‘Stellantis-topman: Importheffingen komen tegen forse prijs’

Importheffing • Tavares zei dat Stellantis ‘zeer vruchtbare gesprekken’ voert met de vakbonden.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Stellantis-ceo Carlos Tavares (Foto: Shutterstock)

Carlos Tavares heeft opnieuw geageerd tegen het voornemen van de Europese Commissie om importmaatregelen op te leggen aan Chinese autofabrikanten. Volgens de Stellantis-topman zullen de maatregelen eerder averechts werken en zal de Europese industrie alsnog moet herstructureren.

Tavares deed zijn uitlatingen in een interview met Reuters. Hij noemt de mogelijke importtarieven ‘a major trap (valstrik)’. De EU en VS overwegen op korte termijn met importheffingen te komen op Chinese EV’s. In de VS wordt gesproken van 100 procent in de EU over 25 tot 30 procent.

“Het zal leiden tot inflatie en dat zal de verkoop beïnvloeden. En met importheffingen kunnen forste herstructureringen niet voorkomen worden. Chinese fabrikanten produceren 30 procent goedkoper. Dat gat zal moeten worden verkleind, ook als er importtarieven worden opgelegd. Dat gaat overal in de keten pijn doen en zal banen gaan kosten”, aldus Tavares. “Europa wacht een zware strijd.”

Tavares zei dat Stellantis ‘zeer vruchtbare gesprekken’ voert met de vakbonden. “Meestal zijn we het met ons eens over de risico’s die we lopen en hoe we de komende periode moeten doorkomen”, voegde hij eraan toe.

Offensief

Stellantis, dat nauwelijks naar China exporteert en veel minder gevoelig is voor tegenmaatregelen dan andere fabrikanten, kondigde vorige week aan dat het vanaf dit jaar elektrische auto’s van zijn Chinese partner Leapmotor buiten China zal gaan verkopen, te beginnen in Europa vanaf september. “We zullen proberen om zelf als een Chinees merk te zijn. We willen niet alleen defensief handelen tegen het Chinese offensief, we willen er ook deel van uitmaken.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Stellantis-topman: Importheffingen komen tegen forse prijs’ | Automotive Online

‘Stellantis-topman: Importheffingen komen tegen forse prijs’

Importheffing • Tavares zei dat Stellantis ‘zeer vruchtbare gesprekken’ voert met de vakbonden.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Stellantis-ceo Carlos Tavares (Foto: Shutterstock)

Carlos Tavares heeft opnieuw geageerd tegen het voornemen van de Europese Commissie om importmaatregelen op te leggen aan Chinese autofabrikanten. Volgens de Stellantis-topman zullen de maatregelen eerder averechts werken en zal de Europese industrie alsnog moet herstructureren.

Tavares deed zijn uitlatingen in een interview met Reuters. Hij noemt de mogelijke importtarieven ‘a major trap (valstrik)’. De EU en VS overwegen op korte termijn met importheffingen te komen op Chinese EV’s. In de VS wordt gesproken van 100 procent in de EU over 25 tot 30 procent.

“Het zal leiden tot inflatie en dat zal de verkoop beïnvloeden. En met importheffingen kunnen forste herstructureringen niet voorkomen worden. Chinese fabrikanten produceren 30 procent goedkoper. Dat gat zal moeten worden verkleind, ook als er importtarieven worden opgelegd. Dat gaat overal in de keten pijn doen en zal banen gaan kosten”, aldus Tavares. “Europa wacht een zware strijd.”

Tavares zei dat Stellantis ‘zeer vruchtbare gesprekken’ voert met de vakbonden. “Meestal zijn we het met ons eens over de risico’s die we lopen en hoe we de komende periode moeten doorkomen”, voegde hij eraan toe.

Offensief

Stellantis, dat nauwelijks naar China exporteert en veel minder gevoelig is voor tegenmaatregelen dan andere fabrikanten, kondigde vorige week aan dat het vanaf dit jaar elektrische auto’s van zijn Chinese partner Leapmotor buiten China zal gaan verkopen, te beginnen in Europa vanaf september. “We zullen proberen om zelf als een Chinees merk te zijn. We willen niet alleen defensief handelen tegen het Chinese offensief, we willen er ook deel van uitmaken.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.