Toeleveranciers autobranche boekten omzetgroei over 2021

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Toeleveranciers verwachten ook dit jaar hinder van het chiptekort. (Foto: Shutterstock)

De 120 Europese automotive toeleveranciers verenigd in Clepa realiseerden in 2021 een gezamenlijke omzet van 317 miljard euro. In 2020 was dit nog 283 miljoen. Dat meldt de Europese koepelorganisatie van toeleveranciers in zijn Outlook 2022. Het mondiale chiptekort leidde in 2021 tot een productieverlies van zo’n 9 miljoen voertuigen.

Voor dit jaar wordt een omzet verwacht van 350 miljard euro, “maar de druk op de keten blijft een risico van belang”, schrijft Clepa. Volgens de organisatie zorgen de druk op de supply chain voor hogere kosten, die vooral onder de kleinere leveranciers problemen geven. Clepa verwacht dat de tekorten zeker aanhouden tot de zomer. Desondanks wordt een hogere autoproductie verwacht, van 76,2 miljoen personen- en bestelauto’s in 2021 naar 78,9 miljoen dit jaar. Als het chiptekort wordt opgelost, zouden daar tussen de 4 en 7 miljoen auto’s aan kunnen worden toegevoegd.

Groei elektrificatie vlakt af

Clepa becijfert verder dat zijn achterban goed is voor het merendeel van de investeringen in de ontwikkeling van elektrische aandrijflijnen: van de ongeveer 40 miljard euro die er binnen de EU is geïnvesteerd, komt de helft voor rekening van de toeleveranciers, een kwart van de autofabrikanten en een kwart van telecom- en ict-bedrijven.Lees de complete Clepa Aftermarket Outlook in de Automotive Kennisbank.

De toeleveranciers verwachten dat de stijging in de EV-productie dit jaar iets afremt. “De productie van elektrische auto’s in de EU komt dit jaar voor het eerst boven de 1 miljoen, maar de groei vlakt af van 55 procent in 2021 naar 42 procent dit jaar.”

Niet alleen van chips is er een tekort, ook van andere ruwe materialen zoals staal. Van de Clepa-leden is 60 procent bezorgd over de tekorten in semiconductors, 32 procent over de staaltekorten. Ze verwachten dat het omzetverlies door de tekorten dit jaar 1,5 miljard euro groot zal zijn.

Verder zijn de toeleveranciers bezorgd over de snelheid waarmee de Europese Unie middels het Fit for 55-programma wil verduurzamen, mede door het tekort aan lithium, staal en chips.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Toeleveranciers autobranche boekten omzetgroei over 2021 | Automotive Online

Toeleveranciers autobranche boekten omzetgroei over 2021

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Toeleveranciers verwachten ook dit jaar hinder van het chiptekort. (Foto: Shutterstock)

De 120 Europese automotive toeleveranciers verenigd in Clepa realiseerden in 2021 een gezamenlijke omzet van 317 miljard euro. In 2020 was dit nog 283 miljoen. Dat meldt de Europese koepelorganisatie van toeleveranciers in zijn Outlook 2022. Het mondiale chiptekort leidde in 2021 tot een productieverlies van zo’n 9 miljoen voertuigen.

Voor dit jaar wordt een omzet verwacht van 350 miljard euro, “maar de druk op de keten blijft een risico van belang”, schrijft Clepa. Volgens de organisatie zorgen de druk op de supply chain voor hogere kosten, die vooral onder de kleinere leveranciers problemen geven. Clepa verwacht dat de tekorten zeker aanhouden tot de zomer. Desondanks wordt een hogere autoproductie verwacht, van 76,2 miljoen personen- en bestelauto’s in 2021 naar 78,9 miljoen dit jaar. Als het chiptekort wordt opgelost, zouden daar tussen de 4 en 7 miljoen auto’s aan kunnen worden toegevoegd.

Groei elektrificatie vlakt af

Clepa becijfert verder dat zijn achterban goed is voor het merendeel van de investeringen in de ontwikkeling van elektrische aandrijflijnen: van de ongeveer 40 miljard euro die er binnen de EU is geïnvesteerd, komt de helft voor rekening van de toeleveranciers, een kwart van de autofabrikanten en een kwart van telecom- en ict-bedrijven.Lees de complete Clepa Aftermarket Outlook in de Automotive Kennisbank.

De toeleveranciers verwachten dat de stijging in de EV-productie dit jaar iets afremt. “De productie van elektrische auto’s in de EU komt dit jaar voor het eerst boven de 1 miljoen, maar de groei vlakt af van 55 procent in 2021 naar 42 procent dit jaar.”

Niet alleen van chips is er een tekort, ook van andere ruwe materialen zoals staal. Van de Clepa-leden is 60 procent bezorgd over de tekorten in semiconductors, 32 procent over de staaltekorten. Ze verwachten dat het omzetverlies door de tekorten dit jaar 1,5 miljard euro groot zal zijn.

Verder zijn de toeleveranciers bezorgd over de snelheid waarmee de Europese Unie middels het Fit for 55-programma wil verduurzamen, mede door het tekort aan lithium, staal en chips.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.