EU gaat ‘verkeerde richting’ op met importheffing, zegt China

Handelsoorlog • Frankrijk wil dat de EU nog meer handelsbelemmerende maatregelen oplegt.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

China maant de Europese Unie de importheffingen op Chinese elektrische auto’s te herzien en niet verder de “verkeerde richting” in te gaan. Dat meldt het ANP op basis van berichtgeving van staatspersbureau Xinhua, dat commentaar gaf op de woensdag aangekondigde heffingen die de Europese Commissie vanaf 4 juli wil invoeren.

“China en de EU zijn het meest gebaat bij samenwerking op het gebied van belangrijke economische en handelskwesties”, aldus Xinhua. “Het is te hopen dat de EU nog eens goed nadenkt en niet verder de verkeerde richting op gaat.”

Volgens de Europese Commissie bedrijft China oneerlijke concurrentie door eigen fabrikanten te subsidiëren. Als daaraan niets verandert, komen er extra heffingen tot ruim 38 procent. Brussel lijkt daarmee ruimte open te laten voor overleg om een oplossing te vinden, concludeert Xinhua in het commentaar.

De Chinese reactie wijst volgens ingewijden uit de industrie op een verlangen om de situatie niet te laten escaleren.

Frankrijk

De Europese Unie moet ook maatregelen nemen om de Chinese overcapaciteit in andere industrieën aan te pakken. Dat zegt de Franse minister van Financiën Bruno Le Maire. “Als Europa zijn tanden niet laat zien op handelsgebied, gaan we uiteindelijk denken dat de Europese markt één groot winkelcentrum is”, zei Le Maire donderdag op de Franse radiozender Sud Radio.

“Het is een eerste besluit waarvan ik hoop dat het door anderen wordt gevolgd, met name op het gebied van zonnepanelen en andere Chinese overcapaciteit”, voegt hij daaraan toe. Frankrijk steunt al langer hoge heffingen op Chinese elektrische auto’s, ondanks de terughoudendheid van andere landen om de handelsspanningen op te voeren.

De Duitse transportminister Volker Wissing zei woensdag nog dat de Europese Unie in een handelsoorlog verwikkeld dreigt te raken. Duitse autofabrikanten hadden zich eerder ook uitgesproken tegen de hoge heffingen omdat China een heel belangrijke afzetmarkt is en Beijing met strafmaatregelen tegen Europese auto’s kan komen.

Volgens de Duitse minister moeten Europese auto’s goedkoper worden door meer concurrentie, open markten en veel betere bedrijfsomstandigheden in de EU en niet door handelsoorlogen en het afschermen van markten. Het Duitse Verband der Automobilindustrie (VDA) uitte ook kritiek op de stappen van de EU.

Tesla

Tesla verwacht een van zijn bekendste modellen, de Model 3, vanaf volgende maand duurder te moeten maken in de EU door de hogere importheffing. Het bedrijf meldt niet hoeveel duurder de auto’s worden. De Model 3 is een van de typen die in China worden geproduceerd.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

EU gaat ‘verkeerde richting’ op met importheffing, zegt China | Automotive Online

EU gaat ‘verkeerde richting’ op met importheffing, zegt China

Handelsoorlog • Frankrijk wil dat de EU nog meer handelsbelemmerende maatregelen oplegt.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

China maant de Europese Unie de importheffingen op Chinese elektrische auto’s te herzien en niet verder de “verkeerde richting” in te gaan. Dat meldt het ANP op basis van berichtgeving van staatspersbureau Xinhua, dat commentaar gaf op de woensdag aangekondigde heffingen die de Europese Commissie vanaf 4 juli wil invoeren.

“China en de EU zijn het meest gebaat bij samenwerking op het gebied van belangrijke economische en handelskwesties”, aldus Xinhua. “Het is te hopen dat de EU nog eens goed nadenkt en niet verder de verkeerde richting op gaat.”

Volgens de Europese Commissie bedrijft China oneerlijke concurrentie door eigen fabrikanten te subsidiëren. Als daaraan niets verandert, komen er extra heffingen tot ruim 38 procent. Brussel lijkt daarmee ruimte open te laten voor overleg om een oplossing te vinden, concludeert Xinhua in het commentaar.

De Chinese reactie wijst volgens ingewijden uit de industrie op een verlangen om de situatie niet te laten escaleren.

Frankrijk

De Europese Unie moet ook maatregelen nemen om de Chinese overcapaciteit in andere industrieën aan te pakken. Dat zegt de Franse minister van Financiën Bruno Le Maire. “Als Europa zijn tanden niet laat zien op handelsgebied, gaan we uiteindelijk denken dat de Europese markt één groot winkelcentrum is”, zei Le Maire donderdag op de Franse radiozender Sud Radio.

“Het is een eerste besluit waarvan ik hoop dat het door anderen wordt gevolgd, met name op het gebied van zonnepanelen en andere Chinese overcapaciteit”, voegt hij daaraan toe. Frankrijk steunt al langer hoge heffingen op Chinese elektrische auto’s, ondanks de terughoudendheid van andere landen om de handelsspanningen op te voeren.

De Duitse transportminister Volker Wissing zei woensdag nog dat de Europese Unie in een handelsoorlog verwikkeld dreigt te raken. Duitse autofabrikanten hadden zich eerder ook uitgesproken tegen de hoge heffingen omdat China een heel belangrijke afzetmarkt is en Beijing met strafmaatregelen tegen Europese auto’s kan komen.

Volgens de Duitse minister moeten Europese auto’s goedkoper worden door meer concurrentie, open markten en veel betere bedrijfsomstandigheden in de EU en niet door handelsoorlogen en het afschermen van markten. Het Duitse Verband der Automobilindustrie (VDA) uitte ook kritiek op de stappen van de EU.

Tesla

Tesla verwacht een van zijn bekendste modellen, de Model 3, vanaf volgende maand duurder te moeten maken in de EU door de hogere importheffing. Het bedrijf meldt niet hoeveel duurder de auto’s worden. De Model 3 is een van de typen die in China worden geproduceerd.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.