Rijbewijs B straks niet meer voldoende voor zware elektrische bestelbussen

Bestelauto • Iedereen die na 1 oktober een nieuwe bestelbus zwaarder dan 3500 kilo in gebruik neemt, moet een vrachtwagenrijbewijs (rijbewijs C) bezitten.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Bestelwagen
Foto: Shutterstock

Bestuurders met een B-rijbewijs die per 1 oktober een elektrische bestelbus aanschaffen, mogen er niet mee rijden als het voertuiggewicht en de maximale lading samen meer dan 3500 kilo zijn, zo meldt het AD vandaag.

Dat komt omdat zondag 1 oktober een tijdelijke regeling afloopt. Deze maakte het mogelijk voor personen met alleen een B-rijbewijs om in elektrische bestelbussen tot maximaal 4250 kilo (in plaats van maximaal 3500 kilo) te rijden. Het gevolg is dat iedereen die na 1 oktober een nieuwe bestelbus zwaarder dan 3500 kilo in gebruik neemt, een vrachtwagenrijbewijs (rijbewijs C) moet hebben.

Wie nu al in het bezit is van zo’n zware elektrische bestelbus mag er nog tot en met 31 december in rijden, maar daarna ook niet meer. In 2024 is de limiet voor alle rijbewijs B-bezitters 3,5 ton. Weegt een elektrisch voertuig meer, dan hebben bestuurders een C-rijbewijs nodig om achter het stuur te mogen kruipen.

Fors batterijpakket

Uit cijfers van het RDC blijkt dat er in augustus ruim 21 duizend volledig elektrische bestelbussen in Nederland rondreden. ‘Het gros blijft onder de 3500 kilo, maar de grotere exemplaren met een fors batterijpakket voor een grote actieradius komen in de problemen,’  zo meldt het AD.

Voor dieselbussen boven de 3500 kilo was altijd al een C-rijbewijs nodig. Voor elektrische bestelbussen in die gewichtscategorie ligt dat anders, omdat er in 2022 een tijdelijke regeling in het leven werd geroepen. Deze maakte het mogelijk om een vrijstelling van het C-rijbewijs aan te vragen voor een elektrische bestelbus met een maximumgewicht van 3500 tot 4250 kilo. Hiermee wilde de overheid het elektrisch rijden stimuleren. Maar de vrijstelling loopt nu dus bijna af.

Bovag

Er is wel een wetswijziging in de maak waardoor bestuurders met een rijbewijs B straks ook in een elektrische bestelbus tot 4250 kilo mogen rijden, maar deze ‘reparatiewet’ is nog niet klaar. Branchevereniging Bovag vreest dat dit nog wel een jaar kan duren. “De Haagse molens draaien traag, waardoor we nu in een soort vacüum zitten” vertelt Bovag-woordvoerder Paul de Waal. “Uiteindelijk komt die wetswijziging er wel, daar maak ik mij geen zorgen over. Het onderwerp is niet controversieel. Ik baal vooral van de trage gang van zaken, iets wat nog eens wordt versterkt door de val van het kabinet. Het gevolg is dat sommige mensen nu een C-rijbewijs moeten halen voor de periode van één jaar. Zonde van de tijd en het geld. Met doortastender handelen, was dat niet nodig geweest.”

Zero-emissiezones

De noodzaak voor ondernemers om hun vloot voor 2025 te elektrificeren groeit, vooral door de komst van zero-emissiezones voor stadslogistiek (ZES) in zo’n dertig gemeenten en door het vervallen van de bpm-vrijstelling voor bedrijfsbusjes. “Er is een enorme ambitie om EV’s te introduceren, zowel voor bestellers als personenauto’s. Op papier zijn de plannen mooi, maar het faciliteren in de praktijk is weerbarstiger. Daar is dit thema een goed voorbeeld van,” stelt De Waal. “Dit is niet goed voor het draagvlak van de zero-emissiezones.”

Eerder vandaag werd bekend dat zo’n 84 procent van de Nederlandse mkb’ers helemaal  niet overweegt om in de komende jaren een elektrische bestelauto aan te schaffen.

