Nissan en Honda verhogen winstverwachting

Japan • De Japanse merken voorzien wel verkoopdalingen in China.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
Nissan-president en ceo Makoto Uchida. (Foto: Nissan).

Autofabrikanten Nissan en Honda hebben hun winst- en omzetverwachtingen voor de lopende boekjaren verhoogd, geholpen door sterke verkopen wereldwijd. Ook de gedevalueerde yen stuwt de resultaten. Dat melden beide bedrijven in een persbericht.

Honda verwacht nu dat de winst in zijn boekjaar, dat loopt tot eind maart, uitkomt op 930 miljard yen (zo’n 5,8 miljard euro). Eerder ging het bedrijf uit van 800 miljard yen. Ook de omzet werd flink opgeschroefd. Nissan verhoogde zijn winstverwachting voor dezelfde periode met 50 miljard yen tot 390 miljard yen.

De stijging komt mede doordat de Japanse yen de afgelopen maanden in waarde is gedaald. Dat komt omdat de Bank of Japan vasthoudt aan een zeer soepel monetair beleid om de economie te stimuleren. Een goedkopere yen is gunstig voor Japanse exporteurs, omdat het hun producten in het buitenland goedkoper maakt.

Prijsoorlog

De Japanse merken waarschuwen wel allebei dat hevige prijsconcurrentie in China voor uitdagingen zorgt. “Op de Chinese markt gaat de buitensporige prijsconcurrentie door, met de komst van nieuwe autofabrikanten op de markt”, zegt Makoto Uchida, topman van Nissan.

Nissan voorziet dat sterke verkopen in Noord-Amerika, Europa en Japan waarschijnlijk de dalingen in China zullen compenseren. “Onze prestaties in de eerste zes maanden herstelden zich enorm”, aldus Uchida.

In Nederland verlaagde Nissan de prijs van de elektrische Ariya. Het instapmodel (63kWh) is drieduizend euro goedkoper en kost nu 44.900 euro. De long range (87 kWh) is zelfs zevenduizend euro goedkoper en is nu leverbaar voor 47.990 euro.

Marktaandeel

Japanse autofabrikanten verloren de afgelopen jaren marktaandeel op belangrijke markten, deels door de trage introducties van nieuwe volledige elektrische modellen. De Japanners hebben zich lange tijd alleen maar beziggehouden met de ontwikkeling van hybride-auto’s, met zowel een elektrische motor als een verbrandingsmotor.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Nissan en Honda verhogen winstverwachting | Automotive Online

Nissan en Honda verhogen winstverwachting

Japan • De Japanse merken voorzien wel verkoopdalingen in China.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
Nissan-president en ceo Makoto Uchida. (Foto: Nissan).

Autofabrikanten Nissan en Honda hebben hun winst- en omzetverwachtingen voor de lopende boekjaren verhoogd, geholpen door sterke verkopen wereldwijd. Ook de gedevalueerde yen stuwt de resultaten. Dat melden beide bedrijven in een persbericht.

Honda verwacht nu dat de winst in zijn boekjaar, dat loopt tot eind maart, uitkomt op 930 miljard yen (zo’n 5,8 miljard euro). Eerder ging het bedrijf uit van 800 miljard yen. Ook de omzet werd flink opgeschroefd. Nissan verhoogde zijn winstverwachting voor dezelfde periode met 50 miljard yen tot 390 miljard yen.

De stijging komt mede doordat de Japanse yen de afgelopen maanden in waarde is gedaald. Dat komt omdat de Bank of Japan vasthoudt aan een zeer soepel monetair beleid om de economie te stimuleren. Een goedkopere yen is gunstig voor Japanse exporteurs, omdat het hun producten in het buitenland goedkoper maakt.

Prijsoorlog

De Japanse merken waarschuwen wel allebei dat hevige prijsconcurrentie in China voor uitdagingen zorgt. “Op de Chinese markt gaat de buitensporige prijsconcurrentie door, met de komst van nieuwe autofabrikanten op de markt”, zegt Makoto Uchida, topman van Nissan.

Nissan voorziet dat sterke verkopen in Noord-Amerika, Europa en Japan waarschijnlijk de dalingen in China zullen compenseren. “Onze prestaties in de eerste zes maanden herstelden zich enorm”, aldus Uchida.

In Nederland verlaagde Nissan de prijs van de elektrische Ariya. Het instapmodel (63kWh) is drieduizend euro goedkoper en kost nu 44.900 euro. De long range (87 kWh) is zelfs zevenduizend euro goedkoper en is nu leverbaar voor 47.990 euro.

Marktaandeel

Japanse autofabrikanten verloren de afgelopen jaren marktaandeel op belangrijke markten, deels door de trage introducties van nieuwe volledige elektrische modellen. De Japanners hebben zich lange tijd alleen maar beziggehouden met de ontwikkeling van hybride-auto’s, met zowel een elektrische motor als een verbrandingsmotor.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.