Clepa: Vraag naar motoronderdelen in 2040 ruim 50% lager

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
Diagnosediensten en softwaresupport voor garagebedrijven kan een groeimarkt zijn. (foto: Shutterstock)

De elektrificatie van het Europese wagenpark gaat een enorme invloed hebben op de aftermarket. BEV’s hebben 30 procent minder vervangingsonderdelen nodig. Wanneer de nieuwverkoop van auto’s met een verbrandingsmotor in 2035 wordt verboden, kan in 2040 de vraag naar motor- en aandrijfdelen met 51 procent zijn gedaald.

Dit blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van adviesbureau Roland Berger en het Europese verbond van toeleveranciers Clepa. 

Drie scenario’s

De onderzoekers werkten drie toekomstscenario’s uit en hun effect op de aftermarket. In het meest extreme geval bestaat 82 procent van alle nieuwverkopen in 2030 uit BEV’s. In 2035 worden er, als het EU-verbod op auto’s met verbrandingsmotoren realiteit wordt, dan helemaal geen traditionele auto’s meer verkocht. 

Scenario twee gaat uit van de huidige doelstellingen en doelen die het bedrijfsleven zich heeft gesteld. Het aandeel elektrische auto’s in de nieuwverkopen groeit dan naar 68 procent in 2030 en naar 100 procent in 2035.

In het derde scenario raakt de verkoop van EV’s achter, onder meer door schaarste aan grondstoffen, materialen en stijgende kosten. In dit geval bestaat in 2030 zo’n 53 procent van de nieuwverkopen uit EV’s. In 2035 zou dat 96 procent zijn en pas in 2040 wordt dan de 100 procent bereikt.

30 procent minder

Om het effect op de aftermarket concreet te maken analyseerden de onderzoekers 250 componenten rondom 53 voertuigsystemen. Op basis van hun bevindingen verwachten zij dat BEV’s zo’n 30 procent minder onderdelen nodig hebben dan auto’s met een verbrandingsmotor. 

In het tweede scenario, dus op basis van de huidige situatie, voorspellen de onderzoekers dat vooral de vraag naar onderdelen voor de verbrandingsmotor en aandrijflijn zal dalen en wel met respectievelijk 49 en 51 procent. Ook de vraag naar remonderdelen zal afnemen omdat EV’s gebruikmaken van recuperatief remmen. Clepa voorspelt dat in 2040 de vraag naar remonderdelen 40 procent lager zal zijn.

Kansen

Volgens Clepa kost elektrificatie een half miljoen banen, maar zijn er ook kansen. Onderdelenleveranciers zouden hun portfolio meer BEV-specifiek kunnen maken, maar ook het refurbishen van onderdelen kan een strategie zijn, een activiteit die autofabrikant Renault heeft omarmd.

Ook diagnosediensten en softwaresupport voor garagebedrijven kan een groeimarkt zijn, zeker met alle uitdagingen die daar liggen op het gebied van data-management voor EV’s, nieuwe elektronica en connectiviteit. 

“Het wordt in de aftermarket steeds belangrijker om herstel- en reparatiediensten aan te bieden voor batterijsystemen, elektrische motoren, aandrijfassen en elektronica,” zegt Frank Schlehuber, senior consultant bij Clepa. “Het gaat van hardware naar software. Ook preventief onderhoud wordt belangrijker, zeker als je kijkt naar veiligheidskritische componenten als batterijen.” Van onderdelenleverancier wordt bovendien verwacht dat ze steeds groener werken.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Clepa: Vraag naar motoronderdelen in 2040 ruim 50% lager | Automotive Online

Clepa: Vraag naar motoronderdelen in 2040 ruim 50% lager

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
Diagnosediensten en softwaresupport voor garagebedrijven kan een groeimarkt zijn. (foto: Shutterstock)

De elektrificatie van het Europese wagenpark gaat een enorme invloed hebben op de aftermarket. BEV’s hebben 30 procent minder vervangingsonderdelen nodig. Wanneer de nieuwverkoop van auto’s met een verbrandingsmotor in 2035 wordt verboden, kan in 2040 de vraag naar motor- en aandrijfdelen met 51 procent zijn gedaald.

Dit blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van adviesbureau Roland Berger en het Europese verbond van toeleveranciers Clepa. 

Drie scenario’s

De onderzoekers werkten drie toekomstscenario’s uit en hun effect op de aftermarket. In het meest extreme geval bestaat 82 procent van alle nieuwverkopen in 2030 uit BEV’s. In 2035 worden er, als het EU-verbod op auto’s met verbrandingsmotoren realiteit wordt, dan helemaal geen traditionele auto’s meer verkocht. 

Scenario twee gaat uit van de huidige doelstellingen en doelen die het bedrijfsleven zich heeft gesteld. Het aandeel elektrische auto’s in de nieuwverkopen groeit dan naar 68 procent in 2030 en naar 100 procent in 2035.

In het derde scenario raakt de verkoop van EV’s achter, onder meer door schaarste aan grondstoffen, materialen en stijgende kosten. In dit geval bestaat in 2030 zo’n 53 procent van de nieuwverkopen uit EV’s. In 2035 zou dat 96 procent zijn en pas in 2040 wordt dan de 100 procent bereikt.

30 procent minder

Om het effect op de aftermarket concreet te maken analyseerden de onderzoekers 250 componenten rondom 53 voertuigsystemen. Op basis van hun bevindingen verwachten zij dat BEV’s zo’n 30 procent minder onderdelen nodig hebben dan auto’s met een verbrandingsmotor. 

In het tweede scenario, dus op basis van de huidige situatie, voorspellen de onderzoekers dat vooral de vraag naar onderdelen voor de verbrandingsmotor en aandrijflijn zal dalen en wel met respectievelijk 49 en 51 procent. Ook de vraag naar remonderdelen zal afnemen omdat EV’s gebruikmaken van recuperatief remmen. Clepa voorspelt dat in 2040 de vraag naar remonderdelen 40 procent lager zal zijn.

Kansen

Volgens Clepa kost elektrificatie een half miljoen banen, maar zijn er ook kansen. Onderdelenleveranciers zouden hun portfolio meer BEV-specifiek kunnen maken, maar ook het refurbishen van onderdelen kan een strategie zijn, een activiteit die autofabrikant Renault heeft omarmd.

Ook diagnosediensten en softwaresupport voor garagebedrijven kan een groeimarkt zijn, zeker met alle uitdagingen die daar liggen op het gebied van data-management voor EV’s, nieuwe elektronica en connectiviteit. 

“Het wordt in de aftermarket steeds belangrijker om herstel- en reparatiediensten aan te bieden voor batterijsystemen, elektrische motoren, aandrijfassen en elektronica,” zegt Frank Schlehuber, senior consultant bij Clepa. “Het gaat van hardware naar software. Ook preventief onderhoud wordt belangrijker, zeker als je kijkt naar veiligheidskritische componenten als batterijen.” Van onderdelenleverancier wordt bovendien verwacht dat ze steeds groener werken.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.