‘Chery gaat auto’s bouwen in Spanje’

Barcelona • Volgens de Spaanse krant El Diario moeten al in Q4 van dit jaar de eerste auto’s van het merk Omoda van de band in Barcelona rollen.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Chery. omoda.
(Foto: Shutterstock)

Chery gaat auto’s voor de Europese markt bouwen in de voormalige autofabriek van Nissan in Barcelona, zo meldt Dat meldt onder meer El Diario. Volgens de Spaanse krant moeten daar al in Q4 van dit jaar de eerste auto’s van het merk Omoda van de band rollen. Chery wordt zo de eerste Chinese autofabrikant die auto’s voor de Europese markt bouwt in Europa zelf.

Chery gaat in Barcelona een joint-venture aan met Ebro, een fabrikant van industriële voertuigen die ook elektrische pick-up trucks wil gaan bouwen in de voormalige Nissan fabriek. Ebro houdt de meerderheid in de gezamenlijke onderneming. De overeenkomst zal vrijdag officieel worden getekend in het industriegebied Zona Franca, hebben beide bedrijven bevestigd aan El Diario. Vertegenwoordigers van Ebro en van de Spaanse regering zijn meerdere keren naar China gevlogen om de deal voor elkaar te krijgen.

Chery heeft voor Barcelona gekozen omdat ‘de fabriek nog grotendeels in takt is en er veel ervaren personeel beschikbaar is waardoor de productie dus snel weer op gang gebracht kan worden’, aldus de Spaanse krant, dat eveneens meldt dat de productie in eerste instantie om 50.000 auto’s per jaar moet gaan. Italië was overigens ook in de race om de Chery-fabriek te huisvesten.

Nissan heeft eind 2021 de fabriek in Zona Franca na 41 jaar gesloten. Een klein deel van het complex wordt al gebruikt door de Spaanse EV-fabrikant QEV Technologies die sinds vorig jaar een beursnotering heeft in Amsterdam. Eerder toonde ook het eveneens Chinese Great Wall Motors interesse maar dat is op niets uitgelopen.

In de AM Powerranking van 2023 werd Chery al tot een van de waarschijnlijke ‘blijvers’ gerekend, alleen onbekend was met welke merken. Recent werd Omoda gepresenteerd als eerste merk en als Chery bereid is een goede prijs te plakken op de E5, dan kan het bedrijf dit jaar nog een vliegende start maken, zo stelt de AM in de nieuwste Powerranking voor nieuwkomers die deze maand is gepresenteerd. ‘Chery heeft zijn aftersales op orde, wil een Europese fabriek en vertrouwt op dealers. Omoda lijkt daarbij het massamerk (goedkope ICE-modellen worden ook overwogen) en daarmee de meest kansrijke van de drie. Met sterke local hero’s als dealers moeten al snel aantallen gerealiseerd worden,’ zo staat in het overzicht. Lees hier meer over de nieuwste AM Powerranking.
‘Chery gaat auto’s bouwen in Spanje’ | Automotive Online

‘Chery gaat auto’s bouwen in Spanje’

Barcelona • Volgens de Spaanse krant El Diario moeten al in Q4 van dit jaar de eerste auto’s van het merk Omoda van de band in Barcelona rollen.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Chery. omoda.
(Foto: Shutterstock)

Chery gaat auto’s voor de Europese markt bouwen in de voormalige autofabriek van Nissan in Barcelona, zo meldt Dat meldt onder meer El Diario. Volgens de Spaanse krant moeten daar al in Q4 van dit jaar de eerste auto’s van het merk Omoda van de band rollen. Chery wordt zo de eerste Chinese autofabrikant die auto’s voor de Europese markt bouwt in Europa zelf.

Chery gaat in Barcelona een joint-venture aan met Ebro, een fabrikant van industriële voertuigen die ook elektrische pick-up trucks wil gaan bouwen in de voormalige Nissan fabriek. Ebro houdt de meerderheid in de gezamenlijke onderneming. De overeenkomst zal vrijdag officieel worden getekend in het industriegebied Zona Franca, hebben beide bedrijven bevestigd aan El Diario. Vertegenwoordigers van Ebro en van de Spaanse regering zijn meerdere keren naar China gevlogen om de deal voor elkaar te krijgen.

Chery heeft voor Barcelona gekozen omdat ‘de fabriek nog grotendeels in takt is en er veel ervaren personeel beschikbaar is waardoor de productie dus snel weer op gang gebracht kan worden’, aldus de Spaanse krant, dat eveneens meldt dat de productie in eerste instantie om 50.000 auto’s per jaar moet gaan. Italië was overigens ook in de race om de Chery-fabriek te huisvesten.

Nissan heeft eind 2021 de fabriek in Zona Franca na 41 jaar gesloten. Een klein deel van het complex wordt al gebruikt door de Spaanse EV-fabrikant QEV Technologies die sinds vorig jaar een beursnotering heeft in Amsterdam. Eerder toonde ook het eveneens Chinese Great Wall Motors interesse maar dat is op niets uitgelopen.

In de AM Powerranking van 2023 werd Chery al tot een van de waarschijnlijke ‘blijvers’ gerekend, alleen onbekend was met welke merken. Recent werd Omoda gepresenteerd als eerste merk en als Chery bereid is een goede prijs te plakken op de E5, dan kan het bedrijf dit jaar nog een vliegende start maken, zo stelt de AM in de nieuwste Powerranking voor nieuwkomers die deze maand is gepresenteerd. ‘Chery heeft zijn aftersales op orde, wil een Europese fabriek en vertrouwt op dealers. Omoda lijkt daarbij het massamerk (goedkope ICE-modellen worden ook overwogen) en daarmee de meest kansrijke van de drie. Met sterke local hero’s als dealers moeten al snel aantallen gerealiseerd worden,’ zo staat in het overzicht. Lees hier meer over de nieuwste AM Powerranking.