Tweede Kamer schiet bestuurders zware elektrische bestelbussen te hulp

Bestelauto • Het is nog onduidelijk of VVD-minister Mark Harbers (Infrastructuur & Waterstaat) de motie van D66-Kamerlid Lisa van Ginneken gaat opvolgen.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
(Foto: Ford)

De Tweede Kamer steunt een motie van D66-lid Lisa van Ginneken waarin staat dat bestuurders voorlopig geen C-rijbewijs nodig hebben om met hun zware elektrische bestelbussen (tot 4.250 kilo) te kunnen rijden.

Het vrachtwagenrijbewijs, rijbewijs C, is sinds deze maand vereist voor het besturen van elektrische bestelbussen waarvan het gewicht en de maximale lading samen meer dan 3.500 kilo bedraagt, een gewicht dat de nodige elektrische bussen overschrijden vanwege de zware accu’s.

Er was een tijdelijke regeling, maar deze liep voor nieuwe bestelauto’s op 1 oktober af. Deze vrijstelling maakte het mogelijk voor personen met alleen een B-rijbewijs om in elektrische bestelbussen tot maximaal 4.250 kilo te rijden. Deze uitzondering moest ervoor zorgen dat er meer elektrische bedrijfsauto’s kwamen en dat daarmee de uitstoot werd teruggedrongen. Voor al in gebruik zijnde voertuigen loopt deze regeling op 1 januari 2024 af.

Volgens de motie van Van Ginneken moet de tijdelijke vrijstelling terugkomen en verlengd worden tot er definitieve (nationale en Europese) kaders zijn vastgesteld. De motie is ondertekend door Kamerleden Habtamu de Hoop (PvdA), Harmen Krul (CDA) en Stieneke van der Graaf (CU). Het is nog onduidelijk of demissionair VVD-minister Mark Harbers (Infrastructuur & Waterstaat) de motie gaat opvolgen. Hij kan deze ook naast zich neerleggen.

Onzekerheid

De motie moet een einde maken aan een periode van onzekerheid voor fleetowners, leasemaatschappijen en ondernemers. ‘De aanschaf van zo’n rijbewijs kost duizenden euro’s en veel bedrijven hebben er de mankracht niet voor. Hun elektrische bussen zouden daardoor stil komen te staan. In plaats daarvan zouden ze moeten overstappen naar een wagenpark met voornamelijk diesels,’ zo schrijft BNR Nieuwsradio.

Uit cijfers van het RDC blijkt dat er in september zo’n 22 duizend volledig elektrische bestelbussen in Nederland rondreden. ‘Het gros blijft onder de 3.500 kilo, maar de grotere exemplaren met een fors batterijpakket voor een grote actieradius komen in de problemen,’  meldde het AD eerder deze maand.

De noodzaak voor ondernemers om hun vloot voor 2025 te elektrificeren groeit, onder meer door de komst van zero-emissiezones voor stadslogistiek (ZES) in 29 gemeenten en door het vervallen van de bpm-vrijstelling voor bedrijfsbusjes.

Tweede Kamer schiet bestuurders zware elektrische bestelbussen te hulp | Automotive Online

Tweede Kamer schiet bestuurders zware elektrische bestelbussen te hulp

Bestelauto • Het is nog onduidelijk of VVD-minister Mark Harbers (Infrastructuur & Waterstaat) de motie van D66-Kamerlid Lisa van Ginneken gaat opvolgen.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
(Foto: Ford)

De Tweede Kamer steunt een motie van D66-lid Lisa van Ginneken waarin staat dat bestuurders voorlopig geen C-rijbewijs nodig hebben om met hun zware elektrische bestelbussen (tot 4.250 kilo) te kunnen rijden.

Het vrachtwagenrijbewijs, rijbewijs C, is sinds deze maand vereist voor het besturen van elektrische bestelbussen waarvan het gewicht en de maximale lading samen meer dan 3.500 kilo bedraagt, een gewicht dat de nodige elektrische bussen overschrijden vanwege de zware accu’s.

Er was een tijdelijke regeling, maar deze liep voor nieuwe bestelauto’s op 1 oktober af. Deze vrijstelling maakte het mogelijk voor personen met alleen een B-rijbewijs om in elektrische bestelbussen tot maximaal 4.250 kilo te rijden. Deze uitzondering moest ervoor zorgen dat er meer elektrische bedrijfsauto’s kwamen en dat daarmee de uitstoot werd teruggedrongen. Voor al in gebruik zijnde voertuigen loopt deze regeling op 1 januari 2024 af.

Volgens de motie van Van Ginneken moet de tijdelijke vrijstelling terugkomen en verlengd worden tot er definitieve (nationale en Europese) kaders zijn vastgesteld. De motie is ondertekend door Kamerleden Habtamu de Hoop (PvdA), Harmen Krul (CDA) en Stieneke van der Graaf (CU). Het is nog onduidelijk of demissionair VVD-minister Mark Harbers (Infrastructuur & Waterstaat) de motie gaat opvolgen. Hij kan deze ook naast zich neerleggen.

Onzekerheid

De motie moet een einde maken aan een periode van onzekerheid voor fleetowners, leasemaatschappijen en ondernemers. ‘De aanschaf van zo’n rijbewijs kost duizenden euro’s en veel bedrijven hebben er de mankracht niet voor. Hun elektrische bussen zouden daardoor stil komen te staan. In plaats daarvan zouden ze moeten overstappen naar een wagenpark met voornamelijk diesels,’ zo schrijft BNR Nieuwsradio.

Uit cijfers van het RDC blijkt dat er in september zo’n 22 duizend volledig elektrische bestelbussen in Nederland rondreden. ‘Het gros blijft onder de 3.500 kilo, maar de grotere exemplaren met een fors batterijpakket voor een grote actieradius komen in de problemen,’  meldde het AD eerder deze maand.

De noodzaak voor ondernemers om hun vloot voor 2025 te elektrificeren groeit, onder meer door de komst van zero-emissiezones voor stadslogistiek (ZES) in 29 gemeenten en door het vervallen van de bpm-vrijstelling voor bedrijfsbusjes.