‘VW-merken krijgen meer autonomie om winst te verhogen’

Volkswagen Group geeft zijn merken, waaronder Audi en Skoda, meer onafhankelijkheid op het gebied van kostenbesparingen en efficiëntie. De autofabrikant moet hiermee beter in staat zijn in te springen op de transitie naar EV’s en de winst kunnen verbeteren.
Die onafhankelijkheid is echter wel gekoppeld aan prestatieprogramma’s voor elk merk waarin een specifiek rendement is opgenomen. De verantwoordelijkheid voor het behalen van die doelen wordt nu aan de merken overgelaten. “Het is als in een fitnesscentrum waar iedereen in het team traint, en naarmate iedereen fitter wordt, wordt ook de Volkswagen Group dat,” zei Blume.
Waarde boven volume
De VW-groep streeft ernaar om het rendement tegen het einde van het decennium te verhogen naar 9 tot 11 procent en volgt daarbij een strategie van waarde boven volume. Vorig jaar steeg de operationele marge naar 8,1 procent. Porsche, dat inmiddels is afgesplitst, vormde de basis voor dit resultaat. Ook wil de groep tot 2027 de omzet jaarlijks laten groeien met 5 tot 7 procent.
In China, waar de verkoop van voertuigen met interne verbrandingsmotoren nog steeds voor hoge inkomsten zorgt voor de autofabrikant, heeft VW zijn doelstelling voor de verkoop van batterij-elektrische voertuigen in de komende een tot twee jaar iets verlaagd en richt het zich in plaats daarvan op het beschermen van marges, aldus cfo Arno Antlitz.