VNA: Autoleasepark nam in 2023 met ruim 6% toe

Autolease • Ondanks de groei zijn er zorgen over de verdere elektrificatie van auto’s.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
Foto: Shutterstock

In 2023 is het Nederlandse autoleasepark met 6,2 procent gegroeid. Er kwamen 78.100 voertuigen bij, waardoor het park nu 1,3 miljoen voertuigen telt (personenauto’s en bestelwagens). Dit meldt VNA.

De toename van het autoleasepark komt volgens de organisatie voor een groot deel op het conto van zakelijke leaseauto’s. Dit segment steeg met 7,3 procent naar 841.700 auto’s. Dat zijn er 57.200 meer dan eind 2022. Ook het bestelwagenpark nam sterk toe en klom met 6,4 procent (+14.800) naar 247.200 voertuigen. Voor private lease werd een meer bescheiden jaargroei genoteerd. Dit segment steeg met 2,5 procent (+6.000) tot in totaal 245.100 auto’s.

Er zijn volgens de VNA meerdere factoren die in 2023 hebben bijgedragen aan de toenemende vraag naar autolease. ‘Belangrijk is dat de arbeidsmarkt in Nederland sterk blijft. Ook groeide het aantal zzp’ers in sectoren als bouw en logistiek. Een andere factor is dat in 2023 meer nieuwe voertuigen werden afgeleverd’, aldus VNA.

Cijfers van RDC laten zien dat 34,3 procent van de nieuwe lease personenauto’s volledig elektrisch was. Daarmee wordt ook het aandeel elektrisch in het totale leasepark hoger. Dat klom van 21 procent eind 2022 naar 26,5 procent eind 2023. De elektrificatie van bestelwagens kreeg eveneens een boost. Van de nieuwe lease bestelwagens was 17 procent een EV en binnen alle lease bestelwagens ligt dit aandeel nu op een kleine 7 procent.

Zorgen

Desondanks zijn er zorgen over de verdere elektrificatie van auto’s. ‘Nieuwe elektrische auto’s blijven relatief duur. In 2026 vervalt de vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting. Voor zakelijke rijders geldt dat de korting op de bijtelling de afgelopen jaren is teruggeschroefd. Vanaf 2026 vervalt deze geheel voor een nieuwe elektrische (lease)auto van de zaak. Gezien de prijsverschillen tussen EV’s en brandstofauto’s zal het dan financieel minder aantrekkelijk zijn om elektrisch te kiezen’, concludeert VNA.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

VNA: Autoleasepark nam in 2023 met ruim 6% toe | Automotive Online

VNA: Autoleasepark nam in 2023 met ruim 6% toe

Autolease • Ondanks de groei zijn er zorgen over de verdere elektrificatie van auto’s.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
Foto: Shutterstock

In 2023 is het Nederlandse autoleasepark met 6,2 procent gegroeid. Er kwamen 78.100 voertuigen bij, waardoor het park nu 1,3 miljoen voertuigen telt (personenauto’s en bestelwagens). Dit meldt VNA.

De toename van het autoleasepark komt volgens de organisatie voor een groot deel op het conto van zakelijke leaseauto’s. Dit segment steeg met 7,3 procent naar 841.700 auto’s. Dat zijn er 57.200 meer dan eind 2022. Ook het bestelwagenpark nam sterk toe en klom met 6,4 procent (+14.800) naar 247.200 voertuigen. Voor private lease werd een meer bescheiden jaargroei genoteerd. Dit segment steeg met 2,5 procent (+6.000) tot in totaal 245.100 auto’s.

Er zijn volgens de VNA meerdere factoren die in 2023 hebben bijgedragen aan de toenemende vraag naar autolease. ‘Belangrijk is dat de arbeidsmarkt in Nederland sterk blijft. Ook groeide het aantal zzp’ers in sectoren als bouw en logistiek. Een andere factor is dat in 2023 meer nieuwe voertuigen werden afgeleverd’, aldus VNA.

Cijfers van RDC laten zien dat 34,3 procent van de nieuwe lease personenauto’s volledig elektrisch was. Daarmee wordt ook het aandeel elektrisch in het totale leasepark hoger. Dat klom van 21 procent eind 2022 naar 26,5 procent eind 2023. De elektrificatie van bestelwagens kreeg eveneens een boost. Van de nieuwe lease bestelwagens was 17 procent een EV en binnen alle lease bestelwagens ligt dit aandeel nu op een kleine 7 procent.

Zorgen

Desondanks zijn er zorgen over de verdere elektrificatie van auto’s. ‘Nieuwe elektrische auto’s blijven relatief duur. In 2026 vervalt de vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting. Voor zakelijke rijders geldt dat de korting op de bijtelling de afgelopen jaren is teruggeschroefd. Vanaf 2026 vervalt deze geheel voor een nieuwe elektrische (lease)auto van de zaak. Gezien de prijsverschillen tussen EV’s en brandstofauto’s zal het dan financieel minder aantrekkelijk zijn om elektrisch te kiezen’, concludeert VNA.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.