‘China overweegt importheffing van 25 procent op Europese auto’s’

Subsidies • Brussel moet voor 5 juni laten weten of Chinese exporteurs van elektrische auto’s importtarieven moeten gaan betalen in de EU.
Redactie Redactie
(foto: Shutterstock)

China overweegt een importheffing van mogelijk 25 procent in te voeren voor auto’s uit de Europese Unie en de Verenigde Staten. Dat meldt het ANP naar aanleiding van berichtgeving van de CCCEU, de branchevereniging voor bedrijven uit China in de EU. Deze vereniging baseert zich hierbij op signalen van ingewijden.

Dergelijke heffingen zouden volgens de CCCEU gevolgen hebben voor Europese en Amerikaanse autofabrikanten en een ‘aanzienlijke’ impact op de relatie tussen Beijing en Brussel.

De CCCEU verwees in een verklaring op X ook naar een interview in de Global Times, de krant van de in China regerende partij. Daarin riep de hoofdexpert van het China Automotive Technology & Research Center op tot een tijdelijke verhoging van de importtarieven, specifiek voor auto’s met motoren groter dan 2,5 liter. Volgens de expert importeerde China vorig jaar 250 duizend van dat soort auto’s, goed voor 32 procent van het totale aantal geïmporteerde voertuigen.

Deadline

De dreiging komt in aanloop naar een deadline in een onderzoek door de Europese Commissie. Dat richt zich op de subsidies van China aan Chinese elektrische autofabrikanten. Brussel moet voor 5 juni laten weten of Chinese exporteurs van elektrische auto’s importtarieven moeten gaan betalen in de EU.

Het is niet de eerste keer dat China hint naar vergeldingsmaatregelen, voor als het zover zou komen. Eerder liet de regering in Peking al importheffingen op Europese wijn en zuivelproducten doorschemeren.

Chinese elektrische auto’s liggen onder een vergrootglas in de EU en de VS. Die worden voor een relatief lage prijs geëxporteerd, waarmee Chinese fabrikanten buitenlandse concurrenten bedreigen. Peking zou de fabrikanten bovendien subsidiëren, waardoor de prijzen kunstmatig laag gehouden kunnen worden. De VS maakten eerder al bekend de importtarieven flink te verhogen, van 25 procent naar 100 procent.

‘China overweegt importheffing van 25 procent op Europese auto’s’ | Automotive Online

‘China overweegt importheffing van 25 procent op Europese auto’s’

Subsidies • Brussel moet voor 5 juni laten weten of Chinese exporteurs van elektrische auto’s importtarieven moeten gaan betalen in de EU.
Redactie Redactie
(foto: Shutterstock)

China overweegt een importheffing van mogelijk 25 procent in te voeren voor auto’s uit de Europese Unie en de Verenigde Staten. Dat meldt het ANP naar aanleiding van berichtgeving van de CCCEU, de branchevereniging voor bedrijven uit China in de EU. Deze vereniging baseert zich hierbij op signalen van ingewijden.

Dergelijke heffingen zouden volgens de CCCEU gevolgen hebben voor Europese en Amerikaanse autofabrikanten en een ‘aanzienlijke’ impact op de relatie tussen Beijing en Brussel.

De CCCEU verwees in een verklaring op X ook naar een interview in de Global Times, de krant van de in China regerende partij. Daarin riep de hoofdexpert van het China Automotive Technology & Research Center op tot een tijdelijke verhoging van de importtarieven, specifiek voor auto’s met motoren groter dan 2,5 liter. Volgens de expert importeerde China vorig jaar 250 duizend van dat soort auto’s, goed voor 32 procent van het totale aantal geïmporteerde voertuigen.

Deadline

De dreiging komt in aanloop naar een deadline in een onderzoek door de Europese Commissie. Dat richt zich op de subsidies van China aan Chinese elektrische autofabrikanten. Brussel moet voor 5 juni laten weten of Chinese exporteurs van elektrische auto’s importtarieven moeten gaan betalen in de EU.

Het is niet de eerste keer dat China hint naar vergeldingsmaatregelen, voor als het zover zou komen. Eerder liet de regering in Peking al importheffingen op Europese wijn en zuivelproducten doorschemeren.

Chinese elektrische auto’s liggen onder een vergrootglas in de EU en de VS. Die worden voor een relatief lage prijs geëxporteerd, waarmee Chinese fabrikanten buitenlandse concurrenten bedreigen. Peking zou de fabrikanten bovendien subsidiëren, waardoor de prijzen kunstmatig laag gehouden kunnen worden. De VS maakten eerder al bekend de importtarieven flink te verhogen, van 25 procent naar 100 procent.