SEBA-loket voor 2024 opent pas eind maart

Subsidie • De RVO meldt als oorzaak van het uitstel de recente Tweede Kamerverkiezing.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
Bestelautoregistraties december: Europa -18,1%, Nederland +21,4%
(foto: Promedia) (Foto: Promedia)

De openstelling van de SEBA 2024 is uitgesteld tot eind maart, zo heeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland bekendgemaakt. Via de SEBA (Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s) kunnen bedrijven subsidie aanvragen voor de aanschaf van elektrische bestelauto’s.

De RVO meldt als oorzaak van het uitstel de recente Tweede Kamerverkiezing. Hierdoor wordt de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor 2024 later behandeld. De SEBA opent hierdoor waarschijnlijk niet voor eind maart 2024.

Eerder werd al bekend dat het subsidiepercentage voor grote ondernemingen in 2024 daalt van 10 naar 7 procent van de netto catalogusprijs. Voor middelgrote en kleine ondernemingen blijven de subsidies respectievelijk 10 en 12 procent. Deze gelden ook voor voertuigen die worden aangeschaft via financial lease. Bij operational lease kan de leasemaatschappij de subsidie aanvragen.

Dit jaar was de SEBA-pot van 33 miljoen euro op 9 oktober leeg. 2024 is het laatste jaar van de SEBA. Ook daarna worden stimuleringsmaatregelen afgebouwd, wat een rem zet op de vergroening van het bestelwagenpark. Zo gaan eigenaren van ZE-bestelauto’s vanaf 2025 ook motorrijtuigenbelasting betalen. In dat jaar geldt weliswaar nog een korting van 75 procent, maar in 2026 vervalt die korting volledig. Wel blijven elektrische bestelauto’s ook in 2025 vrijgesteld van bpm.

De hoogte van de SEBA is maximaal vijfduizend euro per bedrijfsauto.

Volgens de RVO reden er halverwege dit jaar ruim 18 duizend elektrische bedrijfsauto’s rond in Nederland.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

SEBA-loket voor 2024 opent pas eind maart | Automotive Online

SEBA-loket voor 2024 opent pas eind maart

Subsidie • De RVO meldt als oorzaak van het uitstel de recente Tweede Kamerverkiezing.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
Bestelautoregistraties december: Europa -18,1%, Nederland +21,4%
(foto: Promedia) (Foto: Promedia)

De openstelling van de SEBA 2024 is uitgesteld tot eind maart, zo heeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland bekendgemaakt. Via de SEBA (Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s) kunnen bedrijven subsidie aanvragen voor de aanschaf van elektrische bestelauto’s.

De RVO meldt als oorzaak van het uitstel de recente Tweede Kamerverkiezing. Hierdoor wordt de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor 2024 later behandeld. De SEBA opent hierdoor waarschijnlijk niet voor eind maart 2024.

Eerder werd al bekend dat het subsidiepercentage voor grote ondernemingen in 2024 daalt van 10 naar 7 procent van de netto catalogusprijs. Voor middelgrote en kleine ondernemingen blijven de subsidies respectievelijk 10 en 12 procent. Deze gelden ook voor voertuigen die worden aangeschaft via financial lease. Bij operational lease kan de leasemaatschappij de subsidie aanvragen.

Dit jaar was de SEBA-pot van 33 miljoen euro op 9 oktober leeg. 2024 is het laatste jaar van de SEBA. Ook daarna worden stimuleringsmaatregelen afgebouwd, wat een rem zet op de vergroening van het bestelwagenpark. Zo gaan eigenaren van ZE-bestelauto’s vanaf 2025 ook motorrijtuigenbelasting betalen. In dat jaar geldt weliswaar nog een korting van 75 procent, maar in 2026 vervalt die korting volledig. Wel blijven elektrische bestelauto’s ook in 2025 vrijgesteld van bpm.

De hoogte van de SEBA is maximaal vijfduizend euro per bedrijfsauto.

Volgens de RVO reden er halverwege dit jaar ruim 18 duizend elektrische bedrijfsauto’s rond in Nederland.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.