Bovag: dealerrendement stabiel, financieel risico stijgt

Het gemiddelde dealerrendement is in het eerste kwartaal dit jaar uitgekomen op 1,93 procent. Terwijl dat een jaar eerder exact 2 procent was, plus nog 0,11 procent in de vorm van NOW-steun. Dat meldt Bovag op basis van de nieuwe Branchebarometer.
In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is het gemiddelde rendement per autodealer gestabiliseerd, stelt Bovag. De gemiddelde omzet groeide met ruim 20 procent, voornamelijk als gevolg van de hausse aan afleveringen van reeds eerder bestelde auto’s. Toch biedt de actuele orderportefeuille bij het grootste deel van de dealers weinig reden tot positiviteit. De rentestijging in combinatie met de stijging van de voorraadwaarde en de hogere personeelskosten zijn zorgelijk, ziet Bovag.
Orderportefeuille
In het eerste kwartaal dit jaar werden gemiddeld 73 nieuwe personenauto’s afgeleverd – tegen 60 een jaar eerder – en de gemiddelde verkoopprijs bedroeg 29.560 euro exclusief btw en bpm, oftewel bijna 5 procent meer dan in de eerste drie maanden van 2022. Ook het aantal verkochte occasions nam toe (plus 8,5 procent) en die hadden een prijskaartje dat ruim 7 procent hoger lag. De waarde van de occasionvoorraad per vestiging steeg als gevolg daarvan met meer dan 14 procent tot bijna 940 duizend euro.
Ook het personeelsbestand biedt geen zekerheid, stelt Bovag. Zo laten de salarissen een stijging zien van bijna 13 procent, hoewel het aantal voltijdmedewerkers ongeveer gelijk bleef in vergelijking met het eerste kwartaal in 2022. Het aantal gefactureerde uren per monteur nam ook toe met 16 procent tot 387 uren. In vergelijking met een jaar eerder daalde de absorptieratio – oftewel de mate waarin aftersales de algemene kosten van de dealervestiging dekt – marginaal, van 80,4 naar 80,2 procent.
Explosieve rentestijging
Volgens voorzitter Bert de Kroon van Bovag Autodealers heerst er veel onzekerheid.
“Het lijkt op basis van de kale cijfers redelijk goed te gaan. Maar de aantallen nieuwe auto’s zijn voertuigen die al lang en breed besteld waren en nu pas geleverd worden. Die afleveringen zijn haast niet bij te benen, de nieuwe bestellingen blijven echter achter.”
“Specifiek bij EV’s komt dat onder andere door de aangekondigde afbouw van overheidsstimuleringen en hogere stroomprijzen. Door de grillige nieuwverkopen hebben veel dealers intussen wel een betere focus op en meer aandacht voor gebruikte auto’s. Daarnaast lijken de processen in de werkplaats beter op orde, getuige de ratio’s voor bezetting en productiviteit.”
“De explosieve rentestijging in combinatie met de hoge voorraadwaarde resulteert in financiële risico’s. En door de hoge rente zien we bovendien minder interesse van particulieren voor private lease of andere financieringsvormen. De margestijgingen kunnen over het algemeen de kostenstijgingen niet bijbenen, terwijl de situatie op de arbeidsmarkt dealers heeft genoopt om de salarissen van het personeel substantieel te verhogen. Voor autokopers breken nu overigens wel gunstige tijden aan, want het aanbod is ruim voldoende”, besluit De Kroon.