dat geldt met name voor onze Duitse fabrieken”, zegt Antlitz.

Ook Stellantis-topman Carlos Tavares is tegen importheffingen. Volgens hem werken de maatregelen eerder averechts en moet de Europese industrie alsnog moet herstructureren.

Verenigde Staten

“Vrije en eerlijke handel, evenals open markten, zijn de basis voor welvaart, werkgelegenheid en duurzame groei wereldwijd. Daarom is het zeer de vraag of de huidige tariefdiscussie de juiste richting op gaat. Maar om eerlijk te zijn: voor mij zijn tarieven een kortetermijnkwestie.”

Antlitz verwacht dat fabrikanten van elektrische auto’s uit China op het punt staan hun productie in Europa te starten. Bovendien vreest de topman dat China met vergeldingsmaatregelen komt, als de EU hogere importtarieven gaat rekenen. Zo dreigde het land woensdag al met importheffingen tot 25 procent op geïmporteerde auto’s met grotere motoren uit de EU en de Verenigde Staten, wat ook impact heeft op de export naar China door Volkswagen.

De Verenigde Staten verhogen het importtarief uit China van 25 procent naar 100 procent.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Volkswagen-topman: ‘Importheffingen op Chinese auto’s werken alleen op korte termijn’ | Automotive Online

Volkswagen-topman: ‘Importheffingen op Chinese auto’s werken alleen op korte termijn’

China • Arno Antlitz vreest dat China met vergeldingsmaatregelen komt, als de EU hogere importtarieven gaat rekenen.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Arno Antlitz, cfo Volkswagen Group (links) naast Oliver Blume, ceo. (Foto: Volkswagen).

Volkswagen verwacht dat een hogere importheffing van de Europese Unie voor in China geproduceerde elektrische auto’s slechts tijdelijk kan helpen. Volgens financieel topman Arno Antlitz van het autoconcern is het juist noodzakelijk dat de kosten van Europese fabrikanten omlaaggaan. Alleen zo kunnen bedrijven concurreren met Chinese concurrenten. Dat meldt Antlitz na een interview met Reuters.

“We moeten de komende twee tot drie jaar gebruiken om nog concurrerender te worden aan de kostenkant. Dat geldt met name voor onze Duitse fabrieken”, zegt Antlitz.

Ook Stellantis-topman Carlos Tavares is tegen importheffingen. Volgens hem werken de maatregelen eerder averechts en moet de Europese industrie alsnog moet herstructureren.

Verenigde Staten

“Vrije en eerlijke handel, evenals open markten, zijn de basis voor welvaart, werkgelegenheid en duurzame groei wereldwijd. Daarom is het zeer de vraag of de huidige tariefdiscussie de juiste richting op gaat. Maar om eerlijk te zijn: voor mij zijn tarieven een kortetermijnkwestie.”

Antlitz verwacht dat fabrikanten van elektrische auto’s uit China op het punt staan hun productie in Europa te starten. Bovendien vreest de topman dat China met vergeldingsmaatregelen komt, als de EU hogere importtarieven gaat rekenen. Zo dreigde het land woensdag al met importheffingen tot 25 procent op geïmporteerde auto’s met grotere motoren uit de EU en de Verenigde Staten, wat ook impact heeft op de export naar China door Volkswagen.

De Verenigde Staten verhogen het importtarief uit China van 25 procent naar 100 procent.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.