Clepa: slechts 33 procent toeleveranciers haalt gezonde winstmarge

Clepa • Voor het derde achtereenvolgende jaar is het aandeel van toeleveranciers dat een winstmarge van meer dan 5 procent rapporteert, gedaald.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Shutterstock)

2022 was een moeilijk jaar voor de automotive toeleveranciers. Hogere kosten tasten de winstgroei aan, waardoor de winstgevendheid van bedrijven verder onder druk komt te staan. Het aandeel van leveranciers met een gezonde winstgevendheid blijft zelfs onder het niveau van vóór corona, wat de langetermijninvesteringen ondermijnt. Dit concludeert het Europese verbond van automotive toeleveranciers Clepa in haar maandelijkse update. 2021 stond nog in het teken van omzetgroei.

Voor het derde achtereenvolgende jaar is het aandeel van toeleveranciers dat een winstmarge van meer dan 5 procent rapporteert, gedaald. In 2019 gold dat voor 59 procent van de leveranciers, in 2022 voor 33 procent. Een winstmarge van 5 procent wordt gezien als een ondergrens voor een gezonde bedrijfsvoering. Verder constateert Clepa dat vorig jaar 23 procent van de toeleveranciers verlies heeft gemaakt, tegenover 3 procent in 2019. Eerder al waarschuwde Clepa dat in 2040 de vraag naar motor- en aandrijfdelen met 51 procent zal zijn gedaald.

Verslechterende handelsbalans

Ook de handelsbalans staat onder druk. In 2022 rapporteerden toeleveranciers een handelsoverschot van 25,7 miljard euro. Dat is 11,6 procent lager dan in 2021 (28,7 miljard euro) en 3,1 procent lager dan 2019 (26,5 miljard euro). De handelsrelatie met China is de drijvende kracht achter de verslechterende handelsbalans, concludeert Clepa, waarbij de EU in 2022 72 procent meer componenten uit China importeerde dan in 2019.

Buitenlandse investeringen in de automotive onderdelenindustrie, exclusief batterijen, daalden in Q4 voor het tweede achtereenvolgende kwartaal. Alhoewel deze investeringen, bijvoorbeeld om de noodzakelijke vergroening te realiseren, over heel 2022 zijn verdubbeld naar 4 miljard euro, onderstreept de afzwakking aan het eind van het jaar zorgen over onze concurrentiekracht, aldus Clepa.

Banengroei

Ook de banengroei is aanzienlijk afgenomen sinds de tweede helft van 2020. Eerder onderzoek suggereerde volgens Clepa dat de periode 2020-2025 een groei van ongeveer 100 duizend banen zou zien als gevolg van de opschaling van de productie van onderdelen voor elektrische auto’s. Clepa constateert echter dat er sinds 2020 weliswaar bijna 32 duizend banen zijn gecreëerd, er zijn ook ruim 76 duizend banen verdwenen.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Clepa: slechts 33 procent toeleveranciers haalt gezonde winstmarge | Automotive Online Clepa: slechts 33 procent toeleveranciers haalt gezonde winstmarge

Clepa: slechts 33 procent toeleveranciers haalt gezonde winstmarge

Clepa • Voor het derde achtereenvolgende jaar is het aandeel van toeleveranciers dat een winstmarge van meer dan 5 procent rapporteert, gedaald.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Shutterstock)

2022 was een moeilijk jaar voor de automotive toeleveranciers. Hogere kosten tasten de winstgroei aan, waardoor de winstgevendheid van bedrijven verder onder druk komt te staan. Het aandeel van leveranciers met een gezonde winstgevendheid blijft zelfs onder het niveau van vóór corona, wat de langetermijninvesteringen ondermijnt. Dit concludeert het Europese verbond van automotive toeleveranciers Clepa in haar maandelijkse update. 2021 stond nog in het teken van omzetgroei.

Voor het derde achtereenvolgende jaar is het aandeel van toeleveranciers dat een winstmarge van meer dan 5 procent rapporteert, gedaald. In 2019 gold dat voor 59 procent van de leveranciers, in 2022 voor 33 procent. Een winstmarge van 5 procent wordt gezien als een ondergrens voor een gezonde bedrijfsvoering. Verder constateert Clepa dat vorig jaar 23 procent van de toeleveranciers verlies heeft gemaakt, tegenover 3 procent in 2019. Eerder al waarschuwde Clepa dat in 2040 de vraag naar motor- en aandrijfdelen met 51 procent zal zijn gedaald.

Verslechterende handelsbalans

Ook de handelsbalans staat onder druk. In 2022 rapporteerden toeleveranciers een handelsoverschot van 25,7 miljard euro. Dat is 11,6 procent lager dan in 2021 (28,7 miljard euro) en 3,1 procent lager dan 2019 (26,5 miljard euro). De handelsrelatie met China is de drijvende kracht achter de verslechterende handelsbalans, concludeert Clepa, waarbij de EU in 2022 72 procent meer componenten uit China importeerde dan in 2019.

Buitenlandse investeringen in de automotive onderdelenindustrie, exclusief batterijen, daalden in Q4 voor het tweede achtereenvolgende kwartaal. Alhoewel deze investeringen, bijvoorbeeld om de noodzakelijke vergroening te realiseren, over heel 2022 zijn verdubbeld naar 4 miljard euro, onderstreept de afzwakking aan het eind van het jaar zorgen over onze concurrentiekracht, aldus Clepa.

Banengroei

Ook de banengroei is aanzienlijk afgenomen sinds de tweede helft van 2020. Eerder onderzoek suggereerde volgens Clepa dat de periode 2020-2025 een groei van ongeveer 100 duizend banen zou zien als gevolg van de opschaling van de productie van onderdelen voor elektrische auto’s. Clepa constateert echter dat er sinds 2020 weliswaar bijna 32 duizend banen zijn gecreëerd, er zijn ook ruim 76 duizend banen verdwenen.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.