‘Italiaanse regering in gesprek met Chery over autofabriek’

Chery • De Chinese fabrikant is van plan om twee fabrieken te bouwen, één in Groot-Brittanië en één op het vaste land van Europa.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Chery).

De Italiaanse regering voert gesprekken met de Chinese autofabrikant Chery. De regering hoopt dat de autofabrikant de productie naar Italië uitbreidt. Dat meldt Reuters.

De Italiaanse regering wil de autoproductie in het land verhogen naar 1,3 miljoen auto’s per jaar vergeleken met 800 duizend in 2023. De overheid is al in gesprek met Stellantis, de enige grote autofabrikant in het land, om de productie op te schroeven.

Daarnaast kijkt de Italiaanse overheid naar andere autofabrikanten. Eerder was het land al in gesprek met BYD, en nu richt het zijn pijlen op Chery. Beide merken kijken naar lokale productie in Europa. BYD opent zijn eerste Europese fabriek in Hongarije.

Bij Chery is de bestemming nog onduidelijk. De Chinese fabrikant is van plan om twee fabrieken te bouwen, één in Groot-Brittanië en één op het vaste land van Europa, zo bevestigde topman Victor Zhang in een interview met The Financial Times.

Omoda

Chery verkoopt twee merken in Europa, Omoda en Jaecoo. Deze auto’s zijn nu in Spanje op de markt. Chery heeft eerder meegedeeld dat het nog in de eerste helft van dit jaar ook actief wil worden in onder meer Nederland, Duitsland, Polen, Oostenrijk en Hongarije.

Columnist Norbert van den Eijnden schreef in juni over de komst van Omoda. De Chery-dochter is het 31ste merk dat tussen 2020 en 2025 op de Nederlandse markt zijn entree maakt.

In de AM Powerranking voor nieuwkomers was de slagingskans voor Omoda ‘klein’, al was dat vooral omdat er nog weinig details bekend zijn. ‘Zodra er een plan ligt en modellen aangekondigd zijn, volgt een nieuwe beoordeling,’ zo schreef de AM-redactie in september.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

‘Italiaanse regering in gesprek met Chery over autofabriek’ | Automotive Online

‘Italiaanse regering in gesprek met Chery over autofabriek’

Chery • De Chinese fabrikant is van plan om twee fabrieken te bouwen, één in Groot-Brittanië en één op het vaste land van Europa.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Chery).

De Italiaanse regering voert gesprekken met de Chinese autofabrikant Chery. De regering hoopt dat de autofabrikant de productie naar Italië uitbreidt. Dat meldt Reuters.

De Italiaanse regering wil de autoproductie in het land verhogen naar 1,3 miljoen auto’s per jaar vergeleken met 800 duizend in 2023. De overheid is al in gesprek met Stellantis, de enige grote autofabrikant in het land, om de productie op te schroeven.

Daarnaast kijkt de Italiaanse overheid naar andere autofabrikanten. Eerder was het land al in gesprek met BYD, en nu richt het zijn pijlen op Chery. Beide merken kijken naar lokale productie in Europa. BYD opent zijn eerste Europese fabriek in Hongarije.

Bij Chery is de bestemming nog onduidelijk. De Chinese fabrikant is van plan om twee fabrieken te bouwen, één in Groot-Brittanië en één op het vaste land van Europa, zo bevestigde topman Victor Zhang in een interview met The Financial Times.

Omoda

Chery verkoopt twee merken in Europa, Omoda en Jaecoo. Deze auto’s zijn nu in Spanje op de markt. Chery heeft eerder meegedeeld dat het nog in de eerste helft van dit jaar ook actief wil worden in onder meer Nederland, Duitsland, Polen, Oostenrijk en Hongarije.

Columnist Norbert van den Eijnden schreef in juni over de komst van Omoda. De Chery-dochter is het 31ste merk dat tussen 2020 en 2025 op de Nederlandse markt zijn entree maakt.

In de AM Powerranking voor nieuwkomers was de slagingskans voor Omoda ‘klein’, al was dat vooral omdat er nog weinig details bekend zijn. ‘Zodra er een plan ligt en modellen aangekondigd zijn, volgt een nieuwe beoordeling,’ zo schreef de AM-redactie in september.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.