Rijbewijs B straks niet meer voldoende voor zware elektrische bestelbussen | Automotive Online

Rijbewijs B straks niet meer voldoende voor zware elektrische bestelbussen

Bestelauto • Iedereen die na 1 oktober een nieuwe bestelbus zwaarder dan 3500 kilo in gebruik neemt, moet een vrachtwagenrijbewijs (rijbewijs C) bezitten.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Bestelwagen
Foto: Shutterstock

Bestuurders met een B-rijbewijs die per 1 oktober een elektrische bestelbus aanschaffen, mogen er niet mee rijden als het voertuiggewicht en de maximale lading samen meer dan 3500 kilo zijn, zo meldt het AD vandaag.

Dat komt omdat zondag 1 oktober een tijdelijke regeling afloopt. Deze maakte het mogelijk voor personen met alleen een B-rijbewijs om in elektrische bestelbussen tot maximaal 4250 kilo (in plaats van maximaal 3500 kilo) te rijden. Het gevolg is dat iedereen die na 1 oktober een nieuwe bestelbus zwaarder dan 3500 kilo in gebruik neemt, een vrachtwagenrijbewijs (rijbewijs C) moet hebben.

Wie nu al in het bezit is van zo’n zware elektrische bestelbus mag er nog tot en met 31 december in rijden, maar daarna ook niet meer. In 2024 is de limiet voor alle rijbewijs B-bezitters 3,5 ton. Weegt een elektrisch voertuig meer, dan hebben bestuurders een C-rijbewijs nodig om achter het stuur te mogen kruipen.

Fors batterijpakket

Uit cijfers van het RDC blijkt dat er in augustus ruim 21 duizend volledig elektrische bestelbussen in Nederland rondreden. ‘Het gros blijft onder de 3500 kilo, maar de grotere exemplaren met een fors batterijpakket voor een grote actieradius komen in de problemen,’  zo meldt het AD.

Voor dieselbussen boven de 3500 kilo was altijd al een C-rijbewijs nodig. Voor elektrische bestelbussen in die gewichtscategorie ligt dat anders, omdat er in 2022 een tijdelijke regeling in het leven werd geroepen. Deze maakte het mogelijk om een vrijstelling van het C-rijbewijs aan te vragen voor een elektrische bestelbus met een maximumgewicht van 3500 tot 4250 kilo. Hiermee wilde de overheid het elektrisch rijden stimuleren. Maar de vrijstelling loopt nu dus bijna af.

Bovag

Er is wel een wetswijziging in de maak waardoor bestuurders met een rijbewijs B straks ook in een elektrische bestelbus tot 4250 kilo mogen rijden, maar deze ‘reparatiewet’ is nog niet klaar. Branchevereniging Bovag vreest dat dit nog wel een jaar kan duren. “De Haagse molens draaien traag, waardoor we nu in een soort vacüum zitten” vertelt Bovag-woordvoerder Paul de Waal. “Uiteindelijk komt die wetswijziging er wel, daar maak ik mij geen zorgen over. Het onderwerp is niet controversieel. Ik baal vooral van de trage gang van zaken, iets wat nog eens wordt versterkt door de val van het kabinet. Het gevolg is dat sommige mensen nu een C-rijbewijs moeten halen voor de periode van één jaar. Zonde van de tijd en het geld. Met doortastender handelen, was dat niet nodig geweest.”

Zero-emissiezones

De noodzaak voor ondernemers om hun vloot voor 2025 te elektrificeren groeit, vooral door de komst van zero-emissiezones voor stadslogistiek (ZES) in zo’n dertig gemeenten en door het vervallen van de bpm-vrijstelling voor bedrijfsbusjes. “Er is een enorme ambitie om EV’s te introduceren, zowel voor bestellers als personenauto’s. Op papier zijn de plannen mooi, maar het faciliteren in de praktijk is weerbarstiger. Daar is dit thema een goed voorbeeld van,” stelt De Waal. “Dit is niet goed voor het draagvlak van de zero-emissiezones.”

Eerder vandaag werd bekend dat zo’n 84 procent van de Nederlandse mkb’ers helemaal  niet overweegt om in de komende jaren een elektrische bestelauto aan te schaffen.